Филип Трифонов и Николай Гундеров:
- От доста време не сте давали интервюта, проф. Трифонов. Заради предстоящия 15-годишен юбилей на вашия Естествен театър (ЕТ) "Трифонов и Гундеров" ли решихте да нарушите мълчанието?
- Така е. Щом се касае за изкуството, наречено театър, ще говоря с удоволствие. Естественият театър се роди в 1999 година , след като собственикът на пловдивския ресторант-градина "Разминавка" г-н Дончо Палавеев , потомък на стар копривщенски род, издигна дъсчена сцена в двора на ресторант-градината с намерение да забавлява публиката. С други думи, ако ЕТ е създаден да забавлява публиката по време на вечеря, той
се различава от намеренията на изкуствения театър,
поставил си за цел да разплаква публиката ... и то не само по време на вечеря. "Тия ни разплакаха майката" е най-чуваната реплика след представление на изкуствения театър, докато спектаклите на естествения театър са сравнявани с вкусно ястие в изискан ресторант, заради което многократно са посещавани представленията.
- Емблемата на ЕТ е най-вкусната ядлива гъба "булка". Тя не символизира ли непрекъснатия стремеж на младоженеца към повторение?
- Разбира се. Опита ли от "булката", младоженецът не спира да повтаря, да потретва и почетвъртва, докато логото на Изкуствения театър е "червената мухоморка", която напомня непрекъснатия стремеж на младоженеца към "вечния мир" - опита ли от мухоморката, младоженецът и да иска да потрети, не може да повтори. От там и почитателите на Естествения театър се наричат "естети".
- Започнахте с пиесата на Вацлав Хавел "Аудиенция" в Пловдив. Продължихте в София, сцените на българските културни центрове в Будапеща, Берлин, Братислава Виена и Прага. Докъде стигнахте в съвместната работа с режисьора Николай Гундеров?
- Апогеят на естествения театър съвпадна с идването на г-н Павел Васев като директор в Народния театър "Иван Вазов", включил "Аудиенция " в репертоара му (камерна сцена на четвъртия етаж"), а
залезът дойде с изгрева на новия директор,
който сваляйки "Аудиенция" от афиша на театъра, сякаш доказва смисъла на пословицата "Всяко зло за добро". Николай заминава да учи режисура в Пражката академия за изящни изкуства, а Трифонов продължава традициите на ЕТ у нас, дооформяйки създадения от Гундеров стил на правостояща комедия", при който изпълнителят изправен забавлява насядалата публика със собственоръчно написан текст. С текста "Западна Германия - Отечество мое" Трифонов достига до българските културни общности, разположени и по най-западното крайбрежие на САЩ и Канада. Това - до паметната 2006 година, когато отново назначават г-н Павел Васев за директор, този път на Сатиричния театър, канейки Гундеров за режисьор на Трифонов и Поппандов на пиесата "Детектор на лъжата " и сякаш спасява от удавяне идеите на ЕТ. Между другото освен че говори немски, руски, сръбски и свири на пиано, г-н Васев е бивш юношески шампион по плуване и дипломиран воден спасител.
Идеите на ЕТ щяха да се осъществят напълно в следващата премиера на Гундеров "Позорище", но новата смяна на директора Васев, довела до падането на "Позорище" броим като катастрофа за ЕТ.
- В този контекст можем ли да смятаме отвореното писмо до тогавашния министър на културата за последна изява на ЕТ "Трифоноф и Гундеров"?
- След директорската рокада Гундеров постави като външна продукция пиесата "Натрапникът",
свалена на пълен салон
от следващото директорско недоразумение. Натирен като натрапник зам.-директорът на ЕТ "Трифоноф и Гундероф" направи в Чехия множество успешни представления, за които билетите бяха продадени предварително. А "Слуга на двама господари" на театъра в Оломоуц му донесе Наградата на публиката за най-добра комедия от Гранд фестивала на смеха в любимия на Ярослав Хашек град Пардубице . Същият град е избран за място на действие в пиесата на Вацлав Хавел "Аудиенция", послужила като постамент при създаването на Естествения театър.
- Не е тайна ,че в периода 1975/78 година покойният чешки президент е бил въдворен като търкаляч на бурета именно в Пардубице.
- Ако Илия Минев (българският Нелсън Мандела) подобно на Вацлав Хавел бе избран за президент на България след 1989 година, щяхме да знаем и за него къде е въдворяван и затварян в продължение на 20 години.
- Нима след "Натрапникът" за Гундеров не е имало "поле за изява" в България? Неговият "Детектор на лъжата" с Ваше участие се играе повече от седем години на софийска сцена.
- Тази година като автор на пиесата "Сълза в супермаркета" той спечели анонимния конкурс на Театър 199, а съавторството му с Димитър Събов му донесе Наградата за драматургия на Международния фестивал "Нова българска драма" за пиесата "Хористи", чието поставяне предстои в Театър "Пилзен", Чехия, известен с международния си театрален фестивал. Така че ЕТ и да го няма , вкусът му на неповторимост се усеща.
Цялото интервю четете в новия брой на в. "168 часа"
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
За тегавата 2024-а и новогодишната програма
Толкова тегава ми беше тая 2024-та, че даже новогодишната програма ми изглежда забавна. От
-
Галерия Веселина на Кирил Маричков - една любов на 40 години
Двамата се запознали на абитуриентския ѝ бал, а от красивите ѝ сини очи му омеквали коленете Като дете брат ѝ я излъгал, че песента "Веселина" е писана специално за нея “Весето е
-
Не ми се живее особено стар и грозен...
лежа с островърхи черни обувки до ръката ми ме гледа с кафяви очи бутилка джим бийм печката грее имам и храна - кашкавал не ми се живее особено стар и грозен - не е честно но навън притичва
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"