Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СНИМКА: Николай Литов
СНИМКА: Николай Литов

Загиналите пилоти влезли грешно в маневрата, имали секунда и половина да катапултират

Летели са на ниска височина и с малка скорост, никой от ръководството не им наредил да прекратят изпълнението

Министерството не било нито съд, нито прокуратура, за да сочи виновници, настоя Запрянов

Пилотите Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин са влезли грешно в маневрата, поели са неоправдан риск. Имали секунда и половина да катапултират, но не са го сторили. Самолетът е бил в изправност.

Това стана ясно от представянето резултатите от проверките на авиационния инцидент с учебно-боен самолет L-39 в Трета авиационна база в Граф Игнатиево, при която загинаха двамата пилоти. Няма нито един висш офицер виновен, според комисията. 

Катастрофата с военен учебно-тренировъчен самолет L-39 ZA, при която загинаха двама пилоти, стана край Трета авиобаза „Граф Игнатиево" на 13 септември.

Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО. След инцидента стана ясно, че разследващите работят по 3 основни версии - пилотска грешка, технически проблем или неправилно зададена команда. Черната кутия на самолета бе изпратена за разчитане в Чехия.

Поех ангажимента при разчитане на черната кутия на катастрофиралия L-39 веднага да информираме обществеността. Стремим се да изясним обстоятелствата и причините за този инцидент, за да не се допускат подобни в бъдеще. Това разследване е независимо от съдебното и досъдебното. Това заяви министърът на отбраната Атанас Запрянов.  

СНИМКА: Николай Литов
СНИМКА: Николай Литов

"За мен като министър на отбраната е изключително тежко да приема този инцидент, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерството на отбраната. Машините се купуват, самолетите също, но добре обучени професионалисти, в случая пилоти - не можем да върнем по никакъв начин. Мое задължение като министър на отбраната, както обещах, е да обявя подробности за случилото се, като ви информирам без да се намесвам в работата на Прокуратурата за резултатите от проверката на служба "Военна полиция", която е на мое пряко подчинение", посочи още Запрянов.

“Много пъти ме питате за оставки и имате право да задавате този въпрос, защото всеки трябва да носи отговорност за совите действия. Но МО не е нито съд, нито прокуратура и ние не вменяваме вини, нито посочваме виновници. В армията има единоначалие и всеки по командната верига трябва да носи своята отговорност”, каза още Запрянов.

"Установяването на степента на нечия вина или отговорност не е предмет на дейността на разследването на Комисията. Тя проведе разследването в четири основни направления. Първото – проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полетите. Второ – медицинско изследване. Трето – изследване на авиационната техника. И четвърто - проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие. Комисията не откри данни, които пряко да са допринесли за катастрофата в организационната дейност на мероприятието", заяви полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба „Военна полиция".

По думите му членовете на екипажа са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА, чието заключение е, че са "годни за летателна длъжност като пилот". "Заключенията на полетния медицински преглед в деня на самото мероприятие е, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи в конкретния ден", подчерта Василев.

Непосредствената причина за авиокатастрофата от 13 септември 2024 г. в Трета авиационна база в Граф Игнатиево, при която загинаха двама пилоти, е "поемането на неоправдано висок риск при изпълнението на елементи от сложния пилотаж". Това показват заключенията от проверките на Комисия към Министерството на отбраната, която трябваше да изясни причините за авиоинцидента.

"Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина за начина на при вземане на решение на извеждане на самолета във вертикалната равнина", подчерта полковник Петко Василев, държавен експерт в отдел „Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в Служба „Военна полиция".

"Относно проверката на версията, че катастрофата е възникнала вследствие на отказ на авиационната техника. Комисията формулира 3 основни хипотези. Отказ на силовата обстановка, отказ на управлението на самолета и отказ на параметрични дискове. По първата хипотеза. Комисията анализира характера на разрушенията по авиационната техника при което констатира, че лопатките от първата степен на компресора липсват. Откъснати са в основата на закрепването откъм диска. Лопатките на следващата степен на компресора са деформирани, което води до заключение, че роторите са се въртели при среща със земната повърхност. Деформацията на лопатките на компресора и характера на откъсването им говори за това, че върху роторите на компресора е имало приложен голям въртящ момент, който се получава при работа на турбините на повишени режими на двигателя", каза Василев.

От анализа не се констатират отклонения на параметрите на горивото от технически изисквания, посочи той.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

СНИМКА: Николай Литов
СНИМКА: Николай Литов
Представят резултатите от проверките на инцидента край „Граф Игнатиево”

Представят резултатите от проверките на инцидента край „Граф Игнатиево”

Публикувахте от Новините на NOVA в Понеделник, 14 октомври 2024 г.