Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

81-годишният Петко Вълканов поддържа в перфектно състояние автомобила си от 1980 г.
81-годишният Петко Вълканов поддържа в перфектно състояние автомобила си от 1980 г.

През 1980-а купил автомобила си за 2500 лв. на търг за конфискувани, първият собственик бил син на арабски посланик в България

Автомобил, произведен в ограничена серия, кара вече 44 години Петко Вълканов от Димитровград. Той не знае колко броя от лимитираната серия коли са излезли от поточната линия на "Ситроен" през 60-те години, но е категоричен, че в България е имало само 2 подобни возила. Освен 81-годишния днес Петко такъв автомобил е имала и Людмила Живкова.

"Разбрах, че и друг притежава автомобил като моя, в началото на 90-те. Тогава ме потърсиха да го реставрирам. Докараха колата от Пловдив и ми казаха, че са я купили на търг.

Преди това била на Людмила Живкова - подарък за нея от Франсоа Митеран, президент на Франция от май 1981 до май 1995 г."

Петко ремонтирал двигателя и купето на ситроена, но след реставрацията той не отпътувал за Пловдив, а за Горна Оряховица, защото междувременно сменил собственика си. Петко Вълканов не знае дали ремонтираният от него автомобил все още е в България, или вече е изнесен в чужбина.

Серията на модела DS била специална поръчка за дипломатическите мисии на арабските държави

"Дори по каталозите не може да се каже с точност кога е произведен моят автомобил, затова я водят през 1970-а", казва Петко. Той има своя ситроен от 1980-а, купил го на търг за конфискувани автомобили за 2500 лева. Предишният собственик на ситроена бил син на арабски посланик у нас, хванат при опит да пренесе хашиш.

Редкият автомобил е четвъртият от същата марка, която управлява Петко Вълканов. Първият му ситроен бил внесен от Испания през 1974 г. Оттогава е почитател на тази марка и затова се сдобил с прякора Ситроена.

По думите му по онова време френската марка била изпреварила поне с 30 години всички в автомобилостроенето - въртене на фарове и светлини, 4-степенна хидравлика, за която дори българските пътища не били проблем, луксозен салон. Сред предимствата на ситроените била възможността да се регулира височината на купето.

"Ако искаш, правиш колата ниска и си в спортен режим. Ако се наложи, я правиш висока и става проходима", обяснява възрастният мъж. Друго предимство било разположението на предните и задните колела. Предните били раздалечени, докато пространството между задните - по-малко.

Това допълнително правело автомобила изключително стабилен на пътя и било невъзможно преобръщането му.

"Дори да се спука гума, тази кола може да продължи да се движи с 80 км/час. Затова точно такава е спасила френския президент Шарл дьо Гол при покушението срещу него през 1961 г. Куршумите спукали две от гумите на автомобила и въпреки това успял да го измъкне от критичната ситуация", разказва бай Петко.

Над 100 са наградите, спечелени от бай Петко.
Над 100 са наградите, спечелени от бай Петко.
Той обаче допълва, че според него, за да е сигурен един автомобил, задължително трябва да се полагат грижи.

"Няма лоша кола, има лоши стопани. Ако автомобилът се поддържа, няма да те остави на пътя", допълва Петко. И разказва, че ремонтира ситроена си сам. Всъщност той е легенда сред собствениците на марката в цяла България.

Името му се споменава във форумите като на човек, който може да даде съвет при неразрешим технически проблем

при някой автомобил. Признава, че e специалист по старите модели.

"Новите са натъпкани с електроника, а вече няма за кога да се занимавам и да я разучавам. Това, което знам, ми стига. Като се обади някой да пита за някакъв нов модел, му казвам да отиде в специализиран сервиз. Вече не е като преди. Сега има млади специалисти, които са добре обучени", съветва възрастният мъж, но допълва, че при старите модели има особености в конструкцията и в двигателя, които не се срещат при останалите автомобили.

"Има тънкости, които, ако не знаеш, дори да си добър майстор, няма как да направиш читав ремонт", твърди Петко Ситроена. Не срещал проблем с частите за редкия си автомобил. Голяма част от тях били стандартни и се използвали и при новите модели.

Останалите, които вече не могат да се намерят в магазините, се рециклирали. Дори имало каталози с тарифи и адреси във Франция.

"Пращам авариралата част във Франция. Там я рециклират и ми я връщат. Допреди години цените бяха приемливи, но напоследък взеха да растат, но въпреки това не е проблем, ако си решил да реставрираш", твърди гордият мъж, който

след толкова години успява да поддържа автомобила си не само в добро състояние, но и в автентичен вид

Признанието за това e огромният брой награди, спечелени на станалите популярни в цяла България през последните години паради за ретро автомобили. Над 100 са отличията, присъдени за Петко Вълканов и автомобила му. Награди са му връчвани не само в България, но и за участия в събития с ретро автомобили в Румъния, Сърбия, Гърция и други страни.

"Най-голямата в буквалния смисъл на думата награда беше купата, която ми връчи кметицата на гръцкия град Суфли. В нея могат да се съберат 3 литра вино", казва бай Петко. През последните години предпочита да е навигатор, а управлението отстъпва на 26-годишната си внучка Петя Динкова.

Тя е гордостта на дядо си, защото също е фен на марката.

"От малка е край мен и ми помага. Запалена е много. Научи се на много неща за ремонта на ситроените. Но е скромна. Когато чуе автомонтьори да спорят за някакъв технически проблем, само се подсмихва", разказва Петко.

Единственото, което не одобрява при внучка си, е скоростта, с която шофира

"Кракът е тежък. Когато се прибирахме от ретро парад в Кърджали, настъпи газта по баира след града и го изкачи на нула време с 90 км/час", спомня си дядото. За внучка си той е започнал да реставрира друг ситроен.

"Имам хубаво и запазено купе. Имам и добър двигател. Ще стане прекрасен автомобил, за да пътува с него", планира Петко. Той вече се е отказал да пътува на дълги разстояния, въпреки че не е осъществил мечтата си да види Франция - родната страна на любимата си марка.

"Вече няма за кога да пътувам. Младите да ходят, сега поне те имат възможност", казва възрастният мъж.