Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Продължава разправията за ремонта на Су-25 между военните и министерството на икономиката

Във военновъздушното училище в Долна Митрополия ще бъде изграден център с тренажор за обучение на пилоти за изтребителите F-16.

Това е предвидено в подобрена оферта на САЩ за продажбата на 8 изтребителя на България. Поправките в първоначалното предложение са получени от правителството в края на миналата седмица, а днес кабинетът трябва да одобри сделката.

Тренажорът във военновъздушното училище ще е проектът по индустриално сътрудничество, който получава България заради покупката на американските изтребители. Там ще могат да се обучават както български летци, така и чужди, като цената на бревета ще е 30 хил. евро.

До 2,1 млрд. лв. с ДДС е намалена финално цената на сделката, научи “24 часа”. Това е станало възможно, след като САЩ са решили да поемат 60 млн. лв. от стойността на приспособяването на авиобазата “Граф Игнатиево” за дом на осемте F-16, които България ще закупи. Общата стойност на ремонта на базата, в която в момента са базирани изтребителите МиГ-29, ще е около 100 млн. лв. Освен хангари за новите изтребители в нея ще бъдат направени закрити стоянки за техническо обслужване на F-16, както и чисто нова противопожарна система на цялата авиобаза. Заради тази система пък трябва да бъде направен и нов водопровод на “Граф Игнатиево”, защото сегашният не можел да я обслужва.

Цената е намалена и първоначално България няма да закупи пълния боекомплект за новите изтребители, а само част от него. В следващите години обаче при нужда можело да поръчаме допълнително ракети и боеприпаси в рамките на 800 млн. лв. Толкова остава между 2,1 млрд. лв., които ще се платят сега за осемте нови самолета, и одобрената от Конгреса на САЩ максимална цена на сделката от 2,9 млрд. лв. (1,6 млрд. долара).

Министерството на отбраната вече е платило 82 млн. лв. на Беларус за ремонта на изтребителите Су-25. Така България няма да плаща неустойки за забавянето на договора. Въпреки това все още за беларуския авиационен завод не е заминал нито един от двигателите на щурмовите самолети, които трябва да бъдат ремонтирани. Причината е, че от министерството на икономиката вече близо месец бавят подписването на съгласувателно писмо, че разрешават временния експорт на тези агрегати от бойните самолети. Без този подпис двигателите не могат да бъдат изнесени легално от България.