Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Борис Бонев и кметът Васил Терзиев разговарят преди началото на Столичния общински съвет.
Борис Бонев и кметът Васил Терзиев разговарят преди началото на Столичния общински съвет.
  • Шефът на “Метрополитен” Стоян Братоев запази поста си до провеждането на конкурс
  • Няма да предадем града на една шайка разбойници, категоричен бе кметът Васил Терзиев

Новото “икономическо мнозинство” в Столичния общински съвет смени 25 души (от общо 30) в бордовете на шестте най-важни фирми - “Топлофикация София”, “Център за градска мобилност”, “Столичен автотранспорт”, “Столичен електротранспорт”, “Метрополитен” и “Софинвест”.

Всички те бяха с изтекъл мандат и от ПП-ДБ- СС внесоха доклад за провеждането на конкурси по нови правила. Подобен доклад имаше и Диана Тонова от БСП.

Драмите и скандалите за постовете обаче започнаха в сряда, когато се разбра за изненадващия контрадоклад на Карлос Контрера от ВМРО, Красимир Гълъбов и Севделина Петрова. С него те предложиха сегашните правила за избор на ръководители да останат, а до конкурса да се сменят членовете на бордовете.

Пред залата на "Московска" 33 бяха окачени биографиите на новите членове в шестте общински дружества.
Пред залата на "Московска" 33 бяха окачени биографиите на новите членове в шестте общински дружества.

Първият епизод от сагата бе на общо заседание на три комисии в сряда, където предложението им мина.

Вторият и решаващ рунд обаче бе на заседанието на СОС в четвъртък. А разглеждането на докладите за бордовете мина след почти 6 часа скандали и прекъсвания.

До последно приемането им беше на оспорвано, а новият състав бе гласуван с 31 гласа “за” и 29 “против”

Така как ще се управляват дружествата с икономика за над 3 млн. лв. бе решено от ГЕРБ, БСП, ИТН, отцепниците от “Възраждане”, Карлос Контрера от ВМРО и изключения от ПП-ДБ-СС Благовест Георгиев (който блъсна кола и избяга преди време).

ПП-ДБ-СС, “Възраждане” и Диана Тонова от БСП бяха против. Нейният колега Войслав Тодоров не гласува.

Имената в доклада на Контрера претърпяха само една корекция - шефът на “Метрополитен” Стоян Братоев запази поста си поне до провеждането на конкурс. Гласуваната преди това от комисиите смяна на професора, построил метрото на София, потресе и политици, и столичани, а кметът Васил Терзиев го нарече “атентат срещу София”.

Промените ще влязат в сила, дори и да бъдат оспорени,

защото по време на заседанието бе одобрено предварително изпълнение на решението. ПП-ДБ-СС пък няма да имат представител в комисията по избора в новия конкурс, защото си направиха отвод с аргумента, че

няма да са “гумен печат за този атентат срещу София”

Скандалите почнаха още със старта на днешното заседание. В началото шефът на групата на ПП-ДБ-СС Борис Бонев обясни, че ще се предложи инж. Братоев да остане на поста си като разменна монета, за да минат останалите 25 нови имена. От групата му бяха категорични, че имената са предложени на “тъмно” и че докладът е незаконен. Заговори се и за кастинг в партийни централи.

Това е терористична бомба срещу града. Готови сте да я хвърлите, защото абсолютно не ви пука дали този град ще се развива. Това е войната между Орлин Алексиев и Красьо Черния. Явно Орлин Алексиев отпадна и искате новият ви любимец Красьо Черния да поеме софийската икономика, каза  Бонев.

Последваха и разкрития за оферти и пазарлъци за разпределение на постове

Пръв вратата открехна лидерът на групата на БСП Иван Таков - имало “звънене по телефоните и натиск по коридорите” за гласуването.

Някак забравяте, г-н Бонев, как преди 4-5 месеца ме викахте да се разбираме какво правим с дружествата, защото не работят добре и ръководствата трябва да се сменят с временни. Вашата цел обаче бе пълна феодализация на всички бордове. Направихме нови срещи, но като видяхте, че няма да стане вашето, всичко стана задкулисие. А когато ви подкрепихме за икономическата рамка и бюджета, какво беше, каза Таков. И съобщи, че ще предложат проф. Братоев да остане в борда на “Метрополитен”.

Нашата позиция винаги е била да се направят конкурси. Имаше други разговори, в които ни се предлагаше разпределение 1 към 5. Пуснахте слух, че Бонев защитава интересите на Орлин Алексиев. Аз скъсих живота на ГЕРБ, питайте Фандъкова. Тепърва и с вас 3,5 г. ще си работим добре, отвърна му Бонев.

В скандала с договорките се намеси и Деян Николов от “Възраждане”, който обясни, че към тях преди месеци е имало оферта да оглавят СОС с изречението: “Добре си помисли, защото

председател може да изкара между 20 и 100 млн. на един мандат”

И призова ДАНС и прокуратурата да се намесят.

Единствен от ГЕРБ говори Прошко Прошков, който бил в “шок и ступор”, защото Контрера искал да смени ръководства, назначени от ГЕРБ, а ги брани “Спаси София”, при положение, че в новите имена имало хора на "Промяната".

Тук борбата е кой да наделее между едните и другите и кои да се сложи на топлите места на хранилка, не ме слагайте като политечсак дъвка, каза пък Ваня Григорова.

Ваня Григорова промени мнението си и гласува новите бордове на общинските дружества.
Ваня Григорова промени мнението си и гласува новите бордове на общинските дружества.

Този доклад е незаконен в частта му за т.нар. временни назначения. Съжалявам, че член на моята група ще поиска Стоян Братоев да е цената, за да минат тези 26 имена. Попитайте Братоев дали е съгласен. Той е достоен човек, каза Диана Тонова. И обясни, че областният управител има пълни основания да върне решението. На същата позиция бе и Вили Лилков от “Синя София”.

В дискусията този път не се включи кметът на София Васил Терзиев, който ден преди това бе гневен от “атентата срещу София”. Той обаче коментира темата пред bTV: Не знам как могат да се гледат спокойно в огледалото, каква съвест имат тези хора. С лека ръка показаха, че нямат отношение към добро управление и връзка между това, което говорят, и това, което правят. С делата си подпечатаха присъдата на недоброто управление на тези дружества. Ще управляваме трудно, но ще се борим за интереса на софиянци. Няма да предадем града на една шайка разбойници.

Ето новите бордове:

В “Центъра за градска мобилност” остава само Румяна Милова, а новите са Александър Георгиев, Екатерина Стефанова, Петър Сеферов и Станимир Арабаджиев.

В “Столичен автотранспорт” поста си запазва Лъчезар Пеков, а новите са Антония Иванова, Галина Бонева, Боян Стефанов и Стилян Манолов.

В борда на “Столичен електротранспорт” ще влязат сегашният шеф Евгений Ганчев и колегата му Кирил Георгиев, а компания сега ще им правят Георги Аврамов, Димитър Владимиров и Петко Златев.

В “Метрополитен” в крайна сметка ще остане Стоян Братоев, но с нови колеги - Николай Найденов, Петко Петков, Диляна Иванова и Константин Азов.

В “Софинвест” нови ще са Деляна Панайотова и Камен Пчеларов, а Никола Онов ще остане член на Съвета на директорите.

В “Топлофикация” единственото старо име е сегашният временен шеф Сашо Чакалски, а в Надзорния съвет влизат Георги Балабанов и Миглена Иванова.

Икономическото мнозинство си избра нови ръководства по един един незаконен, престъпен, грозен, недостоен, неморален начин. Трябва да ви е срам от това, което сте, защото дадохте шест общински дружества на анонимници. Благодаря на "Синя София", "Възраждане" и Диана Тонова, че независимо от политическите ни различия бяхте принципни и гласувахте по съвест. Това има значение, защото политика без принципност е търгашество и икономически мнозинства. Останалите - тази вечер ще се приберете вкъщи и ще погледнете семействата си в очите и вероятно ще сте щастливи, каза накрая  Борис Бонев.

Стоян Братоев – човекът, който участва във всяка копка на метрото, за да стигне 52 км и 47 станции

  • Вече 25 г. е начело на "Метрополитен". Работил с шестима кметове
  • Мечтаел да стане журналист, но учителят му по математика го отказал

52 км с 47 метростанции и 4 линии. Толкова е дълго днес метрото, което превърна София в модерен европейски град. Във всяка негова копка пък е участвал шефът на “Метрополитен” проф. д-р инж. Стоян Братоев. Първият му обект е метростанция “Люлин”, а последният - двете разширения на линия 3, които са в строеж - участъкът от “Хаджи Димитър” и “Левски” с дължина от 3 км и 3 метростанции, както и този от ул. “Шипка” до “Цариградско шосе” с дължина 6 км и 6 метростанции. Въпреки това изненадващо в сряда се разбра, че общинските съветници Карлос Контрера, Севделина Петрова и Красимир Гълъбов предлагат неговата смяна и на останалото ръководство на “Метрополитен”. Ден по-късно обаче те се поправиха.

Това е лична обида и показва отношението ни към един изключително достоен човек

София му дължи много, защото покрай метрото се е развил целият ни град. Този човек се опитват да го изхвърлят по най-недостойния начин, вместо с почести и паметник приживе, каза възмутен кметът Васил Терзиев.

Стоян Братоев
Стоян Братоев

Братоев се свързва с тунелите още през 1974 г., когато е приет в строителния университет, тогава ВИАС. Още по време на следването си се свързва със строежа на подземната железница. От 1979 г. до 1982 г. е технически ръководител на обекта. През 1985 г. защитава докторантура по метростроителство. През 1992 г. е вече старши научен сътрудник в Научноизследователския строителен институт. Четири години след това става хоноруван преподавател. От 2012 е професор.

От 1999 г. години инж. Братоев управлява софийското метро като изпълнителен директор. Преди години става почетен гражданин на София заради заслугите му за строителството на метрото и пускането на втората линия. За званието го предложи лично тогавашният кмет Йорданка Фандъкова. Тогава Бойко Борисов обясни, че докато бил кмет на столицата, общински съветници го убеждавали да смени шефа на метрото, но не го направил. Изчакал да види как действа и нямал колебание да му каже: “Стягай се и работи”.

А през 2015 г. е удостоен с орден “Стара планина”

Братоев е работил с шестима кметове на София - Александър Янчулев, Стефан Софиянски, Минко Герджиков, Бойко Борисов, Йорданка Фандъкова и Васил Терзиев. И тайната да се разбира с тях е, че всеки е търсил начин за финансиране на най-важния проект за града.

Винаги е казвал, че няма любима станция и строителството на всяка една от тях е било трудна задача. Причината е, че 95% от подземните участъци на метрото са под нивото на подземните води. И винаги има изненади. Тежко е строителството на станция “Сердика-2 ”, където трябваше да се запази археологията на античния комплекс. Подобно предизвикателство има и на Орлов мост.

При станцията на бул. “България” също не липсват трудности, защото тя достигаше старото русло на Боянска река. Правят се пробиви и инжекции, за да се овладее достъпът на водата и да продължи строителството. При стротелството на “Владимир Вазов” пък се получава пробив при Перловската река - водата направо влиза в тунела и борбата за спирането ѝ продължава близо месец.

“Метрото е не само транспортен обект, той е екологичен и социален. Докато пътувам с метрото, спестявам един час време - мога да се разходя, да прочета книга, да си почина или да свърша нещо. Това е социалният ефект - метрото освобождава време на хората. Това не е имиджов проект, това е най-голямата придобивка на София, откакто съществува като град”, каза преди време пред “24 часа” Братоев.

Шефът му пишел стихове като ученик и мечтаел да стане журналист. Бил отличник на випуска в математическа паралелка в Луковит. А учителят му по математика го заключил в класната стая, докато не обещае, че се отказва от журналистиката.

Покрай метрото среща и бъдещата си съпруга Роза. Братоев бил млад инженер и заради строителството спрели водата на “Люлин”. Видял я да носи вода и решил, че не може толкова хубаво момиче да мъкне кофи, така че само за ден била готова временната връзка и водата в квартала пусната. През 1980 г. се оженили, имат две дъщери - Розинка и Боряна, а днес най-голямата му радост са неговите внуци.