20 пияни гърци блокираха 1000 наши тира
Необяснимо е защо гръцката полиция и жандармерия не може да отстрани незаконната блокада
Шепа гръцки фермери, насядали около скари с узо и сувлаки, командват граничния контрол между Гърция и България и обричат на глад и финансови загуби 1000 шофьори на фирми от нашата страна и от региона.
Близо месец продължава традиционната за зимата стачка на гръцките земеделци. Започна в средата на януари и ще откара до запролетяване. Провежда се периодично през няколко години с различни искания.
Сега фермерите недоволстват от готвените промени в данъчното и пенсионното законодателство. Предвижда се увеличаване на данъци и осигуровки, намаляване на пенсии и други рестрикции, наложени от кредиторите, с които гърците не са съгласни. Несъгласието си обаче те изразяват най-яростно по българо-гръцките гранични пунктове.
По традиция от последните десетина години зимата е сезонът на фермерското недоволство в южната ни съседка. Няма полска работа, реколтата от портокали и маслини е прибрана през късната есен, засети са есенниците, а е още рано за пролетна оран и сеитба. Подходящо време за срещи с колеги, за раздумка и почерпка, за споделяне на неволите.
Стотици трактори са струпани по граничните пунктове с България, като най-сериозно е присъствието им на ГКПП “Кулата-Промахон”. Там от двете страни на платната за движение има около 1000 селскостопански машини.
За комфорта на протестиращите има и няколко каравани за храна и напитки. Стачниците обаче са малко. Двайсетина мъже са насядали на импровизираните подвижни заведения и бистрят политиката. Казват, че дежурят на смени, затова са малко. За гръцка стачка вече стана нарицателно, че всъщност е почивка със сиртаки, узаки и сувлаки.
Въпреки че фермерите са категорични: Не стачкуваме, когато нямаме работа, а когато имаме проблем. В същото време една реплика на грък: “Ще махнем блокадата, когато върже царевицата” извади от равновесие изнервени наши шофьори и те атакуваха с четири автовоза бариерите на ГКПП “Кулата”, счупиха ги и минаха на наша територия при екшън в понеделник през нощта.
При предишните блокади на пункта тежките машини бяха паркирани точно пред гишетата за пропускане и реално бяха затворили шосетата на вход и изход.
Сега задачата на протестиращите да затварят границата, когато си поискат, се изпълнява от две стари ремаркета. Те стоят на вход и изход и петима мъже са достатъчни, за да ги преместят напряко на шосето и така реално не могат да минават автомобили. Те правят това по няколко пъти в денонощието. Ту пуснат движението за час-два, ту го затворят за много дълго. За да има ефект и да се чуе чак в Брюксел, затварянето на пунктовете е поне за двайсетина часа, така че колоната от чакащи да набъбне достатъчно и да се изпилят нервите на шофьорите от другата страна на пункта до крайност.
Продължителната гръцка стачка не се изразява в това стотици или хиляди хора да блокират шосето и да провеждат цял месец митинги на граничния пункт. Такива масови мероприятия имаше 1-2 пъти. След това недоволните кротко си стоят край скарите и дават нареждания на граничните власти кога да вдигат бариерата и кога да я спускат. Напълно непредсказуемо е кога ще има “прозорец” за преминаване на пункта.
Молбите за предварителна информация в кои часове ще има пропускане остават нечути. И докато гърците стачкуват пред вратата към България, колоните от тирове стигат до 15 километра в двете посоки. По около 1000 камиона се подреждат в аварийната лента на лот 4 на магистрала “Струма”, а когато тя се запълни, започват да правят двойна колона.
По главен път Е79 на няколко места още от Перник, където има подходящи уширения, нашите полицаи започват да спират товарните камиони, за да не се задръстват последните километри преди границата. Средно един тираджия чака по две-три денонощия на опашка, докато премине ГКПП-то. "Спим в кабините, ако това може да се нарече спане. Свършихме храната, няма и вода откъде да си купим, докато сме в средата и края на колоната. Не може да държим включен двигателя непрекъснато, защото горивото свършва, а вечер е много студено. През последните десетина дни започнаха от БЧК и общините Петрич и Сандански да раздават храна и вода, но това е само за чакащите на българска територия.
Колегите в Гръцко са още по-зле. Там няма кой да им обърне внимание. Гърция предизвика хуманитарна криза, каквато не е имало от Втората световна война! Остави да стоят гладни и жадни хора дни наред!", казват наши шофьори.
От Агенция "Пътна инфраструктура" поставиха 12 химически тоалетни по протежение на колоната, но пак от наша страна. На чуждата територия водачите обикалят храстите за елементарни физиологични нужди.
За това какви загуби търпят нашите превозвачи четете в хартиеното издание на "168 часа"
Най-четени
-
Най-българската приказка
НАЙ-БЪЛГАРСКАТА ПРИКАЗКА Свраките си посрали гньездото, па сврачетùята реклù на майкя си: „Мамо! Да идеме да тражиме друго гньездо!", а она им казàла: „Деца
-
Галерия Откривателят на Парцалев и създател на Сатирата отказва да е партиен секретар
Умира в жестока катастрофа, в която по чудо оцеляват Стоянка Мутафова и Невена Коканова Заради непростимия гаф не вписват името на Енчо Багаров като основател Вбесява Вълко Червенков
-
Галерия Истини и измислици в “Гладиатор II”
Римските императори наистина са правили наумахии - възстановки на морски битки с кораби и реални жертви, но без акули Истинският Луций може да не е доживял до зряла възраст
-
Галерия BG снаха, изтезавана от Палача на нацистите
Заради атентат срещу сина на Бенито Мусолини, организиран от първата ѝ любов, тя е хвърлена в щабквартирата на Гестапо Вторият ѝ мъж Илия Пейков рисува Космоса, а виждайки картината му
-
Галерия След две епохални постижения в Космоса България се връща в играта
Людмила Филипова и Нели Симеонова с времеви мост възобновиха производството на космически храни, за да възстановят славата ни на трета страна в света През 2024 г