Ода Жон обелва обществото ни като лук. Навън майките на болни деца протестират, а те ядат! Позор!
Това е най-дългият пърформънс, случващ се в новата история на България, като изключим политическите, разбира се, и заслужава и най-дългият ми статус евър :). Изумително е как с един според много хора не чак толкова оригинален и преексплоатирен способ Ода Жон обелва обществото ни като лук. А люспите продължават да падат, люти, намирисва все повече и накрая ще е неудобно да се срещаме с други хора, докато не отмине. Чета с интерес бурята, ставаща във фейсбук и ми е по-интересна дори от "Приятели", а аз "Приятели" мога да гледам и да се смея по стотици пъти на сезон.
В доста интервюта Ода Жон казва, че нейните творби са това, което зрителят прави с тях, затова не им дава названия и не ги обсъжда. Какво аз видях от тази прословута вечеря?
1. Моето тълкувания е, че пърформънсът са реакциите на публиката, а не самата вечеря. Има публика вътре и публика вън. Публиката вътре трябва да изяде женско тяло от салам. Има две възможности - да види зад салама женското тяло или да вижда само мръвки за консумация. Ако види русалката, то тогава дали ще прескочи границата и ще й посегне? Ще си вземе ли месо от подбедрицата й, ще обели ли рибиците, ще й изяде ли ушите? Диана Попова припомни пърформанса на Марина Абрамович, в който тя застава гола пред публиката и зрителите й имат право да правят каквото поискат с нея. Първо само я докосват, гъделичкат, но бариерите една по една падат и дори я нараняват, налага се да се прекрати пърформънсът, толкова ескалират нещата, при това за по-малко от час. Сега публиката в НХГ май не е изяла русалката. Няма такива снимки, а от обясненията повечето са били вегетарианци така или иначе. Обаче публиката вън започна такова голямо плюскане, че надмина вероятно и най-смелите очаквания на авторката. Изядоха с парцалите и художничка, и директорка на галерията, и гостите, и све.
2. Художествената критика. От три дни някои критички разказват за кого е била омъжена, коя е дъщеря й, колко й са парите и други не дотам художествени детайли. Други пък израснаха до критици само за 24 часа. Единият ден твърдяха, че никъде по света не се допуска такъв позор - ядене в галерия, после скролнаха фейсбука и ден по-късно излязоха с "професионални рецензии", твърдящи, че това с яденето по галерии къде ли не са го правили вече, само у нас не е като хората. И там много се смях.
3. Колегите й. Тоест някои колеги. Тъй като наистина успях да прочета стотици коментари за Ода Жон, толкова ми беше интересно, прочетох и реакциите на нейни колеги. Не на всички, разбира се. Но от тях разбрах, че едно време на такива като нея й казвали леки жени, сега били преуспели в чужбина. Бъркала в джоба на покойния си съпруг. Имала била шугър деди. Сестра й също е художничка, ма не се е женила в Германия, затова е неизвестна. Посредствена е. Коя е тая. Това аз съм го правил още по време на Асамблея знаме на мира. Хубава е. Дъщеря й е още по-хубава. Българките на Запад все такава съдба имат, на Черни вдовици. Как може да рисува вагини, деца гледат. Директорката да си даде оставката. Директорката е рускиня. Защо на нея са й платили, а на мен не? Защо тя си е платила сама, ама всек или може да си плаща сам? Коя е тая? Ода коя?
3. Гневните граждани. Сега, предполагам, че не всеки е подготвен да приема спокойно, да харесва или да тълкува модерно изкуство. Както не всеки е подготвен да коментира техническите параметри на мисията до Марс. То и аз не съм, ма съм хоби кибик по галериите. Ако нещо ми е непонятно, информирам се. Ако пак не го разбера, отминавам, мислейки, че проблемът е в мен вероятно. Ето част от любимите ми цитати:
- В гугъл не пише нищо за нея, значи е неква никаква и дойде тук да си прави реклама. Добре де, пише, ма за Недко Солаков пише повече.
- Позор!
- В храм и галерия се влиза с наведена глава!
- Позор!
- Това е НАЦИОНАЛНАТА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ! Позор!
- Навън майките на болни деца протестират, а те ядат!
- Навън хората гладуват, а те ядат!
- На тая баба й не й ли е казала, че с храна не се играе!
- Никой не е по-голям от хляба!
- Не може да пее!
- ОГЛОЗГАХА ДЪРЖАВАТА!
И така те, пърформънсът е на всички нива.
*Коментарът е от фейсбук
Най-четени
-
Въпреки старанието ми...
Въпреки старанието ми все още има и някакви хора, които ме харесват. От
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г