Васко Василев: Когато заминах за Москва на 8 г., трябваше да забравя, че съм детето чудо
Интервю на Мария Райчева за "24 часа"
Много музиканти сега ще загубят работата си, но ще останат най-добрите
Популярният по цял свят цигулар Васко Василев отпразнува своя 50-годишен юбилей. Той избра да отбележи повода с българските си фенове и направи концерт навръх рождения си ден - 14 октомври, в София. На следващия ден в ранни зори отпътува от страната ни за поредните си музикални ангажименти.
Наричан детето чудо, още като невръстно хлапе заминава да учи цигулка в Москва. През 1994 г. става най-младият концертмайстор на оркестъра към Кралската опера – Лондон, с който редовно свири и като солист. Свирил е с много световни знаменитости, сред които Стинг, Майкъл Джексън, Мадона, Пласидо Доминго.
- Празнувахте много хубав юбилей - 50 години, какво виждате, когато се обръщате назад?
- Празник… и напред, и назад виждам усмивки, музика, вдъхновение, дестинации, любими хора… много ноти…
- Направихте концерт в София навръх рождения си ден.
- Да, подготвих за българската публика една разходка.
- По време на строгите ограничителни мерки хората си дадоха сметка за много неща. Какво спечелихте и изгубихте вие по време на изолацията?
- Опитвам се да мисля позитивно – научих много неща в друга посока в моята професия. Дооборудвах си студиото, научих се как да записвам сам, да правя микс, да снимам видео. Нищо от това не ми беше излишно, така че всъщност вярвам, че всичко е въпрос на гледна точка в този живот.
- Колко е труден в момента животът на един музикант? В Италия имаше протест-пърформанс на всички, свързани с този бизнес.
- Откровено казано, мисля, че доста музиканти ще загубят работата си или поне няма да имат възможност да я практикуват както преди, но може би така ще се отсеят пък само най-добрите. Много е трудно за цялата индустрия – наблюдавайки бегло нещата в България и по-задълбочено в Англия, смятам, че
тук е доста
по-оптимистично
в момента
От друга страна, не мисля, че дори толкова голямо изпитание е в състояние да зачеркне един толкова голям отрасъл като шоубизнеса, т.е. рано или късно всичко ще си дойде на мястото. Не обичам да драматизирам – ще се наложи да мислим, да сме гъвкави, да отстъпваме пред кризата, но това не означава да спрем да опитваме и да се адаптираме към всичко, което предстои. Като вечен оптимист вярвам, че е за добро и че рано или късно нещата ще си дойдат по местата.
- Какво ви предстои след София?
- Още на другия ден след концерта излетях за Валенсия, където ме чакат няколко срещи за финални уточнения на един важен предстоящ запис. Свързано е и с видеопродукция, която пък е ключова за нов проект, върху който работим. Надявам се хората да сме достатъчно разумни и внимателни, да спазваме това, за което призовават лекарите – маски, дистанция, дисциплина и лична хигиена, за да не задълбочаваме проблема и да можем поне мъничко да се движим и работим.
- До този момент кои са били най-тежките и най-хубавите години в професионално отношение?
- Като се обръщам през рамо да търся такива моменти, ми е все по-трудно да ги разделя, може би
защото най-тежките
са били основа за
най-хубавите
впоследствие
Например, беше ми тежко на 8 г., когато заминах от София за Москва и попаднах на професорката си по цигулка – проф. Майя Самуиловна Глезарова. За да се занимава с мен, тя постави условие да забравя всичко, което знам до момента. А аз отидох там след професионална плоча от “Балкантон” зад гърба си, след главна роля в детски игрален филм с Невена Коканова, след роля на голяма сцена в Народния театър, след концерти като солист на сцената на зала “България”. Отидох като детето чудо, а тя ме накара да забравя за чудото и да стана детето с цигулката. Тогава беше тежко, но след това се оказа най-доброто решение, което и до днес ми помага в подготовката на нов репертоар и при динамичната смяна на различни музикални програми.
- А в личен план?
- В личен план е като при всеки нормален човек - тежките моменти са свързани със загуба на близки хора или проблеми със здравето на хората, които обичаме, но извън това всъщност животът е прекрасен.
- Пуснахте музикален фото-албум, разкажете малко повече за него.
- Това е проект на Христо Русев, цялата инициатива и идея са негови. С Христо се познаваме от доста години. В началото
бягаше от
училище,
за да снима
по време
на моите
концерти,
постепенно се превърна в изключителен професионалист като фотограф. Преди около година ми разказа за тази идея и аз веднага я приех. Той ме придружи по време на турнетата ми в Испания, Англия, Япония и последното национално турне в България. Повече кадри са от тези 4 държави и сега, като ги видях подредени, смятам, че наистина е свършил страхотна работа, която благодарение на професионализма на екипа на “Книгомания” е факт в най-добрия възможен вид.
- Избирайки снимки за фото-албума, с какви спомени са свързани кадрите?
- В този фотоалбум аз съм само обект, цялата идейна концепция и селекция на кадрите са на неговия автор – фотографа Христо Русев. Албумът е неговата гледна точка към мен, неговият разказ. За мен беше голямо удоволствие да се видя през обектива му и подходих с детинско любопитство. Не съм се бъркал нито в избора, нито в решенията му.
- Миналата година разказахте, че искате да се научите да свирите на фламенко китара, но ви трябва свободно време. Използвахте ли периода на изолацията за тази своя мечта?
- Не, не ми остана време. Не искам да има нова изолация, но ако се наложи, може би това ще е 2-рият етап?
- Коя е музиката, която искате да изсвирите, а още не сте успели?
- О, има огромно количество музика, която не съм изсвирил. Всичко ми е интересно, любопитно, особено извън класическата музика – поп, рок, филмова музика. Има много интересна музика, която може да бъде интерпретирана на цигулка.
- Направихте поредица концерти с фламенко музика. Какво следва?
- Знам ли, може би някакъв друг танц. Танго или валс, а защо не ръченица.
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Диктатура на тъпоглавите
У нас тлее разлом, потиснат и нерешен, неизговорен и изопачен За превратностите на съдбата се замислих. Дивашката реакция на театрална пиеса, от една страна, е обида за изкуството
-
Бай Ганьо срещу Малкович
Нападнаха Народния театър. Също и Еврото. Шенген. Около Театъра има Хути. Трудно е да се живее заедно с такива хора. Но няма как. Нарича се народ. Убиват или прогонват по-издигнатите измежду своите
-
Галерия На 10 ноември Тодор Живков дреме по време на преврата
Костадин Чакъров: Не беше изненадан, по предписание на правителствени лекари винаги спеше следобед Наричал приятелите си от Политбюро цеховите майстори от задругата “Боже
-
Галерия Моят 10 ноември: Златка и Андрей: Вместо бизнес тук, защото “не сте от нашите” - гурбет в Гърция
С него вдигнали къща в Мъглиж, ковид върнал семейството с 5-има внуци тук Когато бил на 20 г., Русев гласувал за СДС и му се карали Сега се ядосва, че децата не знаят кои са Ботев и Левски Навършиха