С пари от лотарията Крум Савов си купува фотоапарат, обикаля Родопите с катър и показва на света столетниците
Баща му е брат на свещеник Атанас Келпетков,
касиер на Капитан Петко войвода, другият му чичо е и бащата на Петър Дънов
Катър, натоварен с тежки сандъци със стъклени плаки, би изглеждал нелепо в днешния дигитален свят, когато да снимаш действителността, е достъпно и лесно.
Крум Савов е един от първите фотографи в Родопите. Той остава в спомените с тежките фотографски пособия, с които е заснел в началото на ХХ век важни събития. Сред тях са войни, революционни борби за освобождение, съборите на Рожен, битът, традициите, обичаите, сватбите - богатство от над 1000 стъклени плаки и стотици фотографии. Той
успява да се пребори с предразсъдъците на местните хора да застанат пред камера
Негови фотоси, плаки и документи са в музеите и архивите в Смолян, Асеновград и Пловдив.
Крум Савов Келпетков е роден на 22 октомври 1882 г. в Устово, сега квартал на Смолян. Баща му е брат на свещеник Атанас Келпетков, касиер на Капитан Петко войвода. Другият му чичо е бащата на Петър Дънов, родоначалник на Бялото братство.
Едва 6-годишен, Крум остава сирак заедно с 12-те си братя и сестри, разпръснати за отглеждане по роднини. Майка им Недялка е била близка със семейството на именития книжовник и етнограф Стою Шишков, основател на етнографския музей в Пловдив и историческия музей в Смолян.
Шишков става настойник на осиротелия Крум и когато е на 15 г. го изпраща като слуга в книжарницата на Тодор Чипев. Именно в издателството на Чипев Крум опознава фотографията.
Стою съдейства на Крум да постъпи в Картографския институт в София и той го завършва с отличен успех. В деня на завършването през 1901 г. се намесва съдбата - младият мъж си купува лотариен билет от улицата, който се оказва печеливш.
С изплатените му 100 златни лева късметлията си поръчва фототехника от чужбина. Още с пристигането на камера, статив и светкавица Крум открива първото ателие в Родопите - на главната улица в Чепеларе.
"Савов е трябвало да се пребори с предразсъдъците по онова време, когато хората възприемали фотографията като нечиста магия. Даже е забранена от религията, която изповядват.
Неслучайно дъщерите на Стою Шишков са негови постоянни модели, които Крум снима и в носии на българомохамедани от региона", казва Зоя Начева, изследовател на фотографа и бивш директор на Държавния архив в Смолян.
По онова време фотографите предпочитали да работят в ателиетата си. Подходът на младия Крум Савов е различен - тръгва на творчески пътувания из родопските села.
Всяка година заедно със Стою Шишков организират едномесечни експедиции в различни райони на южните български земи. Натоварват на муле фотооборудване и раница с храна и предприемат дълги преходи из планината, за да документират духа на своето време.
Обикалят не само Родопите, но и Тракия
Обективът на Савов стига до Беломорието и до манастира "Св. Наум" на Охридското езеро.
Голяма част от снимките му са публикувани в издаваното от Стою Шишков и Васил Дечов списание "Родопски напредък". Те са не само илюстрация на текстовете, а по своята значимост и летопис на времето - равностойни на публикуваните статии и изследвания на именитите родопчани.
За да могат да бъдат отпечатани, клишетата за тях са изработвани в Прага, тъй като в онзи момент у нас все още няма цинкография.
През 1905 г. изпраща 12 свои фотографии на международното изложение в Лиеж, Белгия. Между тях били "Родопски гайдар", "119-годишна баба от с. Павелско със сина си столетник", "Съборът на Рожен", "Чепеларки платно белят" и други.
Международната комисия за първи път открива Родопите и впечатлена от самобитния талант на Крум, го отличава с диплом и сребърен медал.
Две години по-късно участва на международна
изложба по фотография в Лондон
Отново получава престижни награди - диплом и втори сребърен медал. Особено популярна става снимката му "119-годишна баба от с. Павелско със сина си столетник".
Тя е печатана в западни издания и кара света да заговори за необикновеното дълголетие на хората в Родопите. На снимката е баба Василка от чепеларското село Павелско и нейният 100-годишен син Тодор, фотографирани в техния имот по време на ежедневните им занимания.
Тя става толкова популярна, че дори излиза в "Ню Йорк таймс"
Няколко години по-късно снимката е публикувана от шотландеца Дъглас Лаудън на корицата на неговия труд "Бацилът на дълголетието". Малко преувеличил възрастта на дълголетницата, той пише, че Василка е на 126 г., а нейният син Тодор е на 101 г.
Писателят Георги Пашев в своята монография за Павелско, опирайки се на старите регистри, твърди, че баба Василка е родена през 1790-а и умира през 1909 г., т.е. на 119 г.
"Крум Савов остава през целия си живот отдаден изцяло на фотографията и затова е известен като летописец на Родопа планина. Не остава селище или махала, нито едно кътче от планината да не е посетено и снимано от неуморния Крум.
Той е завещал на поколенията неповторими снимки на лица, селища и събития, които са етнографско съкровище. В своите снимки е запечатал галерия от характерни типажи - войници, овчари, абаджии, дюлгери, калайджии - гигантска фотопанорама на Родопите за половин столетие", казва Начева.
В началото на ХХ век пред обектива му застава четата на Пею Шишманов, участвала в Илинденското въстание. Фотографът запечатва и образите на родопските комити Хвойню, Даракчията, Локудата.
Савов оставя кадри и от първите роженски събори, където прави снимки на цели родове в автентичните им носии.
По време на Балканската и Първата световна война е мобилизиран
и зачислен като фотограф и картограф към 21-и пехотен полк. Едно муле е натоварено с апарата и сандъчето със стъклата. Движейки се с полка, запечатва военни събития и последиците от тях.
Снима битки при Одрин, Чаталджа, Димотика, Дедеагач, Гюмюрджина, Ксанти. Негови кадри от този период са във фондовете на музеи и архиви из цялата страна.
Благодарение на него са съхранени образите на рибари, овчари, разорени от турците села, останки от крепостни стени, тракийски българи. Голяма част от кадрите са публикувани в книгата на Шишков "Беломорска Тракия".
След войните се премества със съпругата си Екатерина в новопостроената си къща в Асеновград, където на първия етаж е отворено фотоателие. То става и културен център за родопската колония.
През 1928 г. се създава земляческо сдружение "Родопска културна дружба "Рожен", която отстоява културата и паметта на хора от планината.
Пресъздават седенки, годежи, сватби, отсурване на невеста, еньовски китки и други автентични родопски обичаи. Всичко се представя на родопски диалект.
Най-четени
-
Секретно 1952 г.: В таен план Сталин ни дава част от Македония
Смъртта му слага край на идеята СССР да нападне Югославия от наша територия След като на 10 януари КСНС при президента потвърди българската позиция относно започването на преговори за членство на
-
Галерия Познавах човек, живял в катедралата "Нотрдам дьо Пари". Реален човек, а не измислен герой
Познавах човек, живял в катедралата "Нотрдам дьо Пари", превърнал я в свое убежище, точно както онзи гърбушко от романа "Парижката света Богородица" на Виктор Юго
-
Галерия Първородният син на Желю Желев умира на 80-ия си ден, дъщеря му се самоубива
Момчето, кръстено Митко, издъхва от вродена сърдечна недостатъчност Йорданка увисва на въжето в резиденцията в "Бояна", а Станка се бори с болестта на детето си - нарколепсия Първият демократично
-
Галерия Мъжете в живота на Радина Кърджилова
Става актриса и заради връзката си със Стефан, сина на легендата Иван Иванов. След осем години бурна любов с него изхвърля годежния си пръстен в морето С Деян Донков се карат жестоко в тв риалити
-
Галерия Защо на Антарктида полярниците ни сънуват бъдещето и починали близки в стаите си?
Защо полярниците на Антарктида сънуват починали близки все едно са в стаята им в базата? Защо понякога сънъщита им са прогностични, сякаш виждат бъдещето и когато то се случи