Макаров: Наказание за вандалите на Альоша!
- Нека винаги се извисява над Пловдив и вечна да е българо-руската дружба, каза посланикът
- Тъстът на Гунди е архитектът на съветския солдат, който навърши 60 г.
Искрено разчитам виновните за оскверняването на Альоша в Пловдив да бъдат подведени под отговорност. Това призова посланикът на Русия у нас Анатолий Макаров. "Жал ми е за хора, които изразяват своето политическо становище чрез свастики", допълни дипломатът, който участва в церемонията по отбелязване на 60 г. от вдигането на съветския воин в Пловдив. В петък паметникът осъмна нашарен с пречупени кръстове и нецензурни надписи.
Макаров предупреди, че "такива престъпления не трябва да бъдат допускани занапред". "Радвам се, че смутните 90-те години на миналия век, когато искаха да бутнат Альоша, отминаха и пловдивчани не допуснаха този позорен акт", допълни посланикът. Макаров завърши словото си с думите: "Нека Альоша винаги се извисява над Пловдив и вечна да е българо-руската дружба".
Около 300 души се изкачиха на хълма, за да отбележат годишнината. "Жалко, че толкова малко хора дойдоха", каза социалистка. До Макаров застанаха посланикът на Беларус Владимир Боронкович и почетният консул на Русия Георги Гергов. Пловдивският митрополит Николай отслужи заупокойна молитва.
На 5 ноември 1957 г. гранитният монумент е открит от писателя Димитър Димов. "Альоша ще надживее всеки", заяви арх. Антоанета Топалова, чийто баща Иван Топалов участва в авторския колектив по изграждането на монумента. Според нея бутането му е почти невъзможно за разлика от мавзолея на Георги Димитров. "Първо, този паметник е на върха на един сиенитен хълм. В него е приложен т.нар. циклопски строеж. В самата фигура са вградени дебели стоманени колони. Да не говорим какво огромно количество бетон е излято", каза Топалова. Според нея ако монументът се събори, ще се разруши цялата архитектоника на тепето.
Паметникът е построен след пет национални конкурса. Имало е различни идеи. Една от тях е била на върха на хълма да се направи античен храм с колонада и вътре да се експонира руският воин. Другият вариант бил на Бунарджика да се извиси многофигурна композиция подобна на паметника на съветската армия в София. Дори на върха бил поставен бутафорен макет 1:1, за да се оцени въздействието й. Оказало се, че силуетът е нечетлив и губи смисъла си. "Тогава се спряха на еднофигурната скулптура. Баща ми е съавтор. Проектът е на архитект Борис Марков, който е тъст на Гунди. По-късно той става архитект на републиката", обясни Топалова.
Тя допълни, че всяка композиция трябва да има добро изложение. Затова Альоша гледан на югоизток.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха