Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Не искам като данъкоплатец да плащам заплата на обсебени от конспиративни теории лелки

That's one small step for man, one giant leap for mankind.

Това е знаменитият цитат на Нийл Армстронг, който той произнася след първите стъпки, които прави на лунната повърхност. Учениците от 3-и клас в едно централно столично училище не знаят за тях, защото учителката им Лидия Булева им преподава, че тази малка стъпка за човека, но гигантски скок за човечеството никога не се е случвала, а вместо това им разказва конспиративни теории как никой никога не е кацал на Луната, а това било снимано в Холивуд по сценарий на Артър Кларк и постановка на Стенли Кубрик.

За съжаление, и аз съм запознат с тази конспиративна теория, която се появява още през 1969 година в Съединените щати, месеци след полета на “Аполо 11” с Нийл Армстронг, Едуин Бъз Олдрин и Майкъл Колинс на борда. Теорията е много популярна в бившия Съветски съюз - 20% от населението вярват в нея, вероятно заради книгата “Человек на Луне. Какие доказателства?” от някой си Александър Попов.

Не знам дали има връзка с това да се омаловажава това постижение, защото съветски космонавти никога не са стъпвали на Луната или на друг обект в Космоса. Съветската космонавтика има Гагарин, Корольов и своето огромно историческо значение и то не става по-малко или по-голямо, като се отрича постигнатото от други. Ако нямаше Гагарин, нямаше да има интернет днес. Успехите на Съветския съюз индуцират надпревара в Космоса и благодарение на нея днес имаме глобалната мрежа, а китайският памук покълна в тъмната страна на Луната.

Но като данъкоплатец съм категорично несъгласен парите от моите данъци да отиват за заплата на въпросната леля и смятам, че тя тутакси трябва да бъде уволнена и да получи беруфсфербот (забрана за упражняване на учителска професия) доживот, защото с позицията на учителката (авторитет за малките деца) тя мултиплицира собствената си глупост и после ще се чудим защо хората хвърлят по 50 000 лева от прозореца и пият урина против рак и хемороиди. Всеки човек в лично качество има конституционното право да бъде тъп. В крайна сметка заради гените си хората се раждаме различни. Но средата трябва да прави така, че интелектуалните дефицити да се преодоляват - затова е системата на образованието. Нейната цел е да научи децата да се справят с предизвикателствата на живота, а не да ги прави по-тъпи, умножавайки собствената тъпотия на техните преподаватели.

Оправдавайки се, г-жа Булева твърди, че искала да запознае децата с различни гледни точки. Стига плурализъм, в епохата на постистина и фалшиви новини е важно да се поставят непреместими граници на здравия разум. Мястото на тези граници е в учебниците. Да се престане с това издаване на 100 учебника по един предмет, а да има по един мегаконсервативен, в който да пише само безспорните научни факти, и това да е шамандурата, която да пречи на учениците да се удавят в морето от шарлатанство, което, както е видно, поглъща първо учителките. Няма да забравя преди 15 години, когато синът ми учеше за великите географски открития, в учебника му не пишеше, че Христофор Колумб е открил Америка, а, че корабите му достигат бреговете на остров Еспаньола. За сметка на това половината урок бе посветен на Миклухо Маклай. Вероятно повечето читатели не са чували за него, но това е късен руски пътешественик, който е посетил откритата преди 4 века от Хорхе де Менесис Нова Гвинея в края на XIX век и изобщо не може да бъде подреждан до Магелан и Колумб.

Та в този урок се казваше, че Колумб е достигнал до остров Еспаньола (днешно Хаити и Доминиканска република), но не, че това е откриване на континент, който бива населен от европейци. Откритие, което променя световната история както никое друго.

Разбира се, тази история не е толкова скандална като обявяването на кацането на Луната за фейк, но е показателна за нивото на образованието, не само на обсебените от конспиративни теории другарки, на които очевидно трябва бързо да се намери друго поприще, съответстващо на интелектуалния им потенциал.

Просто в учебниците да пише само неща, съответни на здравия разум. Нищо повече.