Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Богаташи хвърлят милиони, за да отучат индийците от крикета и да ги закарат на футболния стадион.

Димитър Бербатов изчака цяла година, за да избере най-доброто предложение за професионалното си бъдеще. Минаха толкова много месеци, че феновете се усъмниха дали въобще един от най-добрите български футболисти за всички времена наистина има намерение да се завърне на терена. И като гръм от ясно небе Бербо обяви, че стяга саковете и заминава за Индия.

Решението му в началото предизвика смут във футболните среди. Всички очакваха Митко да се уреди с трансфер в някой не толкова бляскав европейски клуб, готов да му даде възможност за още приключения по терените на Стария континент. Появиха се информации, че го искат и в Китай, където от една-две години насам хвърлят луди пари за позастаряващи европейски футболни звезди. Но Индия? Това вече беше изненада.

Бърза справка за индийското първенство наистина показва колко точно е нестандартно решението на Бербатов.

В Индия просто мразят футбола. През 1996 г. местни бизнесмени решават да опитат рисковано начинание, сформирайки футболно първенство във втората по население страна в света. Ако се увенчае с успех, този им бизнес би ги позлатил от главата до петите. Само си представете какви възможности предлага необятният индийски пазар. Всеки на тяхно място също би опитал.

Та въпросните ентусиасти събират футболисти, съдии, делегати и заявяват на индийците: "Ето това е най-популярният спорт в Европа, гледайте го и вие!" Само че местните хора със спортен хъс отказват да повярват в предимствата на футбола. В техните сърца от памтивека се е настанил крикетът и никой и нищо не може да ги убеди, че трябва да го заменят за друг спорт. Ето защо през 2007 г. индийското първенство е разформировано. Но идеята за завъртането на футболен бизнес в огромната по население страна не е пратена в небитието.

Намират се още богаташи, които решават, че когато не става с пари, би трябвало да се получи с много пари. Този път е създадена Суперлига, която освен по-напомпано име трябва да предложи и по-лъскав продукт на незаинтересованите потребители. Създадени са 8 отбора, в които задължително трябва да има по няколко чуждестранни играчи. И то не гастарбайтери от Пакистан, Непал или Бангладеш. Търсят се играчи с име, които са се появявали по индийската телевизия и биха могли да привлекат интереса на индийските мъже. В проекта са включени и популярни лица от Боливуд, които хем да дадат от личните си средства, хем да подскажат по някоя добра идея как спортът да бъде превърнат в шоу и така да стане по-лесно смилаем.

Прието е правило, според което всеки един от отборите - участници в Суперлигата, трябва да притежава в редиците си поне един т.нар. марков играч - международно признат футболист, и още седем чужденци, които също да са познати лица. За тяхното привличане съвсем естествено са приготвени стотици милиони долари. Легендата на "Ювентус" Алекс дел Пиеро първи се престрашава да се възползва от промоцията и отива в индийската Суперлига за около 1,3 млн. на година. След него и други популярни играчи тръгват към Индия, така че Бербатов ще върви по вече отъпкана пътека. Митко подписа с "Керала бластърс" за един сезон, в края на който ще получи точно 1 млн. евро.

Българинът се пуска в четвъртия сезон на Суперлигата, където от тази година ще участват 10 вместо 8 отбора. Скорошно проучване на маркетингови компании показва, че все пак има светлина в тунела. Според тях над 150 млн. индийци са гледали футбол, но 99 процента от тях са се интересували от случващото се в английското, испанското и другите големи първенства в Европа. Пристигането на играчи от ранга на Бербатов може и да промени нагласите сред местните фенове и те да превключат на каналите, показващи какво се случва на вътрешната футболна арена. Самият Бербатов отказа публично да се обяснява защо е решил да се премести в Индия, а във фейсбук профила си демонстрира оптимизъм с обещанието: "Красивият футбол идва!"