4 лека за безумния трафик на София
Ако не се приложат, скоро ще е нетърпимо
Гледам, че столичните естети са възмутени от новите плочки пред храма “Свети Седмочисленици”. Това да ви е грижата! Вярно, тези плочки не пасват много на църквата, но затова пък със сградата на МВР са в идеална хармония. Както едно време се изрази баща ми, като ме видя с татуировка: “Просташко е, но ти отива!”
Всъщност онуй тату беше само лепенка. Пуберска шегичка.
И изобщо каква естетика може да се търси в град, който се отказа от писоарите си? Когато простатата го алармира, този град се шмугва в храстите.
Но това са лесни решения, има други, къде по-сериозни проблеми. Сигурен съм, че управата на града полага огромни усилия, за да усвои огромните европейски средства – то си личи по плочките. Успехите са налице, но животът в столицата става все по-труден, а въздухът - все по-мръсен. Неслучайно миналата година консултантската компания “Мърсър” (Лондон) изкара София най-лошия за живеене град в Европа.
Лично на мен най-много ми пречат автомобилите. Това е истинска напаст, която съсипва града. Вече нямаме тротоари, а където има, по тях препускат велосипедисти и безогледно газят недоубитите пенсии като моя милост. Аз впрочем имам и автомобил, и велосипед, но съм им сложил мораториум. Трябва да спасим София!
Но не бих писал тези редове, ако нямах някои идеи. С удоволствие ги завещавам на следващия кмет, който и да е той.
1. Качете “винкелите” на метро
Всяка сутрин цял Перник се качва на голфчето и нахлува в София като армията на Наполеон в Русия. И после вечерта се прибира у дома.
Това създава невероятно задръстване, а замърсяването вече изби кестените и повечето врабчета. Част от този трафик е прокаран през Княжево и Бояна, за да може емисията на пробитите катализатори да се плъзне по полите на Витоша и да се излее направо в Южния парк и Борисовата градина. От това най-много страдат перничани, защото се изнервят, освирепяват, кашлят лошо и вечер си го изкарват на перничанките, които за компенсация удрят по два шамара на малките перничанчета. Така се отглежда характерният човешки типаж, с който Перник е известен по света.
Как обаче да се спре това нашествие? Като се построи метро. Нищо не пречи вместо само до Горна Баня, новият диагонал да стигне до града-герой Перник и по него да се пуснат достатъчно мотриси, за да преселват целия град по два пъти на ден. Ако е нужно, да се построи и втора линия до диагонала за Надежда. И двете трасета могат да се изкарат над земята, така че да не струват много.
2. Удължете метрото до Витоша
Не са само “винкелите”, всяка сутрин от Бояна, Драгалевци и Симеоново в града нахлуват свирепите автомобилни орди, които затапват радиалните подстъпи към центъра. След като кметството допусна тези планински селца да се застроят като “Младост” и “Люлин”, длъжно е да прокара до тях и метро. На практика там няма и обществен транспорт, тъй като автобусите минават на половин час, все едно да прибират туристите. Това вече не са вилни зони, това е град!
Не е зле в тези квартали да се прокара канализация. ХХI век сме все пак.
3. Вдигнете многоетажни паркинги
За 28 години преход автомобилите се увеличиха 10 пъти, а така и не бе построен нито един многоетажен обществен паркинг в центъра. София май е единствената столица в Европа без такива съоръжения.
Затова уличките са задръстени и непроходими, тротоарите са блокирани и пешеходецът е изхвърлен на платното, където го газят изнервените джипове.
София остана без тротоари заради лакомията да се заграби всеки обществен терен и върху него да се издигне частен офис билдинг. Юнашката фирма, която стриже “синята зона”, също не допуска конкуренция.
Затова пък синята зона расте, скоро ще превземе и предградията, а както е тръгнало, ще стигне до държавната граница, ще нахлуе в Сърбия и Турция и ще ни замеси във военен конфликт. Или по-вероятно преди това столичани ще излязат на бунт и ще издигнат гилотина на жълтите павета.
Така че време е общинарите да помислят за спасението на душите си, нека не отнемат на ближния и последното безплатно паркомясто.
4. Довършете Околовръстното
София е единствената столица в Европа без завършена околовръстна магистрала. Вярно, по южната и северната дъга се направиха сериозни отсечки, но каква е ползата, когато навсякъде са оставени тапи? Капацитетът на един път е такъв, колкото е в най-тясната му част.
Западната дъга, в която се изсипва сериозна част от Перник, прилича по-скоро на планинска пътека след наводнение, земетресение и танково нашествие. Тръгне ли по нея, човек трябва да си носи вода, храна и хубава книга, защото никога не знае къде ще изкара нощта.
Между другото, не е зле столичните архитекти да открият предимствата на кръстовището тип “детелина”.
Не е много интелигентно да се строят кръстовища на две нива и на тях да се слагат светофари, както е на "Симеоновско шосе". Двете нива на „Драган Цанков“ срещу старата телевизионна кула също не са най-интелигентното решение, тъй като при повече от пет-десет автомобила и те се превръщат в тапи.
Тези 4 решения няма да спасят София от автомобилната напаст, но все пак ще я вкарат в някакви приемливи рамки.
Освен това ще отпушат няколко тесни улици и ще дадат шанс на пешеходците, най-онеправданото столично малцинство.
Разбира се, общинарите много добре знаят тези решения, а и още 100. Но какво им пука?
Има много по-лесни начини да се усвояват средства, например да завинтват безсмислени бутони за пешеходците върху стълбовете на кръстовищата. Или да слагат шантави плочки пред “Свети Седмочисленици”, след което да ги пренаредят. Не е зле после да ги асфалтират и да направят там конкурс за детски рисунки на тема “Моят град – вълшебна приказка”.
И много други номера знаят общинарите, но далеч по-важно е столичани да знаят какво да искат и да го искат все по-настойчиво и дори “проактивно”, както се изразяват в ДПС напоследък. В град с грозни плочки може да се живее. Но в град, който е парализиран и отровен от автомобилите – няма никакъв смисъл.
За следващия кметски мандат вече няма да има евросубсидии, така всичко ще се плаща от джоба на софиянци.
Най-четени
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха
-
Класически случай на некомпетентност, малоумен въпрос и неверен отговор...
Класически случай на некомпетентност, малоумен въпрос и неверен отговор... Ако приемем, че въпросът следва своята си логика, тогава верният отговор не е "си"