Защо се срива немската автомобилна индустрия. Производството ще се насочи към Източна Европа. Навлизат и електромобилите
Производството на автомобили в Германия спадна до най-ниското ниво от близо четвърт век. През изминалата 2019 г. немските автомобилни заводи са произвели 4,66 милиона автомобила –
най-ниското ниво
от 1996 г. насам
Годишният спад е с цели 8 процента, а само за три години производството е спаднало с един милион автомобила.
Още по-бърз е спадът в износа, който се срива с цели 13% за година и тенденцията, изглежда, ще продължи. Според Немската асоциация на автомобилната индустрия през 2020 г. се очаква още по-голям спад в световните продажби на автомобили и Германия като експортна икономика ще бъде силно засегната.
Като цяло икономиката на Германия отчита най-слабата година от 6 г. насам – през 2019 г. икономическият растеж по предварителни данни е едва 0,6%, като през лятото дори беше отчетен спад за едно тримесечие, като причината беше точно спад на износа. Силно експортно-ориентирани икономики като тази на Германия печелеха години наред от бързия възход на азиатските икономики и най-вече Китай, но сега са и най-застрашени, когато глобалната търговия се ограничава, включително от геополитически фактори.
Търговската война между САЩ и Китай с резки повишения на митата и от двете страни за все по-широк кръг от стоки се отрази негативно не само на двете страни, но и на цялата световна икономика. Китай, САЩ и Германия са трите най-големи експортни сили в световната икономика, като търгуват и значително помежду си и са включени в глобални вериги на добавена стойност (например
компании внасят части
от Германия, сглобяват
автомобили в САЩ
и ги изнасят в Китай – съответно, когато Китай наложи мита, Германия страда). Самата китайска икономика също забави растежа си в резултат на търговската война, което се отразява и на търговските партньори като Германия. Не на последно място САЩ наложиха мита върху вноса на стомана и алуминий, както и мита за няколко европейски страни в отговор на европейските субсидии за “Еърбъс”. Да не споменаваме и Брекзит, от който тепърва ще има негативи.
Тези дни САЩ и Китай сключиха предварителна сделка, която леко ще разведри обстановката и ще спре ескалацията на търговската война. Това е добра новина и може би няма да има допълнително напрежение. Но наложените вече търговски мерки в голяма степен ще останат – митата и контрамитата между САЩ и Китай за повечето стоки остават. По-големият проблем е, че след успокояване на напрежението между САЩ и Китай президентът Тръмп вероятно ще обърне повече внимание към Европа. От десетилетия той говори против лесния достъп на немски автомобили до американския пазар, продължава да поддържа тази теза и сега като президент. Рискът Тръмп да повтори с Германия (и Европа) същото, което направи с Китай, не е малък. Досегашният председател на ЕК Жан-Клод Юнкер
успяваше да отложи мита
върху европейски
автомобили
и други стоки, но докато не се сключи споразумение със САЩ, всяко отлагане е предпоследно. Едно е ясно – Германия като експортна икономика ще пострада най-много от евентуални мита, но това ще засегне и Европа като цяло.
Обаче не е само това, не всичко е заради геополитика. Да не забравяме “Дизелгейт” - скандала, който на практика унищожи търсенето на дизелови леки автомобили. Немските автомобилни гиганти са инвестирали десетки милиарди в дизеловата технология и това е тежък удар за тях, отделен е и проблемът с пострадалия имидж на автоиндустрията и страната като цяло.
Никой не е очаквал, че
точно в Германия ще правят
схеми за измами
на тестовете за вредни емисии. Доверието е много важен капитал и се губи много лесно от подобни скандали.
По-генералният проблем, който вече се усеща, но тепърва ще удари немските автомобилни гиганти, е изоставането в новите технологии. Докато други вече работят от десетилетие върху електрическите автомобили, немските компании продължаваха да хвърлят милиарди за развитие на дизела и двигателя с вътрешно горене (ДВГ). Затегнатите стандарти за емисии след “Дизелгейт”, които влязоха в сила преди броени седмици в цяла Европа, изискват по-чисти автомобили – в противен случай има глоби. Нещо повече, за да се борят със замърсяването на въздуха, редица големи градове
започнаха да налагат
ограничения за дизелите,
водят се и съдебни дела там, където все още няма такива мерки. Не на последно място Китай – най-големият автомобилен пазар в света, също активно насърчава електрическите автомобили и автобуси, докато продажбите на ДВГ спадат рязко.
Расте и предизвикателството, наречено “Тесла”. След като години наред се присмиваха на електрическите автомобили, немските автогиганти изведнъж започнаха да срещат силна конкуренция точно от тях. През 2019 г. в САЩ в сегмента на малки и средни луксозни автомобили “Тесла” излезе на първо място, изпреварвайки всички традиционни производители. Отделно “Тесла” построи завод в Китай за по-малко от една година и започна производство на място, което осигурява предимство от гледна точка на разходи и облагане. Нещо повече, само преди седмици “Тесла” обяви, че започва да строи завод в Берлин,
навлизайки в задния двор
на немските автомобили
Но може би именно “Тесла” ще помогне на немското автомобилопроизводство да прекъсне тенденцията на спад на производството – новият завод ще увеличи рязко местното производство на електрическите автомобили. Но също така конкуренцията от “Тесла” ще накара традиционните компании да ускорят проектите си за електрически автомобили. Немските автозаводи по-бързо ще се преоборудват за електрически автомобили, а производството на ДВГ може да се изнесе още по-бързо към Източна Европа, където е по-конкурентно.
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Диктатура на тъпоглавите
У нас тлее разлом, потиснат и нерешен, неизговорен и изопачен За превратностите на съдбата се замислих. Дивашката реакция на театрална пиеса, от една страна, е обида за изкуството
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Галерия На 10 ноември Тодор Живков дреме по време на преврата
Костадин Чакъров: Не беше изненадан, по предписание на правителствени лекари винаги спеше следобед Наричал приятелите си от Политбюро цеховите майстори от задругата “Боже
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър