Уволненият от пътната агенция директор Даниел Иваничков в афера за 140 млн. лв.
Даниел Иваничков криел в чекмеджето си сертификати, които доказват свършена работа от строителни фирми
Бил е уволнен още през 2022 г. от тогавашния министър Гроздан Караджов, но върнат от следващия Иван Шишков
Замесен в афера за 140 млн. лв., свързана с пътното поддържане, се оказа уволненият от регионалния министър Иван Иванов шеф на дирекция “Поддържане на пътната инфраструктура” в АПИ, научи “24 часа”.
Даниел Иваничков е дългогодишен служител на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Работил е почти през цялото време в тази дирекция, като преди няколко години се издига до неин ръководител.
В сряда министър Иванов съобщи в Министерския съвет, че е наредил да бъде отстранен шефът на дирекцията в АПИ, без да споменава името му. Малко след това Николай Попов - бащата на загиналата в катастрофа Сияна, пусна във фейсбук снимка на Иваничков, съобщи името му и написа:
“Запомнете това лице - има основна вина за трагедията със Сияна,
както и за десетки тежки пътни инциденти в страната”.
Още през 2022 г. Иваничков е бил уволнен от този пост по настояване на тогавашния вицепремиер и регионален министър Гроздан Караджов, но после е върнат на същата позиция от следващия служебен регионален министър Иван Шишков.
Причината Гроздан Караджов да го отстрани тогава е, че Иваничков е укрил сертификати за извършена работа на стойност около 140 млн. лв. в чекмеджето си. Това съвпадна с големите протести на пътните фирми, които при предишния служебен кабинет на Стефан Янев бяха с прекратени договори. Тогава се оказа, че
държавата им дължи над 1 млрд. лева,
заради което те блокираха центъра на София всеки ден.
“Тогава ходех между парламента и Министерския съвет и се чудех как да намеря пари и най-вече за кои извършени дейности да се плати и за кои - не”, коментира в сряда пред “24 часа” Гроздан Караджов, който сега е министър на транспорта.
Точно тогава започнаха и споровете между ИТН, чийто представител в кабинета беше Караджов, и премиера Кирил Петков. Петков настояваше да се плаща само за ремонти на пътищата, които не са основни, а текущи. Оказа се обаче, че в годините назад под формата на текущи ремонти, за които не се иска разрешение за строеж и проект, са извършвани и основни.
През пролетта на 2022 г. кабинетът най-после реши да се отпуснат 1 млрд. лв. за изплащане на задълженията към фирмите. Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и АПИ трябваше да представят фактурите.
“Процесът продължи 3-4 месеца и тогава се оказа, че този господин е задържал в чекмеджето си сертификати на стойност 140 млн. лв. и не ги представя. В същото време
не може да представи адекватно обяснение
Моментално накарах шефа на пътната агенция и моя заместник да го уволнят”, разказа Караджов пред “24 часа”.
Сертификатите в пътното строителство представляват документи, с които се доказва извършена работа. Когато става дума за ремонт, се издават именно от дирекцията, чийто шеф е Даниел Иваничков. Фактурите се издават впоследствие въз основа на сертификата.
Караджов обясни, че не е можел да подведе под съдебна отговорност Иваничков, защото той реално не е откраднал нищо. Просто е направил така, че на едни фирми да се платят старите задължения, а други да бъдат оставени да чакат неизвестно докога.
“24 часа” потърси и Иван Шишков, който оглави МРРБ след Гроздан Караджов. Той коментира, че има само бегли впечатления от Даниел Иваничков и изобщо не смята, че той е самостоятелен играч. “Той е правил онова, което са нареждали шефовете му. Ако е крил нещо в чекмеджето си, значи
по-отговорните от него са го карали да го прави
Нека Даниел Иваничков да излезе и да разкаже кой какво го е карал да прави”, призова арх. Шишков, при управлението на когото Иваничков се връща в АПИ.
Междувременно по настояване на регионалния министър Иван Иванов в сряда бе отстранен и шефът на отдел “Инвестиционно-ремонтни дейности” на Областното пътно управление в Плевен.
Иванов коментира и поисканата от Кирил Петков оставка на шефа на АПИ.
“Относно искането на оставки от страна на Кирил Петков може би той трябва да започне от оставка на Андрей Цеков и напускането му от парламента, защото назначението на Йордан Вълчев за шеф на АПИ е негово и той е отговорен за неподписването на договорите за поддържането на републиканските пътища. Защото,
ако не беше това забавяне от година и половина,
голяма част от републиканската пътна мрежа щеше да бъде рехабилитирана и нямаше сега да говорим за тези опасни 36 точки”, заяви министърът след заседанието на кабинета в сряда.
Той визира прекъсването за дълго време на основните ремонти по пътната мрежа, което започна още по времето на първия служебен кабинет на Стефан Янев. Тогава бяха спрени всякакви ремонти с мотива, че при ГЕРБ под формата на текущи са правени основни ремонти на пътищата, което не било допустимо.