40 години от най-зловещата авиокатастрофа у нас
През януари 1984 г. край село Кривина пада Ту-134 с 50 души на борда, всички загиват, някои при спасителната операция
Навършиха се 40 години от една от най-зловещите и скандални самолетни катастрофи в България. На 10 януари 1984 г. при опит за кацане в София самолет Ту-134 на авиокомпания "Балкан" се разбива край софийското село Кривина. Загиват всичките 45 пътници на борда и 5-членният екипажа, общо 50 души.
Самолетът лети от летище "Шонефелд" в Берлин. Командир на полета е Кирил Велинов. В последния момент се качва и проверител от Държавната въздухоплавателна инспекция (ДВИ), който нарежда на втория пилот да напусне и заема неговото място. Полетът се извършва без отклонение от маршрута. При подхождането към летище София самолетът попада в снежна буря и командирът решава да се насочи към запасно летище, но
между него и проверяващия възниква спор
Според записа от черната кутия, намерена след катастрофата в 19,30 ч в пилотската кабина е проведен следният разговор между чиновника от ДВИ и капитан Велинов:
- Командире, заповядвам ви да изпълните сляпо кацане, само по уреди.
- При тази буря, дъжд и гръмотевици?
- Спусни пердетата и изпълнявай!
- Вие луд ли сте, другарю проверяващ - ще се пребием всички!
Проверителят от Държавната въздухоплавателна инспекция остава непреклонен и командирът е принуден да започне сляпо кацане. В 19,35 ч едно от крилата докосва високоволтов проводник над село Кривина. Самолетът се възпламенява и се разбива в краварника на местното ТКЗС. Всички загиват.
На мястото на инцидента пристигат пожарни коли, които получили заповед
да гасят пожара с прах от креда, а не с пяна
При аутопсията в белите дробове на много от пътниците са открити следи от нея. Това означава, че някои от жертвите са били още живи след катастрофата, но вместо да бъдат спасени, са били доубити от спасителните екипи.
Започва разследване, в края на което комисията определя, че вината за катастрофата е на загиналия екипаж. В авиокомпания "Балкан" са извършени масови уволнения и само за едно денонощие от работа са отстранени около 850 служители.
Информацията за инцидента не става широко известна, както се случва и с други подобни катастрофи по време на комунистическия режим в България. На 2 август 1988 г. се случва още един сериозен инцидент. В 17,29 ч самолет Як-40 на БГА "Балкан", който трябва да лети по маршрута София - Варна, се разбива при излитане от столичното летище в коритото на река Искър. Загиват 27 пътници, а 10 са ранени.
По-рано, през 70-те години, има два други инцидента, за които се знае повече, тъй като при тях
има загинали известни по онова време хора
На 21 декември 1971 г. - при излитане от летище София катастрофира самолет Ил-18, който трябва да извърши полет до Алжир със 73-ма пътници на борда. Освен 6-членния екипаж загиват и 24-ма от пътниците, сред които естрадната певица Паша Христова. Нейните колеги Мария Нейкова, Борис Гуджунов и Янка Рупкина оцеляват по чудо.
Известната треньорка по художествена гимнастика Жулието Шишманова загива на 16 март 1978 г. при катастрофа на самолет на "Балкан" Ту-134 по редовен полет София -Варшава.
Машината се разбива край врачанските села Тлачене и Габаре. Освен известната спортистка загива и нейната помощничка Румяна Стефанова, както и момичетата от отбора. Общо жертвите са 73 души - 27 българи, 39 поляци и 7-членен екипаж.
През 60-те години има още две самолетни катастрофи.
Първата е на 24 ноември 1966 г. със самолет Ил-18 на българската държавна авиокомпания ТАБСО по линията София - Берлин.
Самолетът катастрофира край Братислава. Загиват всичките 82-ма души на борда - 74 пътници и осемчленният екипаж. Сред жертвите са оперната певица Катя Попова, ген. Иван Бъчваров, началник на Генералния щаб (1950-1960). Във втората, която е на 3 септември 1968 г., умират 45 човека.
Тогава самолет Ил-18, изпълняващ чартърен полет Дрезден – Бургас, се разбива край Карнобат.
Всичките 26 пътници и 4-членният екипаж загиват и в катастрофата на 22 ноември 1952 г., когато самолет Ли-2, летящ по линията София - Горна Оряховица - Варна, катастрофира при връх Вежен.
В ново време у нас не са регистрирани никакви по-сериозни инциденти със самолети на българската гражданска авиация.
Защо ни е страх да летим?
1 към 11 милиона е шансът за самолетна катастрофа. А да паднеш от стола и да умреш, е много по-вероятно - 1 към 2715
Защо хората ги е страх да летят? Този въпрос няма отговор от години. 25% от жителите на Великобритания изпитват това чувство, когато са във въздуха, твърди Би Би Си. Само 2,5% от тях страдат от
аерофобия, което си е заболяване
Страхът от самолетни полети е безкрайно ирационален, твърдят учени. Шансът за катастрофа според данните на службата по авиационна безопасност в САЩ е 1 към 11 милиона. В същото време да се умре от ужилване от пчела, оса или стършел е 1 към 4655. А да паднеш от стола у дома и да се нараниш фатално - 1 към 2715. Което би трябвало да е доста по-страшно от летенето.Трябва да има разделение между страх и фобия. Едното е напълно нормално човешко чувство, другото си е заболяване.
По принцип страхът е напълно рационална реакция на човека. Той може да дойде от много неща. Този от летене може би идва от това, че човек просто не е роден за да ходи по земя. Може да е заради теснотия, преджобване, всичко.
Нови фобии също допринасят за това. Например страхът от технологии, който идва от това, че около теб има само апарати, от които зависи животът ти. Другото модерно е номофобията - точно обратното е, зависимост от технологиите. Трябва ли да си изключиш телефона, чувстваш се изолиран, нямаш безжична връзка и зависиш единствено от хората около теб. В същото време пътуването е доста по-безопасно от преди. Например през 50-те и 60-те години на миналия век
са продавали и застраховка срещу падане на самолета на гишето за багажа,
което едва ли е добро чувство. А самите мерки за охрана са доста по-добри. Например през 60-те години са отвлечени над 160 полета само в САЩ. Страхът от летене може да се преодолее по няколко начина, твърдят специалисти. Най-лесният е да се отиде до летището и да се съзерцават самолетите да излитат и кацат поне няколко часа. Вече има и симулатори, където може да пробваш. Но най-сигурно е да преодолееш всичко е дълъг полет. Над 70% от хората се оправят по този начин.
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Най-известната руска шпионка - тънка талия, плътни гърди и водопад от червена коса
Анна Чапман разкрива в книга как е вербувана, докато живее в Лондон Докато в Лондон продължава процесът срещу шестимата българи, обвинени в шпионаж в полза на Москва