Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Знамето на Рожен често става жертва на силния планински вятър.
Знамето на Рожен често става жертва на силния планински вятър.

Българският флаг, веещ се на 111 метра над Рожен, е подновен. Тази новина зарадва патриотите у нас преди дни, след като според слухове от трибагреника беше останала само бялата лента. Всъщност въпросната "операция" се повтаря вече за четвърти път, тъй като силният планински вятър често разкъсва знамето.

Прецедентът е неприятен, защото говори за систематичен проблем с най-високия пилон със знаме досега в целия Европейски съюз. Проучване на "24 часа – 168 истории" установи, че с такива злощастни премеждия са се сблъсквали и други страни в миналото.

Страстта към изграждането

на постаменти

за вдигане на националния символ възможно по-високо към момента е най-силна в арабския свят, в Русия и Азия. В световен мащаб нашият пилон в Рожен се нарежда на 25-о място по височина. Преди него с подобни съоръжения са се отчели в Египет (202 м), Азербайджан (191 м), Русия (175 м), Таджикистан (165 м), Северна Корея (160 м), Иран (150 м) и др. В някои държави дори има по няколко, като все са по-дълги от нашия – Обединените арабски емирства държат рекорд с общо седем, три по 123 метра и още четири от по 120 метра на различни места. Индия, Йордания и Азербайджан са с по два, които също са по-големи от роженския.

Най-високият пилон със знаме към момента е в Египет.
Най-високият пилон със знаме към момента е в Египет.

Разбира се, всички те, подобно на нашия, се нуждаят от специални грижи и поддръжка. Миналата година дори Русия се сблъска с подобни проблеми, след като издигна монумента "Три епохи" в Санкт Петербург. Той е увенчан със знамената на Руската империя, СССР и Руската федерация,

окачени на трите най-високи

пилона на Стария континент През юни 2023 г., броени дни след като флаговете бяха издигнати, за всеобщо учудване на жителите на града на Нева те бяха смъкнати. Причината според градската администрация е, че така ще се гарантира, че платната, от които са ушити, няма да се износят прекомерно. И до момента там действат строги правила – например флаговете не се издигат при определени метеорологични условия – при скорост на вятъра над 12 м в секунда, както и при силен дъжд, мъгла, снеговалеж и градушка. Освен това руснаците си имат процедури - поради размера и теглото си флаговете трябва да се спускат на всеки 48 часа за рутинна поддръжка.

Монументът "Три епохи" в Санкт Петербург има нужда от профилактика на всеки два дни..
Монументът "Три епохи" в Санкт Петербург има нужда от профилактика на всеки два дни..

За разлика от Русия, в САЩ са много по-скромни. Там на цялата територия има само един стълб с национален флаг, който надвишава нашия – в Шебойган, Уисконсин (120 м). Изоставането на американците в тази област най-малкото е странно, тъй като именно отвъд океана за първи път се появява традицията националното знаме да се издига на голяма височина. Но още преди 100 години мечтата на американците да развеят звездите и райетата на огромен пилон, се натъква на някои непреодолими препятствия. По правило тогава те били от дървен материал и невинаги е било лесно да се намери подходящо дърво.

Но още на 1 май 1893 г., когато в Чикаго се открива Световното изложение, във Вашингтон решават да се възползват от ситуацията. Така в столицата е издигнат 72-метров пилон от ела, върху който се вее масивен американски флаг с размери 18 на 6 метра. Това е абсолютен световен рекорд за онази епоха и по този начин започва своеобразна надпревара.

Щатът Орегон също се включва в състезанието, когато през пролетта на 1914 г. жителите на Астория даряват най-високия пилон за флаг на международното изложение в Сан Франциско. Горите около града са претърсени за идеалното дърво, което с буксир е транспортирано по река Колумбия до брега на Тихия океан. Но точно когато влекачът наближава, в залива на Сан Франциско се развихря страхотна буря, въжетата се разхлабват и

пилонът за флага

е изгубен в бурните води

Все пак два дни по-късно е открит и изваден, а дървото от 76 метра е отнесено на територията на експозицията и забито на 3 метра в бетонен блок. Допълнително жителите на Астория ушиват и знаме с дължина 12 метра, което е издигнато при откриването на експозицията.

Три години по-късно злополучният и крехък пилон вече е в историята и в САЩ започва нова надпревара. На 8 септември 1917 г., няколко месеца след влизането на САЩ в Първата световна война, в Такома, щата Вашингтон, местен вестник стартира кампания за набиране на средства за

закупуване на

най-голямото знаме в света

То трябвало да се развява в новия лагер на американската армия "Кемп Люис", който е създаден близо до града. Армейското поделение (което по-късно ще стане военна база "Люис-Маккорд") е гордостта на Такома, чиито гласоподаватели издават облигации за финансирането му с дарението на 60 000 акра земя. Първоначално стоманеният пилон на флага трябвало да бъде едва 23 метра, но до местните патриоти достига обезсърчаваща новина. А тя е, че на 1 ноември 1917 г., в "Кемп Джаксън" в Южна Каролина е издигат 41-метров стоманен стълб и той вече е най-високият за времето си.

Тогава инициативата се обръща към известна компания в Сиатъл, чиито дървосекачи успяват да намерят 100-метрова ела.

Дървото е оформено в стълб за флаг, който е планирано да се извиси на 95 метра. Стълбът е изрязан, укрепен и закотвен в 9-тонен бетонен блок. Успешното набиране на средства от вестника позволява да се закупи и масивно знаме, направено от American Flag Company от Ню Йорк.

Пилонът в "Кемп Люис", който не издържал тежестта на знамето.
Пилонът в "Кемп Люис", който не издържал тежестта на знамето.

То е с размери 18 на 27 метра и всяка от 13-те му ивици е широка по близо метър и половина, а всяка от 48-те звезди е 80 сантиметра. Огромното 116-килограмово знаме е завършено в началото на януари 1918 г. За беда карантината заради световната пандемия от испански грип осуетява тържеството по освещаването му.

Най-после на 12 октомври същата година церемонията стартира и знамето е издигнато на високия пилон. Но в момента, в който се развяло, се чул силен трясък -

пилонът се нацепил

на три части

под огромната тежест и рухнал на земята.

Организаторите обаче не се отказват и е решено да се създаде втори стълб с по-здрави снаждания, като се използват парчетата от първия. Той е издигнат от опитни такелажници от корабостроителницата на Такома. Преди да изправят дървото, монтажниците поискали да се постави златно парче под пръта на флага, за да се предотвратят резките колебания. Новият стълб бил по-къс – 65 метра, а 4 метра от него са вкопани в бетонен блок. Имало две снаждания с тежки подсилващи скоби при всяко от тях, плюс здрави въжета в основата.

Благодарение на това два месеца по-късно – на 12 ноември 1918 г., се стига до втората церемония по освещаването. На впечатляващото събитие присъствали 4000 войници, а президентът на местния колеж изнася запомняща се реч за знамето, което ще бъде национална гордост. Звездният флаг е издигнат и развят от лекия бриз и този път стълбът на флага се държи, но за всеобщ ужас се чува силен звук от разкъсване и знамето се разцепва две части. Тълпата е смаяна и огорчена, но генерал-майор Джоузеф Лейч, командир на „Кемп Люис" продължил да говори, сякаш всичко е наред. Пилонът остава в употреба в продължение на няколко години със значително по-малък флаг, преди да бъде премахнат окончателно от форта.

Тези премеждия обаче не сломяват ентусиастите и конкуренцията продължава. През 1923 г. жителите на Астория, щата Орегон, успяват да изправят най-високия пилон за флаг с внушителните 67 метра. Но отново нямали късмет – този път той бил ударен от мълния и разрушен.

Въпреки печалния американски опит тази мания в един момент "заразява" целия свят.

В съвременността пилоните вече не са свободно стоящи стълбове, а на практика представляват стоманени кули

Една от първите е "Киджонг-Донг" (160 м) в Северна Корея и благодарение на нея затворената държава в продължение на няколко години се гордееше с най-високото знаме, преди да бъде изместена от Саудитска Арабия през 2014 г.

За да не останат по-назад, неотдавна патриоти в САЩ също решиха да се включат в тази престижна класация. По ирония на съдбата тази идея се роди в най-бедния окръг на щата Мейн, където средният доход на домакинство е около 44 000 долара годишно. Там през юли 2022 г., в мемориален парк, посветен на ветераните от войните, семейство Уорчестър даде

старт на един наистина

грандиозен проект

– стоманена кула с височина 445 метра – по-висока от Емпайър Стейтс Билдинг. Самото знаме трябваше да бъде с размери колкото едно и половина футболно игрище – най-голямото, развявано някога. И тези гигантски размери не са случайни, тъй като замисълът е това да бъде първото човешко творение, което вижда всеки пристигащ в САЩ от въздуха. Монументът също така трябваше да включва 55 възпоменателни стени с имената на приблизително 24 милиона загинали американски ветерани през последните 250 години. Предвиждаше се само първата фаза на строителството – до 4 юли 2026 г., да струва около 1 милиард долара, а цената на целия проект да надхвърли 2 млрд.

Така трябваше да изглежда пилонът в Мейн според проекта за най-високот знаме в света.
Така трябваше да изглежда пилонът в Мейн според проекта за най-високот знаме в света.

"Искаме да обединим американците, да им напомним за жертвите през вековете в името на защитата на нашата свобода и

да обединим

разделената Америка",

каза основателят на финансиращата компания Морил Уорчестър пред "Асошиейтед прес" миналата година.

Но подобно на ситуацията у нас, и в Америка мнозина се противопоставиха на скъпоструващия символ с аргумента, че не може да се хвърлят купища пари за неща със слаба практическа полза, при положение че има много по-сериозни проблеми, които обществото да решава. В крайна сметка през февруари тази година семейната фирма беше принудена да се откаже от дръзките си планове и засега водещата страна в света – САЩ, вероятно ще остане в дъното на класацията в тази област. Един безценен опит, който може да е от полза и за нашите патриоти.