Вербунг с аромат на Балкантурист
Гледам сега изследването на "Тренд" относно българската музика (Evelina Slavkova, ZDR).
Гледам и виждам много интересни неща, които искам да коментирам, защото са важни.
56 процента от анкетираните (малко над 1000 души) заявяват, че слушат музика у дома.
След това са едни 21 процента, които слушат музика в колата.
71 процента заявяват, че не ходят на концерт но все пак у нас концертите не са често срещано явление, а пък в София така и не бе направена голяма зала за класическа музика, а зала България събира по-малко публика, отколкото са били анкетираните от "Тренд".
Както и да е - очевидно българинът слуша музика предимно у тях и в колата.
В колата - да кажем Галена и Килата Майка (че има як бас и прави впечатление).
У дома - да кажем АзисТ (че е по-интелектуален) и по-късно вечерта - Тони Стораро и Цветино Джукати.
Фики се слуша сутрин, докато работите във фитнеса за крака, но това е друга история...
Чета следващите резултати - да, слуша се яко чалга, обаче въпреки това признание на анкетираните, те заявяват, че в музиката търсят:
- мелодията, ритъмът, инструменталът - 56 процента
- текстът, смисълът, посланията - 33 процента
Ако можете да ми обясните как така хем слушате Амед, хем за 33 процента от вас са важни текстът и посланието, ще стана състезател по фигурно пързаляне.
Ако ми кажете какъв неповторим ритъм, съчетан с божествена мелодия и размазващ инструментал има в песента на Криско - "Дупе баклава" (гледана 27 997 863 пъти в Youtube) ще се запиша доброволец в политическа партия Да България и ще си продам бъбрека, за да финансирам кампанията на Божи за президент.
И сега идваме до най-интересният за мен въпрос.
Кой какво слуша в крайна сметка.
Резултатът е повече от оптимистичен - все пак българският фолклор бие чалгата - 26 процента слушат "българска народна музика", а 21 - чалгата.
Само че тук колегите от Тренд е нямало как да предвидят дали отговарящите на въпроса са наясно какво точно харесват.
Защото у нас това, което повечето хора разбират под "народна музика" всъщност е вербунг с аромат на Балкантурист.
Нито "Бяла роза" е автентична народна песен, нито хората, които се танцуват в популярните хоротеки са автентични хора.
Нито "Лудо младо сън засънило" е македонска народна песен (а не песен, написана в началото на 80 - те години).
Представата ни за фолклора е формирана от социалистическите банкети, преминала през "Пирин фолк" и завършила някъде около масата след петата мастика.
В този ред на мисли 26 - те процента, слушащи "народна музика" всъщност слушат друг вид чалга, която просто не се занимава с теми като "тез червени домати" и "ръгъдъ дъгъдъ дъг - а бе не мо'а да се запра".
19 процента слушат поп музика.
Поп музиката вече се пише в ритъм "регетон". Което си е чиста чалга. Малко са новите много слушани песни, които да нямат ритъм на мазен анадолски кючек.
А ако има такива, то те жанрово са толкова зле, че да се чуди човек как "текстът, смисълът, посланията" са важни за 33 процента от нас.
Все пак нещо оптимистично - все още 14 процента заявяват, че слушат рок.
Споко, те скоро ще емигрират и тогава "текстът смисълът и посланията" ще победят в тази неравна битка...
В края на този анализ (Евелина, моля да ми простиш, знаеш, че те обичам) искам да направя няколко извода.
Извод едно - ако на някой от заявилите, че слушат фолклор пусна една автентична песен от шопския регион (с тресене, пеене на секунди и кварти и антифонно пеене), те веднага ще се сетят, че не харесват фолклор.
Извод две - три процента за слушащите класическа музика. Ето това е наистина тъжна констатация.
Извод три - ние, скъпи мои приятели, сме музикално неграмотни. И за това вина носят учителите ни, родителите ни, управниците ни (заделящи за култура най - ниската поста в целия ЕС), но най - вече ние самите, защото, освен всичко останало, нямаме порив към самоусъвършенстване.
Извод последен - не съм бог на социологическите сметки, но е лесно да сметна че 26+21+19 прави 66 процента.
Да, това са хората които слушат балкантуристки фолклор, чалга и поп чалга.
И да, тези хора горе - долу правят сумата, която гласува за статуквото.
Останалите малко под 40 процента сме малцинство.
И май такова ще си останем.
И нещо за накрая.
Викахте ли, че АзисТ бил як, щото пускал политкоректни послания, опаковани в мазен гюбек?
Викахте!
Сега си вземете АзисТ, неговите фалцетни прихлъцвания в 4 октава и си го водете да ви пише химни.
Вече можете да ги кръстите или world music, или чилаут, или дори Класическа музика - и без това на никого не му пука...
*От фейсбук
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха