Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимка на тръгване от хотел Риц, малко преди катастрофата. Отпред са шофьорът Анри Пол и бодигардът Тревър Рийс-Джоунс, който единствен остава жив.
Снимка на тръгване от хотел Риц, малко преди катастрофата. Отпред са шофьорът Анри Пол и бодигардът Тревър Рийс-Джоунс, който единствен остава жив.
  • 27 г. след смъртта ѝ патологът Ричард Шепърд разкрива, че принцесата можела да оживее, но получава изключително рядко нараняване - разкъсване на вена в белия дроб
  • Първи прави две аутопсии на тялото ѝ, но запазва най-важната информация само за кралското семейство

Принцеса Даяна е можела да оживее, ако е била с предпазен колан. Тази теория е известна отдавна, но едва сега патологът д-р Ричард Шепърд, който първи прави две аутопсии на тялото ѝ, доказва това твърдение, с обяснението, че смъртта ѝ се дължи на изключително рядко нараняване - разкъсана вена в единия ѝ бял дроб.

На 31 август се навършат 27 г. от смъртта на принцеса Даяна.
На 31 август се навършат 27 г. от смъртта на принцеса Даяна.

Лекарят разследва конспиративните теории, за да разсее окончателно подозренията, че принцесата и партньорът ѝ Доди Файед са били убити. И за да предотврати невероятните измислици за злополуката, публикува изследването си в книгата “Неестествени причини”, 27 години след кончината на любимката на народа.

“Фаталната травма на майката на Хари и Уилям е малка, но на грешното място - пише той. -

Нейното специфично нараняване е толкова рядко, че през цялата си кариера не съм виждал подобно нещо.”

Според него принцесата на Уелс, която загина в автомобилна катастрофа в тунел в Париж на 31 август 1997 г., е

щяла да се размине с няколко наранявания,

натъртвания и счупени ребра, ако е била с предпазен колан.

В откъс, публикуван в Mail on Sunday, д-р Шепърд описва смъртта на Даяна като “класически пример” за случай, в който е изтеглена късата клечка.

“Поставям изричното уточнение, че само ако тя беше сложила колана си и се беше ударила в предната седалка под малко по-различен ъгъл или колата е била с малко по-бавна скорост, е щяла да оцелее - посочва патологът. - Освен това веднага е трябвало да бъде качена в линейката, защото разкъсването на вената предизвиква невиждано кървене в гръдния кош. Но лекарите не са предполагали, защото първоначално Даяна е била стабилна и можела да говори. Ако всичко беше по другия начин, вероятно тя щеше да се появи на публично място два дни по-късно с насинено око и малко задъхана от счупените ребра.”

Мерцедесът, в който са пътували принцесата и Файед.
Мерцедесът, в който са пътували принцесата и Файед.

В колата заедно с нея загиват партньорът ѝ Доди Файед и шофьорът им Анри Пол. От зверската катастрофа

оцелява единствено бодигардът им Тревър Рийс-Джоунс,

който седи на дясната предна седалка.

“Рийс-Джоунс остана жив, защото беше със закопчан предпазен колан - отбелязва д-р Шепърд. - Анри Пол умира, защото се удря челно във волана и само след части от секундата претърпява втори удар от Файед, който изхвърча със скорост от 60 мили в час.”

Патологът стига до извода, че шофьорът по същество е действал като “въздушна възглавница” на Файед, което е довело до незабавната смърт и на двамата. Ударът на принцеса Даяна в облегалката не е толкова силен, колкото този на Доди, защото е по-слаба, но въпреки това в линейката бавно губи съзнание, а по-късно издъхва в болницата, въпреки спешната операция.

Д-р Ричард Шепърд вярва, че аутопсията и разследването на нейната смърт са безспорни, но около тази малка, фатална рана в белодробната вена са вплетени много други факти, някои от които са достатъчно непрозрачни, за да позволят на

множество конспиративни теории да разцъфтят

Британско разследване през 2008 г. постанови, че Даяна е убита, като вината беше хвърлена върху папараци и Анри Пол. Фотографите преследваха колата от хотел “Риц” до апартамента на Доди Файед. Никой от тях обаче не е обвинен от френската полиция. Докладите на органите на реда в Париж бяха предадени още през 1999 г., като установиха, че катастрофата е причинена от Пол, който е загубил контрол над колата поради прекомерната скорост, докато е бил под въздействието на алкохол и предписани лекарства.

Погребението на принцеса Даяна и Доди Файед.
Погребението на принцеса Даяна и Доди Файед.

Най-важното разследване обаче е това от 2004 г., от което се ръководи д-р Шепърд. То включва задълбочен преглед и анализ на автомобила, посещение на мястото на катастрофата и компилация от приблизително 1500 показания на свидетели и 20 хил. документа. Патологът, който е работил по делото за жестокото расистко убийство на Стивън Лорънс от 1993 г. и клането в Хънгърфорд, обсъжда своите разследвания и заключения по някои от най-забележителните си случаи във Великобритания в новата си книга. Именно там разказва как след втората аутопсия на тялото на принцеса Даяна получава стотици въпроси:

“Беше ли красива?”,

“Беше ли спокойна?”,

“Беше ли бременна?”

Но най-впечатляващите и лични моменти от изследването на тялото на Любимката на народа запазва за себе си и споделя само на кралското семейство.