Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кралят на безалкохолните газирани напитки финансира медицински работници и изследователи, за да направят "изследвания", че няма риск от употребата им, пише в. "Монд". Само във Франция за 10 г. фирмата е похарчила 8 млн. евро.

Институт, управляван от светила във френската медицина, работи с користни цели. Това са част от разкритията, направена в хода на разследването.

В края на 2015 г. "Ню Йорк таймс" публикува статия,

разрушаваща имиджа

на транснационалната компания. Американското издание разкри съпричастносттта към координацията и финансирането на Глобалната мрежа за енрегиен баланс (Global Energy Balance Network). В продължение на няколко години тази организация обединява влиятелни учени, които тиражират "решение" на проблема с глобалната епидемия – затлъстяването, чрез статии в медицински списания, речи на конференции и в социалните мрежи.

"Правете повече упражнения, без да се притеснявате за намаляване на приема на калории", казват експертите. В противоречие с мнението на свои колеги специалисти по здравословно хранене финансираните от "Кока-Кола" защитават безалкохолните напитки, премълчават ролята на храната и издигат на преден план като причина за напълняването недостатъчната физическа активност, пише Стефан Орел.

Посланието е перфектно, за да отклони вниманието от спрайт, фанта и други напитки, собственост на "Кока-Кола", световен лидер в този сектор, докато в същото време има натрупване на научни данни за

ръста на затлъстяване

и диабет тип 2

вследствие на сладките напитки. Кенчето с газирана течност с цвят на карамел съдържа еквивалента на 35 грама захар. За да противостоят на тенденциите, през 2012 г. редица страни подобно на Франция са въвели данък за газираните напитки.

В САЩ разобличенията на в. "Ню Йорк таймс" предизвикаха скандал. Генералният директор на "Кока-Кола" лично обеща да гарантира прозрачност на финансирането на проекти от фирмата. На сайта й бяха публикувани имената на няколкостотин експерти и мероприятия, на които компанията е платила добре в САЩ от началото на 2000 г. - 19,4 млн. евро за изследователски проекти и

96,8 млн.

долара за

партньорства.

След това информацията стана публична в други страни. Във Франция по искане на неправителствената организация Foodwatch, която защитава интересите на потребителите, компанията "Кока-Кола" е принудена да публикува тези данни през април 2016 г. След актуализирането им те влизат разследването на "Монд".

Така става ясно, че от 2010 г. "Кока-Кола" е предоставила над 8 млн. евро на експерти и различни медицински, спортни и организации за провеждане за събития. Във Франция, както и на други места, голямата част от парите са отишли за пиар или спонсорства, а не за научна работа, уточнява изданието.

Повечето от 18-те поименно споменати специалисти са диетолози или спортни лекари, тоест здравни работници, които имат законовото право да съветват пациентите си да не употребяват газирани напитки. Много от тези лидери на мнение се ползват с авторитет в обществото. В отговор на въпрос на в. "Монд" психоложката Франс Белисъл обяснява, че от "Кока-Кола" са я помолили да напише статия за връзката между потреблението на газирани напитки и увеличаването на теглото с извод, че не съществува задължително причинно-следствена връзка.

Почетният директор по научните изследвания на Националния институт по селскостопански изследвания признава, че е

получила

за статията

2000 евро.

От началото на 2010 г. възможната вреда от интензивните подсладители като аспартам е във фокуса на вниманието.

Във Франция изследване от 2013 г. на Националния институт по здравеопазване и медицински изследвания (INSE RM) показва повишаването на риска от диабет сред потребителите на напитката "лайт". А в доклад за хранителната стойност на интензивните подсладители на Националната агенция по безопасност на хранителните продукти (ANSES), публикуван през 2015 г., има извод, че регулярната им употреба носи риск.

От "Кока-Кола" поясняват, че са оказвали

“помощ за съставяне на брошури,

за организация на щандове на конгреси, дори за изказвания на докладчици на симпозиуми". Не разкриват подробности.

През 2018 г. изследователи в областта на социологията и държавната политика са анализирали всички данни, дадени от "Кока-Кола" по целия свят в рамките на инициатива по осигуряването на прозрачност. Те ги сравняват с изследвания, публикувани в научни списания, в които пряко се споменава финансиране от страна на "Кока-Кола". От 389 статии, публикувани в 169 научни списания, подписани от 907 автори, фирмата споменава 42 (по-малко от 5%).

Въпреки обещанието за яснота и прозрачност по отношение на финансирането на научната работа изследователи твърдят в своя статия в European Journal of Public Health, че степента на участие на "Кока-Кола" за редица изследвания и статии до момента е неизвестна, пише в. "Монд". Според изданието тази непрозрачност засяга и дългия списък от мероприятия в областта на храненето и физическата активност, които американският гигант е финансирал във Франция.

Общата сума достига 7,8 млн. евро.

Някои организации са повече или по-малко доволни от такива споразумения със световния лидер в производството на подсладени напитки, чиито бизнес интереси противоречат на техните цели в областта на здравеопазването. Терез Либер, вицепрезидент на Френската асоциация на диетолозите и нутриционистите, обяснява, че 135 000 евро, получени от асоциацията между 2010 и 2018 г., са били похарчени за закупуването на щанд. На него компанията презентира продуктите си по време на годишния конгрес, но същото важи и за други търговски марки.

"Няма обаче информация за това спонсорство на уебсайта на асоциацията", отбелязва в. "Монд".

Почти една трета от финансирането на "Кока-Кола" (2,4 милиона евро) покрива три скъпи "изследвания, се казва в статията.

Най-голямата

сума е дадена

на CreaBio

за "изследователски проект за интензивни подсладители" през 2014-2015 г. Фактурата е приблизително за 930 хил. евро. Според констатациите от проучването на CreaBio "Апетит, енергиен прием и избор на храни", включващо 170 теми и публикувано през 2018 г., няма разлика между вода и напитки, съдържащи "нискокалорични подсладители". Днес CreaBio е в процес на принудителна ликвидация.

На второ място сред разходите на "Кока-Кола" за изследвания е Институтът за европейска експертиза в областта на физиологията (IEEP), който е получил около 720 хил. евро за периода 2010-2014 г. Отново за

“проект за изследване на интензивните подсладители”.

След необичайно дълго време през 2018 г. той публикува статия, в която заключава, че няма ефект от газираните напитки върху инсулиновата чувствителност и секрецията на този хормон, който регулира количеството на глюкозата в кръвта, пише "Монд".