Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Държавната “Жп инфраструктура” спешно подмени релсите, които не бяха ремонтирани от Руско-турската война и по тях влаковете подскачаха като пинг-понг

Скандалният ремонт превръща машинистите в единствените виновни за експлозията

Край на спора скоростта или линията е причина за взрива

Държавната компания "Железопътна инфраструктура" е унищожила важни доказателства по разследването на прокуратурата за взрива в Хитрино, когато 7 души загинаха, а 30 бяха ранени. Скандалната констатация споделиха пред "168 часа" отлично запознати с проверката в Шумен. Било им е обяснено, че причината е в започналия ремонт на гарата.

Релсите са изцяло подменени, а старите - унищожени. Запознати с разследването твърдят, че по този начин от "Железопътна инфраструктура" си чистят гузната съвест, тъй като линията била в окаяно състояние. Когато вагоните минавали в този участък, всичко се тресяло, а влаковите композиции просто подскачали. Което се виждаше и от разпространените клипове.

"Нямам думи за тази вандалщина от страна на държавната фирма - собственик на релсите - коментира източникът ни. - Дали умишлено, или без да преценят, но са унищожени важни улики и доказателства.

Ако те не бяха съсипани с кирки и лопати, вероятно двамата машинисти щяха да бъдат оневинени или да получат по-малки наказания."

Доскоро се смяташе, че ситуацията е на кантар. Че освен машинистите вина за взрива има и държавната компания, допуснала безобразното състояние на линията. Със заличаването на уликите виновни остават единствено двамата машинисти на влака.

Как е направено скандалното възстановяване? Служители на общината, която след взрива остана без алуминиева дограма, не спират да се хвалят - държавата подменила повредените от експлозията около 150 м релси. Поставени са стоманено- бетонни траверси.

"Имаме нов жп прелез. Всичко от взрива изчезна. Няма и следа от фаталния 10 декември миналата година", сподели с гордост Неждет Мурад, експерт в общината. Бригадата била от около 50 човека. Те премахнали старите релси и ги заменили с нови по трите полуразрушени коловоза.

"С изцяло собствени средства Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) беше извършен ремонтът на разрушената от експлозията инфраструктура на гарата в Хитрино.

В реконструкцията бяха вложени около 160 000 лева", съобщи експерт. С известна доза задоволство той обясни, че към момента са възстановени пораженията от експлозията. А само със силите на поддържащите групи на НКЖИ били отстранени негодните съоръжения и гарата работела в нормална експлоатационна обстановка.

"Промените и обновлението на гарата ще изиграят лоша шега на държавното обвинение - коментираха юристи. - Заради тотално съсипан доказателствен материал от ремонта на НКЖИ делото най-вероятно ще бъде обърнато и ще тръгне в друга посока."

Адвокати на обвиняемите за трагедията машинисти, които според държавното обвинение са навлезли в населеното място с превишена скорост, споделиха, че в хода на първото съдебно заседание по делото "Хитрино" ще искат обяснения на какво основание са унищожени важни доказателства. Защитата ще иска и привличане на международни експерти по делото, тъй като в България имало дефицит на специалисти по жп инциденти.

"Назначените в случая са от различни области, като по-голямата част от тях са водещи в своята област.

Нямаме никакво съмнение в тяхната необективност", заяви в интервю за "168 часа" директорът на Националната следствена служба и зам. главен прокурор Евгени Диков.

Адвокати споделиха разочарованието си от липсата на връзка с наблюдаващия прокурор в Шумен. Те предявили доказателствени искания за изправността на жп линията, която не била ремонтирана от времето на Руско-турската война, но не получили никакъв отговор.

На въпрос на "168 часа" била ли е уведомена прокуратурата за ремонта на гарата, говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова отговори: "Ще се свържа с колегите от окръжната прокуратура в Шумен и тогава ще ви дадем отговор. Не съм разговаряла с тях по този въпрос". Тя сподели, че разследването продължава. Очаква се изготвянето на комплексна експертиза

На базата на тази експертиза ще се преценят и последващите действия на прокуратурата.

Основната версия на държавното обвинение е, че високата скорост, с която се е движел влакът убиец, е причина за произшествието. Тя не се приема от фирмата - собственик на цистерните, "Булмаркет". Работник на компанията, пожелал да остане анонимен, сподели, че нейните служители - двамата машинисти, са невинни.

Според него причината за инцидента е незаключена пета стрелка по трасето. Тази версия се съдържа и в доклад на ДАНС, съхраняван в секретното деловодство на Съдебната палата в Шумен.

Шефовете на "Булмаркет" вероятно ще излязат с коментар за скандалния ремонт на гарата и изчезналите с него улики след 24 май.

Интервю с Евгени Диков - зам. главеният прокурор по делото, четете в хартиеното издание на "168 часа".