Лолова и Мутафова - приятелки или съпернички до последно?
“Стояна остави в ефира: Винаги! Аз оставям на хартия: Никога!”, пише Лолова
1957 г. Постепенно се събира ударна група артисти. Най-талантливите, най-ярките, тези, които ще останат завинаги. Повелители на смеха... и не само. Ще царуват в новосформирания Сатиричен театър “Алеко Константинов”, който през годините ще започне да бъде наричан и само Сатирата.
Първата сред учредителите му, която е назначена на работа в него на 26 декември 1956 г., е Татяна Лолова. И групата расте ли, расте - Ицхак Финци, Петьо Пейков и Лили Апостолова, Иван Джамбазов, Златина Дончева, Хиндо Касимов и Васил Попов. Ето и Енчо Багаров, и Георги Парцалев, които нямат театрално образование, но са гениални актьори. Идва в самото начало, но не с постоянна заповед, а само с покана и прочутата Стоянка Мутафова.
С Татяна Лолова са родени в един и същи месец, но в различни години. Незнайно защо публиката постоянно ги бъркала, макар да били различни във всичко. Мутафова - мургава, Лолова - светла. И по-висока от по-голямата си колежка, която пък била далеч по-пъргава и жизнена от нея.
“Стояно, омръзна ми да ме бъркат с теб.”
“Таньо, и мен ме бъркат с теб”, отвърнала Г-жа Стихийно бедствие.
Веднъж при тази размяна на реплики между актрисите ги чул актьорът Константин Коцев, който им подметнал: “Много важно, и мен ме бъркат с вас”.
Професията изисква от любимците на публиката да са жадни за нейното внимание. Това е.
В Сатирата по-късно от други бива назначен и Георги Калоянчев, макар че именно той е бил стожерът на театъра. “Гениалният бурлак” по думите на Лолова, която го нарича така, защото той винаги играел тежките роли и влачел след себе си всички.
Постепенно Мутафова и Лолова се утвърждават като грандамите на театралната сцена и така, естествено, тръгват слуховете за вражда между тях. Нормално е да се търси съперничество и ревност между двете актриси... между двете Кралици на смеха. Кралицата трябва да е една?! Или?!
“Играла съм с нея много. Тя е част от мен и аз съм част от нея, но тя е чешит, уникална, яка, буйна, съмняваща се, нежна, всеотдайна, подозираща, очарователна, смела... Тя е Стояна. Стои. Солидно. Многозначително. Убедително. Бъркат ни. Бъркат имената ни. Знаят, че сме две различни персони, но сме смешни артистки. Няма значение кой как се казва” (Из “Дневници и делници” на Татяна Лолова).
С годините и славата объркването у публиката коя коя е отшумява, защото всяка свети достатъчно силно. Лолова помни, че нейната колежка ругаела всяка своя роля, но всичките ги обичала.
“Не я искам тая роля! Не! Няма да я играя! Уф, веднъж да се пенсионирам...” (Това е от 1957 г.) Излезе пред публиката. Обере овациите и забравя заканите си. До следващия път.
(...)
Някъде, на някоя сцена, не е изключено да чуете:
- Ъм, туй мумчу куйе йе?
или:
- Чух! Ни ми викай кът на глуха!”
До последно мнозина все така се питат дали двете актриси са били приятелки, или врагини. Толкова различни и толкова любими на всички. Безспорно те са се уважавали една друга винаги. Другото остава между тях.
“В една "щура" жена са събрани великолепието на ерудита, веселието на панаира и свободата на гамена от софийските улици. От нея всичко може да се очаква. Стояно, разсмивай ни, за да не се разплачем.
(...)
Чух тя как е приела поканата за интервю. Интервюиращата - хиперинтелигентна, елегантна съседка, познава и двете ни, отпреди да се роди (тя, не ние!).
И може би последният въпрос, зададен много сдържано, деликатно: “А това, че вас двете с Лолова винаги ви противопоставят, има ли нещо вярно в написаното и от какво идва?”.
Не мога да опиша, мога само да имитирам хилядите нюанси на изразителното й лице: “Божеее! Глупости! Ъъъ... Не знам вече”.
Стопира внезапно. Поема голяма глътка въздух и процежда едно дълго: “Ннндааа! Винаги ни слагаха на една и съща роля. За да ни скарат!”
Е, сега... Аз какво да кажа? Бог и разпределенията, закачвани на таблото на театъра, са ми свидетели.
Никога в театъра със Стоянка не сме играли една и съща роля.
Стояна остави в ефира: Винаги!
Аз оставям на хартия: Никога!
Това е положението.
P.S. Можеше ли двата противоположни полюса - Северният и Южният, да се съберат на екватора, обгръщащ малката ни крехка земя?
Не знам. Едва ли. Май не! Стоянооо!”
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха