Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Частта от спектакъла на церемонията на откриването на летните олимпийски игри - драг кралици, транссексуален модел и гол певец, гримиран като гръцкия бог на виното Дионис.
Частта от спектакъла на церемонията на откриването на летните олимпийски игри - драг кралици, транссексуален модел и гол певец, гримиран като гръцкия бог на виното Дионис.

Католици и консервативни политици по цял свят се обидиха. И българският фейсбук прегря - едни изтъкнаха, че пърформансът имитира различна картина, други отсякоха: Прекалиха!

Церемонията по откриването на летните олимпийски игри във френската столица Париж в петък разтърси социалните мрежи и не само заради качеството на амбициозния спектакъл.

За първи път той се проведе не на стадион, а на мобилни платформи върху река Сена.

Най-обсъждана се оказа сцената с пиршество, в което хиляди видяха препратка към прочутата картина “Тайната вечеря”, изобразяваща Исус Христос и 12-те апостоли. Други пък твърдяха, че става въпрос за съвсем друга картина - “Пирът на боговете” на нидерландския художник Ян Харменс ван Бийлерт. Сцената на олимпиадата включваше драг кралици, транссексуален модел и гол певец, гримиран като гръцкия бог на виното Дионис.

"Пирът на боговете” на нидерландския художник Ян Харменс ван Бийлерт
"Пирът на боговете” на нидерландския художник Ян Харменс ван Бийлерт

Спектакълът предизвика разнопосочни мнения по целия свят, включително на предприемача и собственика на “Тесла” и социалната мрежа Х Илон Мъск, според когото “това е изключително неуважително към всички християни”. Католическата църква във Франция също не остана безучастна.

Прочутата картина “Тайната вечеря”, изобразяваща Исус Христос и 12-те апостоли
Прочутата картина “Тайната вечеря”, изобразяваща Исус Христос и 12-те апостоли

“Тази церемония, за съжаление, включваше сцени, в които християнството беше осмивано и подигравано, за което дълбоко съжаляваме”, се казва в изявление на църквата.

“Благодарим на членовете на други религиозни деноминации, които изразиха своята солидарност с нас. Тази сутрин мислим за всички християни на всички континенти, които са били наранени от преувеличаването и провокацията на някои сцени”.

Организационният комитет на “Париж 2024” се извини на католиците и други християнски групи, които бяха възмутени от сцена по време на церемонията по откриването.

Михаил Кръстев, икономист: Едва 15 минути

за ЛГБТ, но всички недоволни

Четиричасова откриваща церемония на олимпийските игри в Париж. Брутално заснети и композирани визуални и звукови постановки. Грандомански проект, който европейските държави отдавна не си позволяват да реализират.

Едва ли повече от 15 минути, сумарно посветени на LGBT и т.н. тематика.

Либералите: Тези 15 минути бяха най-великото и смело нещо, показвано в телевизионен ефир. Нито дума за останалите 3,45 часа.

Консерваторите: Тези 15 минути бяха най-отвратителното нещо, показвано в национален ефир. Нито дума за останалите 3,45 часа.

Първан Симеонов, политолог: Светът е

олимпиада, но прекалиха!

Светът е олимпиада! Оставете другото!

Да, признавам, че и аз се поядосах. Беше си напълно достатъчен намек сцената с "тройка" с чернокож мъж, бяла жена и очевидно небинарен мъж по време на музика от "Кармен". Това щеше да е напълно достатъчно и дори елегантно напомняне, че сме в Европа. Нямаше нужда от половиния час, в който показваха човек с брада в женски дрехи, драг шоу и какво ли още не подобно (и дали не показваха и деца, и дали не виждат в това някакво утрешно продължение на тренда!?). Цветнокожата жена с Марсилезата или "Имаджин" щяха да са достатъчни да напомнят свободолюбивия, мирен и прогресивен дух. Но не. Прекалиха.

(Почти прекалиха и със скритата реклама - от модни къщи до корабчета, както и със съмнителното пеене на всички освен трогателното изпълнение на Селин Дион).

И все пак ще ми се да мисля, че всякога е било така. Че визионерското е изглеждало винаги скандално в изпреварването на времето. Че измежду възможните прекалявания това е най-безобидното. Знам ли... В крайна сметка смелостта заслужава уважение!

Уважение също, че са отворили церемонията към градската среда, че видимо са намалили обичайната грандомания и че са дали човешко измерение. А и че намериха начин да разтворят досадния парад на нациите (пък дори и с парад на различността).

Браво за балона с огъня! Това е може би първата истинска конкуренция на запалването в Барселона - с лък и стрела - през 1992 г.

Успех на България, на Македония, на всички! Нека се порадваме!

Георги Господинов, писател: Франция върна легендата за себе си

 

Със снощната церемония Франция според мен върна легендата за себе си, която в последните години беше започнала да избледнява. И ни припомни, че легенда се кове от култура, и от литература включително.

Сергей Петров - Араджиони: Самопровъзгласил се елит говори за нещо, което не е виждал

Нищо по-забавно няма от новия либерален и културен елит (самопровъзгласил се за такъв), който иска винаги да демонстрира някакво интелектуално надмощие, което обаче почти винаги се материализира в немощ.

Така например представителите на този елит, израснали с външни клозети, но вече културни люде, седнали да разпространяват, че онзи елемент от откриването на церемонията в Париж не репрезентира Тайната вечеря, а друга картина. Разбира се, те закачливо загатват колко неграмотен е Ганя, а те, видиш ли, много така отдадени на културата.

Разбира се, те понятие нямаха за тази картина, за която говорят, преди да прочетат за нея от техните кумири в туитър (вече Х). Те визират творение на холандски художник - "Пирът на боговете". Те, тия културни и просветени люде, нито са ходили в Дижон, нито са виждали тази картина, нито са чували за този художник, за когото пишат.

Нито знаят, че това не е първата картина под това название.

Анета Недялкова, франкофон и експерт по комуникации: Искат се знания, за да не се бъркат картините

Реално това НЕ беше картината на Леонардо! Това беше празникът на Дионис с цялото разточителство на пиршеството, което този бог символизира, а пърформансът следваше картината "Пирът на боговете" на Jan Harmensz van Biljert, рисувана през 1635 г. и изложена в музей в Дижон. В центъра е Аполон, отпред лежи Дионис, обграден от други богове. Нека си спомним, че по време на първата олимпиада всички атлети са били голи, както и по време на гръцките и римските оргии... Ех, нужно е знание и широта на мисълта, нали?

Кристиян Шкварек, анализатор: Езическа кочина

Виждал съм с очите си два гей парада - първия такъв в София през 2008-а, когато ни изпоарестуваха в 4-о РПУ за възпрепятстването му, и един в Рим през 2018-а, когато с жена ми бяхме на екскурзия и ни засече близо до Колизеума.

Ама такъв гей парад като вчерашното откриване на олимпийските игри в Париж не съм виждал. "София Прайд" е като монашеско литийно шествие в сравнение с това вчера. Мина се по целия комсомолски конспект на текущата политическа идеология - от трансове през жена правеща тройка с двама доста женствени мъже, открита гавра с "Тайната вечеря" на Христос, та до цяло "драг шоу" на подиум. Жената, прокарала абортите във Франция, беше издигната като буквална светица под формата на златна статуя и под звуците на тържествен химн. Всеки втори мъж беше гей или африканец, а всеки трети - гей африканец.

Ако вас ви дразни или отвращава това, то аз съм католик и ме боли десет пъти повече от факта в каква езическа кочина превръщат това, което считам и в кръвта си за моя цивилизация, исторически и духовен ареал.