Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Продуценти, режисьори и изпълнители работят на принципа, че всичко хубаво вече е измислено. Не рискуват да предлагат на публиката свои авторски достижения

Актрисата Джейми Александър изсипва уиски в гърлото на своя колега Мат Далас, като парливата течност първо минава през езика й. Популярният актьор хомосексуалист събира достатъчно уиски в гърлото и след това буквално го изплюва в лицето на Джейми. Двамата започват да се целуват страстно.

Сцената е предизвикателна, скандална и много, много секси. Провокативното клипче е публикувано в ютюб през 2009 г. и събира над милион гледания. Точно 9 години по-късно попфолк певицата Андреа пуска на пазара своето ново парче "Няма да съм аз". В средата на клипа красиви мъж и жена повтарят едно към едно еротичната сцена с уискито. Само марката на алкохолната течност е различна.

Джейми Александър едва ли някога ще разбере колко добра идея е дала на хората, които се грижат за клиповете на родната певица. Със сигурност 99 процента от другите изпълнители в световния шоубизнес също никога няма да научат, че техните колеги от България ги ползват като извор на безплатни хрумки за изработката на по-интересни клипове.

Това явление в никакъв случай не е запазена марка само за звездите от чалга бизнеса. Утвърдени и много уважавани изпълнители като Миро, Графа, Белослава и Мария Илиева

също ползват

чужди открития в

своите клипове.

И не са само те! Родните продуценти също побългаряват чужди риалити формати, с които забавляват публиката всяка вечер. Много от сериалите ни също бяха направени по чужбински формати, което не им донесе особен успех. Оказва се, че главните действащи лица в родния шоубизнес работят на принципа "няма смисъл да се напъваме, защото всичко добро вече е измислено".

Опитайте да откриете разликите между провокацията на Джейми Александър и клипа на Андреа.
Опитайте да откриете разликите между провокацията на Джейми Александър и клипа на Андреа.

В музикалния бранш съвсем естествено се копира най-често, тъй като участниците в него са най-продуктивни, а оригиналните идеи явно не достигат. Някои от големите играчи плащат на своите колеги зад граница, за да ползват техните песни или режисьорските постижения в изработката на клиповете. Други правят известни изменения и

директно го пишат

на своя сметка

като нещо уникално и току-що измислено.

Тези дни инстаграм платформата "2 стотинки" събра някои от най-атрактивните примери за едни и същи режисьорски решения в клиповете на чужди и български изпълнители. Как да повярваме, че е случайна приликата между клиповете на украинската група "Никита" от 2013 г. и този на Тита от 2017-а. В първия красивата солистка ръфа сурово месо на огромна трапеза, докато уж се кара на своята съперница от другата страна, а по едно време гали зайче между изкусителните си бедра. 4 години по-късно в суперхита си "Антилопа" Тита също дъвче сурови пържоли върху трапеза, подредена по същия начин, отново се кара на своето копие от другата страна на масата и на всичкото отгоре гали дългоушко, кротнал се между не по-малко красивите й бедра.

Ясно е откъде се сети Тита да сложи зайче между краката си.
Ясно е откъде се сети Тита да сложи зайче между краката си.

Още по-интересен е случаят с изключително изящния клип на Белослава към песента й "Красота". Моделите в него пресъздават едно към едно фотографии на прочутия китайски фотограф Рен Ханг, който се самоуби през 2017 г. След големия успех на музикалното парче така и не стана ясно дали Белослава и режисьорката на клипа Неда Морфова обявиха достатъчно категорично на българската аудитория, че за клипа са ползвани идеите на покойния вече фотограф.

В клипа на Белослава са използвани идеи от снимките на покойния вече китайски фотограф Рен Ханг.
В клипа на Белослава са използвани идеи от снимките на покойния вече китайски фотограф Рен Ханг.

В отбора на популярните, които

са взимали с пълни шепи от колегите

зад граница,

са още куп чалга знаменитости, Графа, Миро, както и Папи Ханс, който не се е сетил първи да сложи лицето си между изкусителни женски дупета. Създателите на "2 стотинки" изрично подчертават, че нямат претенции да изпълняват функциите на някакъв разследващ орган. Тяхната задача е да покажат забавни съвпадения между наши и чужди продукции, които, оказва се, са изключително голям процент от всичко, което се появява на пазара.

В клипа на Миро има доста сходни елементи с този на рапъра Кендрик Ламар.
В клипа на Миро има доста сходни елементи с този на рапъра Кендрик Ламар.

Странното е, че самите изпълнители не обичат да говорят по тази тема и се чувстват засегнати, ако някой намери сходство между техния продукт и такъв, създаден години по-рано.

Със сигурност това не е само българска практика, като се има предвид какво масово плагиатстване пада по време на "Евровизия". Участници от различни страни яко копират чужди идеи само и само да се докопат до финалите, за да бъдат чути и видени от цяла Европа.

Иначе в родния бизнес с производството на риалити шоута е доста по-подредено и спокойно. Продуцентите не се крият, че взимат формати, които вече се радват на успех някъде другаде по света.

По едно време вървеше мода роден продуцент да вземе идеята, но да обяви, че е направил оригинална продукция, за да не бъдат платени необходимите такси на компанията майка.

Сега действат

ясни правила

и отговорните фигури в частните телевизии се издължават до стотинка на колегите си от чужбина.

Папи Ханс не е първият щастливец, който се сети да пее, притиснат между женски дупета.
Папи Ханс не е първият щастливец, който се сети да пее, притиснат между женски дупета.

Нали не сте се заблуждавали, че някое измежду най-популярните предавания в момента - "Като две капки вода", MasterChef, Hell's Kitchen и "Гласът на България", се е родило в находчив мозък, образовал се по нашите географски ширини.

Разбира се, в бизнеса с този тип шоута важна роля играят момчетата и момичетата, които са наети, за да побългарят чуждото и да го направят

по-близко

до нашата

душевност и народопсихология.

Това особено важи за формати като "Биг Брадър". Много от идеите за т.нар. мисии са взети от издания на "Големия брат" зад граница. След това е важно да бъдат пипнати детайлите, така че предизвикателството за участниците да изглежда достатъчно интересно и за родната публика.

Тук е мястото да се отбележи, че в родния ефир все пак са вървели формати, които не са копирани от чужбина.

Точно такова е легендарното "Супершоу Невада", което сякаш проправи път до всички следващи забавни игри с лек хазартен дъх.

"Супершоу Невада" беше истинско зрелище за публиката във времената, когато нямаше какво да се гледа по телевизията.
"Супершоу Невада" беше истинско зрелище за публиката във времената, когато нямаше какво да се гледа по телевизията.

Предаването на продуцента Димитър Станчев започва да се излъчва по БНТ в началото на май 1993 г. По това време

няма какво

друго интересно

да се гледа

и шоуто бързо се превръща в истинска сензация. Хората ще се избият пред касите на НДК, за да се сдобият с билети, рекламодателите ще се избият да се докопат до ефирно време, а Гала и Ася избиват рибата със своята красота и чар, за да се превърнат след това в истински знаменитости.

В най-добрите времена на "Супершоу Невада" създателят му Димитър Станчев дори планира да продаде лиценза в Щатите.

Друг успешен формат, който е създаден на родна земя, е предаването на Ути Бъчваров "Бързо, лесно, вкусно". То години наред бе еталон за добро кулинарно шоу, преди да се появят далеч по-скъпите и изкопирани от чужбина кулинарни състезания.

"Супершоу Невада" беше истинско зрелище за публиката във времената, когато нямаше какво да се гледа по телевизията.
"Супершоу Невада" беше истинско зрелище за публиката във времената, когато нямаше какво да се гледа по телевизията.

По вече несъществуващата ТВ7 вървеше едно риалити - "Валя и Моро превземат света". В него съпрузи от ромски произход обикаляха европейските столици, за да

веселят зрителите с културния си шок

и нелепите ситуации, произлезли от него. Това и други подобни предавания обаче бързо залязоха, за да останат само проверените формати като "Капките" и "Гласът на България".

Самите телевизии нямат никакъв интерес да рискуват с налагането на чисто нови формати, измислени от български продуценти, режисьори и сценаристи. Публиката си харесва пеещите и танцуващите звезди, които сега пълнят ефирното време, и се отнася с недоверие към новото и непознатото. Неслучайно в момента вървят пети, шести или седми сезон на бляскави шоута,

с които сме свикнали до болка.

Доста по-различна е ситуацията при сериалите. И там акулите в бранша се опитаха да ползват вече измисленото и произведено от чужбина, но не им се получи. Страхотен провал беше побългарената версия на култовия американски ситком "Женени с деца". Не му провървя и на комедийния сериал "Полицаите от края на града", вдъхновен от испанския оригинал "Хората на Пако".

В сериалите очевидно не става да вземеш измислени сюжети и насилствено да ги сложиш в устата на родните актьори. Затова и са толкова ценни режисьори и сценаристи, които творят напълно оригинална продукция, за да привличат интереса на зрителите.