Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кшиштоф Трилински 
(с червената вратовръзка) заедно с Брус Уилис 
и Жан Рено, когато звездите са рекламни лица на произвежданата от компанията му водка.
Кшиштоф Трилински (с червената вратовръзка) заедно с Брус Уилис и Жан Рено, когато звездите са рекламни лица на произвежданата от компанията му водка.

Мълчанието на собственика на "Катаржина Естейт" за съдбата на винопроизводител №3 в България провокира слухове за фалит при конкуренцията и тревога за бъдещето на 600-те служители у нас

Близо 600 българи, които работят за компанията “Катаржина Естейт”, от две седмици следят всичко, свързано с Кшиштоф Трилински, защото бъдещето на семействата им зависи от това име.

И алкохолният бранш у нас следи какви крачки ще предприеме третият по големина винен производител, собственост на

единствения чужд инвеститор в бранша,

след като Трилински остана без ключовото си лице в България. Преди две седмици Цветелина Николова, управителят на “Катаржина Естейт”, се сбогува емоционално с компанията чрез фейсбук след 20-годишна усилена работа.

Полякът с френско гражданство не даде официално обяснение за ключовата раздяла, а когато то липсва, се появяват догадки и непотвърдени слухове - че компанията е в тежко финансово състояние, че доставчици са блокирали сметки, че се съкращават хора и бавят заплати, че има неплатени близо 2 млн. лв. данъци и социални осигуровки към НАП…

За да бъде успокоен екипът преди Коледа, е било съобщено, че собственикът ще инжектира допълнителни средства от бизнесите си във Франция и Полша, за да заздрави българската си компания. Достоверни източници и публична информация в тези две държави обаче показват, че от години единствено работещ е май само българският бизнес. Повечето от служителите в екипа на “Катаржина Естейт”

не са виждали на живо поляка,

който стои зад марки водки, които по ирония на съдбата следват върховете и спадовете в живота на 65-годишния бивш хандбалист -Belvedere се цели във високия клас клиенти, а Sobieski търси вкуса на по-непретенциозните.

Според френските публични регистри бизнесът във Франция на Кшиштоф Трилински е бил обявен във фалит в края на 2022 г. Основното дружество на поляка с френски паспорт PLATINUM-BRANDSSA, регистрирано в градчето Сен Реми през 2015 г. с капитал от 250 000 евро и предмет търговия с алкохолни напитки, е започнало да изпитва финансови затруднения през 2017 г. Тогава срещу фирмата тръгва процедура по несъстоятелност и е обявена дата на неплатежоспособност - 26.10.2017 г. Определен е и съдебен ликвидатор. През 2018 г. местен съд отказва да приложи опростена процедура по ликвидация на дружеството поради липса на достатъчно активи. Така на 23.06.2022 г. с решение на Търговския съд на Шалон сюр Сон, регион Бургундия-Франш-Комте, PLATINUM-BRANDS e окончателно ликвидирано и заличено от местния Търговски регистър, а френският алкохолен бизнес на Кшиштоф Трилински се превръща в минало.

Като физическо лице той има във Франция търговска регистрация за консултант, който дава съвети по стопанско управление.

Името му фигурира и като неограничено отговорен съдружник в дружество за управление на недвижими имоти, което е с капитал само от 1520 евро. В него е съдружник с наследниците на дългогодишния си бизнес партньор Жак Жорж Рувроа, починал през май 2019 г. През октомври 2024 г. дяловете на покойника обаче са запорирани като обезпечителна мярка в полза на кредитори с неудовлетворени претенции.

Според българския търговски регистър Трилински

притежава бизнеса си у нас през сложна верига от български и швейцарски юридически лица,

която води до регистрираното в Лозана дружество Platinum Brands SA. Швейцарското дружество е с еднакво име като ликвидираната със съдебен акт френска алкохолна компания на поляка.

Историята на Кшиштоф Трилински е повече от любопитна. Покрай спортната си кариера на хандбалист инженерът, възпитаник на варшавския политехнически университет, се установява във Франция в края на 80-те години на миналия век. През 1991 г. заедно с дългогодишния приятел и бизнеспартньор Жак Жорж Рувроа основават алкохолната група Belvedere (първоначално под наименованието EURO AGRO. По онова време се разпада полският държавен алкохолен монопол и тяхна основна бизнес цел става пазарът на водка под собствени марки. Първият им сериозен успех е с марката Belvedere, която успяват да маркетират като лускозен алкохолен бранд, но с евтин внос на суровина от изпитващите затруднения полски дестилерии. Пазарният успех на Belvedere e зашеметяващ. След няколко години заради недоразумения в договорните отношения с полската дестилерия Zyrardow, където се прави Belvedere, както и защитата на правата върху търговската марка, Рувроа и Трилински са принудени да се разделят с Belvedere в полза на полските им партньори. Те пък десетина години по-късно през 2007 г. я препродават на групата за луксозни стоки LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton). Още през 1997 г. Рувроа и Трилински преименуват компанията си на Belvedere SA, което е и името на първия им пазарен успех. С нея излизат на френската фондова борса, за да привлекат капитали за по-амбициозната цел - от търговци на водка да станат и производители, участвайки в приватизацията на дестилерии от разпадналия се полски алкохолен държавен монопол (POLMOS). Участието на Belvedere SA в този процес приключва с не особено голям успех поради съмнения за пране на пари през офшорни компани и неясни капитали. Тези скандали стават обект на интерес от полския Сейм и местни

депутати настояват за специални разследвания

от полските министерствата на финансите и вътрешните работи.

Приватизационните несгоди в Полша се компенсират с пазарния успех на новата марка - Sobieski, която Трилински и Рувроа развиват, целейки се в по-ниския ценови сегмент на водките. Името заимстват от популярния през XVII век полско-литовски крал Ян III Собиески, разбил османците при Хотин, Южна Украйна. В маркетинговата си стратегия двамата привличат като рекламни лица известния френски актьор Жан Рено и американския му колега Брус Уилис.

След неуспешните опити да придобият дестилерии в Полша, Belvedere SA купува най-стария производител на алкохол във Франция - Marie Brizard. Придобиването се осъществява през облигационна емисия на Belvedere SA, която струва на дружеството близо 500 млн. евро. Поради неизпълнение на бизнес плана, с който са привлечени външните инвеститори по сделката, и поради липсата на достатъчно приходи през следващите години, облигационният заем на Belvedere SA става преждевременно изискуем. От това се възползват няколко англосаксонски инвестиционни фондове, които освен инвестиционни кредитори в Belvedere SA се оказват притежатели на акции в конкурентите на Belvedere на полския пазар на водка.

Така в периода 2008-2014 г. следват тежки финансово-юридически битки, е които в Трилински и Рувроа са победени, въпреки че през 2008 г. искат от френските съдебни юрисдикции да наложат мярка за защита от кредиторите в полза на Belvedere SA. В крайна сметка през 2012 г. Трилински и Рувроа губят контрола върху Belvedere SA, a две години по-късно Трилински окончателно напуска групата и като изпълнителен директор. През 2015 г. новите собственици сменят името на компанията от Belvede на Marie Brizard Wine & Spirits.

В периода на възхода на Belvedere SA, Трилински и Рувроа купуват в България винопроизводителя “Домейн Менада”, но около проблемите с Belvedere губят този актив. Паралелно обаче Трилински придобива сам и други активи тук, които обединява под името “Катаржина Естейт” . Днес и компанията с името на първородната му дъщеря, е изправена пред проблеми.

Освен битките за собственост извън България Трилински губи и имиджа за най-добър търговец на полска водка. В годините, през които развива марката Sobieski, тя за известен период е най-продаваната водка в Полша и влиза в топ 10 на най-продаваните водки по света. Но Трилински влиза в конкуренция с най-големия търговец на водка в Полша - Уилиям Бил Кери, като Reuters, Financial Times, Forbes следят внимателно битката между конкурентите. Целта на американеца е руският пазар, но губи полския, превзет от собственика на “Руски Стандарт" - Рустам Тарик. През 2012 г. той измества Бил Кери като мажоритарен собственик на големия полски алкохолен конгломерат CEDC (Централндевропейска дистрибуционна компания). За разлика от Трилински Кери успява да се изправи на крака след загубата от руската мечка и днес ръководи водещата алкохолна компания в Полша, специализирана в производството и продажбата на полска водка - United Beverages. В нейното портфолио вече фигурира и марката Sobieski, създадена и развита от Кшиштоф Трилински. А собственикът на “Катаржина Естейт” вече близо 10 години няма собствен бизнес и в Полша. След като през 2014 г. обявява оставката си, а през май 2015 г. окончателно напуска всякакви бизнеси и ролята на изпълнителен директор във френската Belvedere SA и нейните международни подразделения.

Дружества в Полша, в които Трилински е бил изпълнителен директор, докато е част от “Белведере Груп” до май 2014 г., също са обявени в ликвидация и заличени 2016-2018 г.

В края на 2023 г. Кшиштоф влиза в официално партньорство с друг голям полски алкохолен конгломерат - Stock Spirits Group с ново дружество във Варшава - Katarzyna Estates sp.z.o. То е 99% собственост на Stock Spirits Group, a Кшиштоф се явява само изпълнителен директор, а негов заместник е племенникът му Михал Трилински, .В началото на 2024 г. дружеството получава официална регистрация за търговия с вина и нискоалкохолни продукти (до 4,5 об.% алк.) от типа на ябълковите сайдери.

Френската алкохолна компания на Кшиштоф Трилински (Trylinski Krzysztof) е обявена във фалит през лятото на 2022 г.

Последната инвестиция на Кшиштоф Трилински в България е луксозен бутиков хотел в покрайнините на Свиленград L’Ambassade de Katarzyna (Посолството на Катаржина), открил официално врати в края на 2023 г. с

два кредита от две български банки за общо за 23 млн. лева

Първо сътресението в българската фирма са усетили служителите в хотелския комплекс, където са започнали уволнения, а туристи са анулирали резервации.

Все още не е ясно кой ще застане на върха на българския бизнес на Трилински и накъде ще поеме третият производител на вино и един от търговците на водка у нас - към фалит като френския и полския бизнес на бившия хандбалист или към нов собственик?

Собственикът на производител №3 на вино у нас с френски журналист в избата на “Катаржина”
Собственикът на производител №3 на вино у нас с френски журналист в избата на “Катаржина”