Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Факсимиле от ментето, използващо имената на “24 часа” и Мария Габриел.
Факсимиле от ментето, използващо имената на “24 часа” и Мария Габриел.

Моделката Кара Лина “мами” на 4 езика

Моделка, била на корица на българското издание на списание “Гламър”, пуска от фейсбук профила си фалшиви новини, включително уж от “24 часа” с цел инвестиционна измама. Кара Лина, както се казва тя, замесва името на бившата еврокомисарка, външна министърка и вицепремиерка Мария Габриел.

Заглавието е направено да изглежда шокиращо.

“Обвиненията на MariyaGabriel се потвърдиха! Новината тази...”, е заглавието на публикацията, за която е било платено да бъде рекламирана. За поредната измама “24 часа” разбра от наша читателка, която ни уведоми със съобщение във фейсбук. Тя ни изпрати и скрийншот. Интересното е, че фейсбук вече я е изтрил и нито рекламата в социалната мрежа, нито сайтът, към който води, могат да бъдат открити в профила на Кара Лина. Акаунтът е верифициран като достоверен. Това може да стане или срещу абонамент, или за известни публични личности. И в двата случая човек трябва да представи документ за самоличност. А самото тикче, показващо потвърден акаунт, кара хората да му вярват повече. Интересното е, че в неспонсорираното си съдържание Кара Лина споделя лични снимки, а достъп до акаунта има 1 човек, базиран в Канада. От краткото интервю, което Лина дава пред “Гламър” през 2021 г., става ясно, че тя е литовка, но от години живее в Канада. Казва, че има и гражданство (поданство - б.р.).

Причината за свалените реклами е, че фейсбук е установил, че става дума за подвеждащи съобщения. От неясното заглавие, удивителната и най-вече изписването на името на Мария Габриел обаче отдалеч си личи, че това не е истинска дописка на “24 часа”, а измама. Нито в сайта ни, нито във вестника има практика имена да се изписват на латиница.

“Хиляди хора се стекоха пред банкоматите след публикуването на последното интервю на Мария Габриел” пък е надписът над менте публикацията. Подобни призиви и обещания за пари са типични за мошениците, които разчитат хората да се подлъжат от известния човек и обещанието за лесно забогатяване.

От справките във фейсбук става ясно, че от профила на Кара Лина е имало над 60 реклами на български език. Не е ясно дали всички са ползвали за измамата името и логото на “24 часа”, или и други медии са засегнати. Общо рекламите са над 500, като има и такива на фински, литовски и английски. Повечето са изтрити от социалната мрежа, от българските няма нито една останала. Обикновено за тези на родния ни език е отнемало по-малко от ден да бъдат махнати, но някои са се задържали и 48 часа. Повечето са насочени към хора над 30 години, живеещи в България. Една от тях е достигнала до 1822 души. Не е ясно обаче колко са кликнали на нея. А и дори да са я отворили, не е сигурно, че са станали жертва на измамата, тъй като за целта трябва да се натисне нов линк, който е сложен в страницата, имитираща екран на оригиналния сайт на “24 часа”.

Интересното е, че читателката ни уведомява и за такава измама. От предоставения скрийншот не може да се разбере дали и тя се разпространява от профила на Кара Лина, или от друг акаунт. Явно е, че текстът е превеждан с програма, тъй като водещият на “120 минути” Светослав Иванов е наречен в заглавието “своята служителка”. Заглавието пак е гръмко и съобщава, че от Би Ти Ви, където се излъчва предаването, отказвали да дадат коментар за негови действия. Менте дописката явно е създадена на 2 септември. Не е ясно дали още може да бъде открита в интернет. Основният домейн, на който е качена, също е интересен - seggs.xyz. seggs е жаргон, използван от младите в социалните мрежи за секс, като по този начин заобикалят филтри, поставени от родителите им, както и мамят алгоритмите на платформите.

Подобни измами в интернет с профили на сравнително известни личности не са редки. “24 часа” вече е попадал на случай на верифициран профил на бразилски политик, който разпространява ментета, имитиращи “24 часа”. Имаше дори и случаи, в които се ползваха имената на “президента Румен” и други политици.

Заради серия измами с логото на “24 часа” “Медийна група България” е подавала сигнали в ГДБОП, Министерството на културата и Софийската районна прокуратура.

Това е измамата, в която водещият на "120 минути" Светослав Иванов е описан в женски род.
Това е измамата, в която водещият на "120 минути" Светослав Иванов е описан в женски род.