Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Зам.-кметът на София по екология Йоана Христова, представители на БАН и общински съветници представиха мерките за борба със замърсяването на въздуха.  СНИМКА: СТОЛИЧНА ОБЩИНА
Зам.-кметът на София по екология Йоана Христова, представители на БАН и общински съветници представиха мерките за борба със замърсяването на въздуха. СНИМКА: СТОЛИЧНА ОБЩИНА

Пускат и безплатен градски транспорт при

замърсяване от над 200 милиграма на куб. м

Столицата иска екостикери за колите в цялата страна

Двойно поскъпване на таксата за паркиране в центъра, по-евтин билет за градския транспорт, безплатни буферни паркинги и ограничение на движението на автомобили при прогноза за опасно мръсен въздух в София. Това са част от мерките, които Столичната община ще въведе, за да се бори със замърсяването.

Част от тях е въвеждането на

система за ранно

предупреждение

Тя е разработена от екип от БАН. Ще дава прогноза за предстоящо повишение на нивата на фини прахови частици. Системата ще ползва данните от четирите станции, които мерят показателите на въздуха, и ще дава прогноза за 48 часа напред, обясни зам.-кметът на София по екология Йоана Христова.

60% е приносът на транспорта за замърсяване на въздуха и превишаване на нормите на фини прахови частици, а 40% се дължат на битовото отопление, сочат данните на общината. През зимата съотношението се променя - тогава отоплението с дърва и въглища прави въздуха лош.

Мерките, които общината предлага, а Столичният общински съвет трябва да одобри, са фокусирани върху намаляването на замърсяването, предизвикано от транспорта.

Те са два вида - еднократни (Виж на 3-а стр.) и такива, които ще влизат в сила при прогноза за превишаване на нормата за нивото на фини прахови частици - 50 милиграма на куб. м

Мерките от втората група ще са с натрупване - колкото повече продължи замърсяването, толкова по-големи ще са рестрикциите. Така до

най-крайната

мярка - пълна

забрана на

движението на

автомобили в

целия град и

пускане на

безплатен

градски

транспорт,

ще се стига при 14 последователни дни с над 200 милиграма на куб. м за всичките 4 станции и без да е констатирано намаление на нивото на фини прахови частици за този период.

При превишение на нормите от 51 до 100 милиграма на кубик общината ще призовава софиянци да не ползват автомобилите си, а да се придвижват с градски транспорт. Апелът към тези, които се топлят на дърва или въглища, пък ще е да преминат временно на друг източник - например ток. Общината пък ще започне да оросява улиците, но когато това е приложимо, тъй като през зимата не е възможно.

При следващата степен на превишение - от 101 до 150 мг/куб. м, към горните мерки ще се добавя и

безплатно

ползване на

буферните

паркинги при

представяне на

билет или карта

за градски транспорт.

Към този пакет от мерки ще се добави и двойно увеличение на таксата за престой в синята зона - тоест от 2 лв. за час, колкото е сега, на

4 лв. за час

паркиране,

когато е прогнозирано превишение от 151 до 200 милиграма на куб. м.

Зелен билет от 1 лев за градски транспорт, който ще важи за целия ден, е следващата стъпка, която ще предприеме общината при най-критичната прогноза за нивото на фини прахови частици - над 200 милиграма.

По-ниската цена на билета трябва да стимулира хората да вземат градския транспорт, вместо да се качат на колата си. “При последваща прогноза към вече изброените мерки се добавя и сезиране на КАТ с искане за засилени проверки на автомобилите - знаете, че има процедура, с която купуваме 7 газ анализатора, които ще предоставим на КАТ”, обясни Христова.

При най-критичната прогноза за мръсен въздух общината иска да има право да забранява движението на коли в центъра или дори в целия град.

Прилагането на подобни мерки обаче е обвързано със законодателни промени. Ограничението в движението според характеристиките на автомобилите може да стане след изработване на регламент за екостикери на колите. Идеята е стикерите да важат за цялата страна и да се поставят от КАТ или при технически преглед.

Ако такива промени се гласуват от парламента, при двудневно замърсяване над 200 милиграма на куб. м и прогноза за още 2 критични дни ще се въвежда

забрана за коли

в центъра от

8 до 20 ч

Христова уточни, че тя няма да важи за живеещите в центъра, колите на специален режим, на комунални услуги, електромобилите и хибридите, както и градския транспорт.

Едно от електронните табла в София, които показват данните за въздуха

Ако въпреки взетите мерки последва нова прогноза за над 200 милиграма на куб. м, забраната ще се наложи за по-широк периметър от центъра - карето между булевардите “Т. Александров”, “Дондуков”, “В. Левски”, “Патриарх Евтимий” и “Христо Ботев”.

При нова прогноза за замърсяване към тези мерки ще се добавя и

плаващо работно

време за

общинската

администрация,

за да се намали трафикът в пиковите часове.

Ако въпреки всички тези мерки замърсяването продължи 14 дни, ще се стига до най-крайната - спиране на колите в целия град и безплатен градски транспорт.

“Не всичко е въпрос на финансови възможности, но и на самосъзнание. Няма панацея за решаването на проблема. Надявам се да има разбиране от гражданите. Възможно е да установим, че някои от мерките не работят и да отпаднат, а пък да бъдат въведени нови”, каза Христова.

Нова такса за

техника по строежите в

центъра - 60 лв. на месец

Нова такса от 60 лв. на месец за използване на строителна техника като багери и булдозери в центъра на София ще въведе общината в опит да се намали престоят на подобни машини. Те отделят вредни газове, затова мярката е в пакета, представен от зам.-кмета по екология Йоана Христова.

Предлага се и увеличение на таксите за преминаване на тежкотоварни камиони през центъра. Тя ще е 120 лв. на месец за камиони над 4 тона и по 150 лв. месечно за такива над 30 тона.

Двете такси няма да важат за камиони и машини, които отговарят на стандартите Евро 5 и 6.

Сред идеите е да се определят нискоемисионни, споделени и успокоени зони (в които влиза пешеходната част на “Витоша”), да се ограничи скоростта в центъра до 30 км/ч, да се оптимизира трафикът от сметоизвозващите камиони и автобусите от градския транспорт с маршрут в центъра да отговарят на най-високия екостандарт.

Планира се доизграждане на вътрешните рингове, за да се изведе транзитният трафик от центъра, удължаване на бул. “Вл. Вазов” до северната скоростна тангента, ново депо за строителни отпадъци в западната част, защото сега има само едно в източната и камионите обикалят целия град, както и строителство на още буферни паркинги.