Шефът на автодилърите: През 2024 в България се продават по-малко нови коли от 2008
Продажбите на нови автомобили тази година са повече спрямо предходната, но автомобилната индустрия в България все още не е достигнала нивата на продажби от 2008 година. Това каза в интервю за БТА председателят на Управителния съвет (УС) на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (АПП) Александър Костадинов. Той коментира развитието на автомобилния пазар в страната през последните години и предизвикателствата, пред които е изправен.
Повишение в продажбите на нови автомобили
През 2024 г. се наблюдава значително повишение в продажбите на нови автомобили в България, отчете Александър Костадинов. Според него пазарът у нас продължава да се развива с позитивни темпове, като повишението за тази година спрямо предходната е очевидно. Въпреки това автомобилната индустрия все още не е достигнала нивата от предкризисната 2008 г., когато продажбите са били повече. По думите на Костадинов това е сигурен белег, че нещо трябва да се промени.
Председателят на УС на АПП добави, че въпреки положителните тенденции, има много области, които трябва да бъдат подобрени, за да се постигне устойчив растеж на автомобилния пазар. Според него един от основните проблеми е липсата на ясна стратегия за мобилността в страната, която пречи на модернизацията на автомобилния парк.
Той посочи, че над 70 процента от автомобилите в страната са на възраст над 27 години, което е най-високият процент в Европа. Тази ситуация има сериозни негативни последици както за екологията, така и за безопасността на пътя. Старите автомобили са основна причина за замърсяването на въздуха в градовете, като България е сред страните с най-високи нива на замърсяване на въздуха в Европа. Освен това високата възраст на автомобилите води до по-чести пътни инциденти, а страната е на водещо място в Европа по смъртни случаи при катастрофи. Това е пряк резултат от ниските стандарти за безопасност и технологиите, използвани в старите автомобили, допълни Александър Костадинов.
Според председателя на УС на АПП една от основните причини за това състояние е липсата на национална стратегия за автомобилната мобилност и ниските стандарти за регистрация на автомобили. Той даде за пример, че в България могат да бъдат регистрирани автомобили без значение от възрастта, техническото състояние или нивата на вредни емисии, което води до натрупване на стари и неефективни превозни средства у нас.
Макар и стандартът на живот да играе роля в избора на автомобил, това не е единственият фактор, счита Костадинов. В сравнение със съседни държави, където стандартът на живот е дори по-нисък от този в България, автопаркът е значително по-нов. Това показва, че съществуват и други фактори, които влияят на покупателната способност и решенията на потребителите.
Българските потребители все още предпочитат по-малки и икономични модели, като седани и хечбекове, които се открояват сред най-търсените автомобили. Тази тенденция се различава от западноевропейския пазар, където SUV автомобилите доминират в продажбите. Въпреки това в България също се наблюдава нарастващ интерес към по-малки SUV модели и кросоувъри, които предлагат повече удобства и гъвкавост на потребителите.
Премиум автомобилите също заемат значителен дял от пазара у нас. Интересно е, че дори и в страна с по-ограничени финансови възможности, луксозни модели на известни марки се търсят и закупуват активно. Това показва наличието на значителна група от заможни потребители, които имат възможност да си позволят най-новите и най-скъпи автомобили на пазара. "Средната класа не е толкова отчетлива. Има два много по-отчеливи сегмента - много богати, които купуват най-скъпите и най-новите автомобили, и друга част, която е фокусирана в по-скромните автомобили", констатира Костадинов.
Председателят на УС на АПП допълни, че "Шкода" е най-продаваната автомобилна марка за тази година, което вероятно се дължи на по-бюджетните им модели. "Масовият български потребител е доста по-чувствителен на тема цена", коментира Александър Костадинов.
Председателят на УС на АПП е убеден, че бъдещето на автомобилната индустрия е свързано с електрификацията. Той отбелязва, че в последните години има значително нарастване на търсенето на хибридни и електрически автомобили. Въпреки че дизеловите модели все още са популярни, техният дял постепенно намалява, докато хибридните автомобили с мека или пълна хибридизация стават все по-желани.
Меката хибридизация, която включва стартер-генератор за подпомагане на двигателя, се оказва особено популярна, тъй като автомобилът се предлага на по-ниска цена и се икономисва гориво. В същото време пълните хибриди и плъгин хибридите също привличат вниманието на клиентите, тъй като предлагат по-голяма автономност и по-добра енергийна ефективност, обясни Костадинов.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха