Ода Жон обелва обществото ни като лук. Навън майките на болни деца протестират, а те ядат! Позор!
Това е най-дългият пърформънс, случващ се в новата история на България, като изключим политическите, разбира се, и заслужава и най-дългият ми статус евър :). Изумително е как с един според много хора не чак толкова оригинален и преексплоатирен способ Ода Жон обелва обществото ни като лук. А люспите продължават да падат, люти, намирисва все повече и накрая ще е неудобно да се срещаме с други хора, докато не отмине. Чета с интерес бурята, ставаща във фейсбук и ми е по-интересна дори от "Приятели", а аз "Приятели" мога да гледам и да се смея по стотици пъти на сезон.
В доста интервюта Ода Жон казва, че нейните творби са това, което зрителят прави с тях, затова не им дава названия и не ги обсъжда. Какво аз видях от тази прословута вечеря?
1. Моето тълкувания е, че пърформънсът са реакциите на публиката, а не самата вечеря. Има публика вътре и публика вън. Публиката вътре трябва да изяде женско тяло от салам. Има две възможности - да види зад салама женското тяло или да вижда само мръвки за консумация. Ако види русалката, то тогава дали ще прескочи границата и ще й посегне? Ще си вземе ли месо от подбедрицата й, ще обели ли рибиците, ще й изяде ли ушите? Диана Попова припомни пърформанса на Марина Абрамович, в който тя застава гола пред публиката и зрителите й имат право да правят каквото поискат с нея. Първо само я докосват, гъделичкат, но бариерите една по една падат и дори я нараняват, налага се да се прекрати пърформънсът, толкова ескалират нещата, при това за по-малко от час. Сега публиката в НХГ май не е изяла русалката. Няма такива снимки, а от обясненията повечето са били вегетарианци така или иначе. Обаче публиката вън започна такова голямо плюскане, че надмина вероятно и най-смелите очаквания на авторката. Изядоха с парцалите и художничка, и директорка на галерията, и гостите, и све.
2. Художествената критика. От три дни някои критички разказват за кого е била омъжена, коя е дъщеря й, колко й са парите и други не дотам художествени детайли. Други пък израснаха до критици само за 24 часа. Единият ден твърдяха, че никъде по света не се допуска такъв позор - ядене в галерия, после скролнаха фейсбука и ден по-късно излязоха с "професионални рецензии", твърдящи, че това с яденето по галерии къде ли не са го правили вече, само у нас не е като хората. И там много се смях.
3. Колегите й. Тоест някои колеги. Тъй като наистина успях да прочета стотици коментари за Ода Жон, толкова ми беше интересно, прочетох и реакциите на нейни колеги. Не на всички, разбира се. Но от тях разбрах, че едно време на такива като нея й казвали леки жени, сега били преуспели в чужбина. Бъркала в джоба на покойния си съпруг. Имала била шугър деди. Сестра й също е художничка, ма не се е женила в Германия, затова е неизвестна. Посредствена е. Коя е тая. Това аз съм го правил още по време на Асамблея знаме на мира. Хубава е. Дъщеря й е още по-хубава. Българките на Запад все такава съдба имат, на Черни вдовици. Как може да рисува вагини, деца гледат. Директорката да си даде оставката. Директорката е рускиня. Защо на нея са й платили, а на мен не? Защо тя си е платила сама, ама всек или може да си плаща сам? Коя е тая? Ода коя?
3. Гневните граждани. Сега, предполагам, че не всеки е подготвен да приема спокойно, да харесва или да тълкува модерно изкуство. Както не всеки е подготвен да коментира техническите параметри на мисията до Марс. То и аз не съм, ма съм хоби кибик по галериите. Ако нещо ми е непонятно, информирам се. Ако пак не го разбера, отминавам, мислейки, че проблемът е в мен вероятно. Ето част от любимите ми цитати:
- В гугъл не пише нищо за нея, значи е неква никаква и дойде тук да си прави реклама. Добре де, пише, ма за Недко Солаков пише повече.
- Позор!
- В храм и галерия се влиза с наведена глава!
- Позор!
- Това е НАЦИОНАЛНАТА ХУДОЖЕСТВЕНА ГАЛЕРИЯ! Позор!
- Навън майките на болни деца протестират, а те ядат!
- Навън хората гладуват, а те ядат!
- На тая баба й не й ли е казала, че с храна не се играе!
- Никой не е по-голям от хляба!
- Не може да пее!
- ОГЛОЗГАХА ДЪРЖАВАТА!
И така те, пърформънсът е на всички нива.
*Коментарът е от фейсбук
Най-четени
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Диктатура на тъпоглавите
У нас тлее разлом, потиснат и нерешен, неизговорен и изопачен За превратностите на съдбата се замислих. Дивашката реакция на театрална пиеса, от една страна, е обида за изкуството
-
Галерия На 10 ноември Тодор Живков дреме по време на преврата
Костадин Чакъров: Не беше изненадан, по предписание на правителствени лекари винаги спеше следобед Наричал приятелите си от Политбюро цеховите майстори от задругата “Боже
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър
-
Галерия Моят 10 ноември: Златка и Андрей: Вместо бизнес тук, защото “не сте от нашите” - гурбет в Гърция
С него вдигнали къща в Мъглиж, ковид върнал семейството с 5-има внуци тук Когато бил на 20 г., Русев гласувал за СДС и му се карали Сега се ядосва, че децата не знаят кои са Ботев и Левски Навършиха