Виртуалните джамии и вербовка на млади хора за джихад
Чуждестранните тайни служби разкриха, че досега над 60 хиляди ислямисти от 80 държави, сред които 5 хиляди са от Европейския съюз, са се присъединили към “халифата” в Сирия и Ирак.
С увеличаването на терористичните атаки в Европа и други страни в света заплахата от крайните радикални идеи, разпространявани от тази криминална квазидържава, става още по-голяма. Затова се засилва и актуалността от справяне с пропагандната машина на ДАЕШ, която доказа своята ефикасност в привличане и вербуване на млади хора за своя джихад.
Това обаче изисква да се разберат стратегията, йерархията и мотивацията на онези, които привеждат в действие този пропаганден механизъм. ДАЕШ използва хитро електронната мрежа за пропагандиране на своята идеология. В последно време организацията се ориентира към нова форма на пропагандна дейност чрез откриване на виртуални “радикални джамии”. По такъв начин се избягва затварянето на реално съществуващите подобни молитвени домове на радикализма от страна на съответните държави.
Освен това за разлика от последните виртуалните не се нуждаят от разрешение за дейността си и са достъпни за всички. Тунис е първата арабска държава, която прие смело решение преди няколко месеца да закрие около 800 тайни/неофициални молитвени дома, използвани от радикални групи, салафити и джихадисти за разпространяване на техните насилнически идеи, религиозен фанатизъм и тероризъм.
Екстремистките “джамии” – средство за вербуване и пропаганда.
През изминалите десетилетия радикалните групировки се ориентираха към основаването и използването на “екстремистки молитвени домове” за привличане на нови членове. “Ислямска държава” успя за пръв път да замени подобни центрове с виртуални “екстремистки джамии”, чрез които се разпространяват нейните идеи и “подвизи” в Сирия и Ирак.
Тези нови виртуални платформи са достъпни във всяка точка на планетата и позволяват пряко контактуване между джихадистите “на терен” и техните съмишленици в съответните държави. ДАЕШ излъчва огромен обем информация от “амвона” на тези виртуални платформи, както и чрез социалните мрежи. Всекидневно се разпространяват средно по три нови видеоклипа и четири фотографии, както и множество информационни емисии в точно определени часове.
При това радикалните идеи се разпространяват на различни езици – арабски, турски, кюрдски, английски, френски и руски. Освен това продължават радиоемисиите на ултракъси вълни, които са достъпни и чрез интернет. Понастоящем ДАЕШ продуцира всеки месец филми и религиозни послания. Според специализираната в сферата на антитероризма фондация “Куилиъм” във Великобритания пропагандната машина на “Ислямска държава” се разраства постоянно. Не може да се игнорира фактът, че тази организация превъзхожда всички останали джихадистки групи, които са далеч от стандартите на големите западни медии. Именно професионализмът на пропагандата на ДАЕШ прави тази “държава” особено опасна.
Изследване на експерта по тероризма Чарли Уинтър показва, че използването на виртуални средства за въздействие върху потенциалната аудитория на ДАЕШ допринася за ефикасната защита на тази организация от действията на съответните държави и правителства, които имат специализирани структури за пресичане на джихадистката пропаганда.
В повечето случаи за поддържането на електронните платформи и разпространяването на официалните позиции ДАЕШ използва доброволци, които формално не са част от структурите. Според Уинтър във всички случаи организацията поддържа структурирана и централизирана пропаганда, която следва определена тактика.
Самият пропаганден модел цели цялостната индоктринация на индивида, като се използва първоначалната му идейна диспозиция. В крайна сметка се заличава границата между официалната линия на ДАЕШ и индивидуалното възприятие на събитията. Това е същевременно процес на изолиране на вербувания по такъв начин индивид от неговата среда, но и от действителността. Постигането на целта води и до тясната му обвързаност с организацията.
Двойствеността на пропагандната индоктринация.
Стратегията на ДАЕШ на пропагандното поприще се свежда до пет вида дихотомия:
Между политическото и социалното съдържание на пропагандата – в случая “политическо” означава официалното идеологическо послание, което разчита на краткосрочния ефект в подкрепа на каузата, а “социално” означава дългосрочните усилия за индоктринация на единомишленици.
Втората дихотомия е между “стратегическото” и “тактическото”: последното цели непосредствен отзвук и реакция от типа на включване в битката и терористични актове в съответната държава на пребиваване, докато първото – създаване на база за бъдещия халифат.
Третата дихотомия е между “вертикалния” и “хоризонталния подход”: при първия се налагат основният лозунг и символи на организацията, а при втория се налага неофициалният език, с който се привличат потенциални симпатизанти на ДАЕШ;
Четвъртата дихотомия е между “мобилизиране” и “обединяване”: докато при първото акцентът е върху засилване на индоктринацията на индивидуално ниво, при втората е върху разпространението на идеите на халифата и “благодетелния град”;
Петата дихотомия е между “рационално” и “нерационално”: ДАЕШ използва и двата подхода, но единствено с цел манипулирането на истината, за да убеди целевата си група в предимствата на екстремистките си възгледи. Това става очевидно с натрупването на текстови и образни послания, с които се насажда визията за халифата начело с Абу Бакр ал Багдади. Всички гореспоменати способи и компоненти се сливат в един общ конгломерат от пропагандни усилия с една обща стратегическа цел.
Пропагандата на ДАЕШ очертава алтернативен начин на живот, съживен във фантазията на новите рекрути, който се подчинява на шест думи призиви: жестокост/безкомпромисност, милосърдие, саможертва, война, принадлежност и “благодетелен град”. Самото съдържание на понятието “жестокост” приема различни стойности: привличане на симпатизантите, тероризиране на враговете, предупреждаване на местното население за последствията от евентуално предателство или шпионаж и предизвикване на съответните реакции в световните медии, които да улеснят капитулацията на политиците.
С други думи, ДАЕШ се отличава от всички досегашни терористични организации с безпрецедентните си усилия в пропагандната война. Тази организация използва широк диапазон от средства за въздействие, проявявайки висок професионализъм в световната електронна мрежа. Заключението на цитирания по-горе експерт Уинтър е, че не може да се води успешна война срещу ДАЕШ единствено чрез военнополитически средства, а е нужно разгръщането на широка информационна кампания във виртуалното пространство, където все още терористите имат предимство.
Най-четени
-
Секретно Как Живков наказа певицата, която му отказа
“Все едно да се изплюя на себе си - така го чувствах”, споделяла обречената на забрава естрадна звезда В наши дни малко хора си спомнят за поп певицата Маргарита Димитрова
-
"Зеленият" хладилник на Айнщайн
Гениалният физик обединява сили с Лео Силард да спасят хората от фаталния "убиец" в домовете им, но приятелството им стартира обратното броене до създаването на първата атомна бомба На 47 години той
-
Галерия Ресто от 80 стотинки можеше да остави Гунди жив
На погребението ги изпраща невиждана манифестация - над половин милион българи. Паника в БКП, уволняват вътрешния министър Тормоз за семействата след трагедията
-
Филмът за Гунди е №1 в момента, а не свинщината в политиката
Още няколко думи по темата „Гунди". Филмът очевидно е огромно събитие и пълни салоните с такова количество зрители, каквото българското кино не е виждало в последните 30 години
-
Да ме извиняват, но във филма за Гунди го няма Георги Аспарухов, а един фукльо, жонглиращ с топката. Излязох на 30-ата минута
„Гунди-легенда за любовта". Със сигурност е най-професионално заснетият филм в българската история на киното. По всички закони на христоматията на това изкуство. Прекрасна операторска работа