Бум на български пиеси през новия сезон. Браво!
През последните двайсет години това никога не се е случвало и си е чудо на чудесата. Истина е, че през отминалите пет-шест сезона доста автори се качиха на сцена, но така, както в предстоящия сезон - никога не е било. И това си е направо
бум на произведено в БГ
Явно трябваше да отминат тонове време българската драматургия да се отърве от марката секънд хенд, от мърлявото, несериозно и направо обидно отношение към нея. Защото тя дълго време беше скрита в мазето и собствениците се срамуваха да я покажат пред гостите. Беше освирквана и обругавана. Или направо зачеркната с дебел флумастер.
Не беше далеч времето, когато
театрите нямаха нито едно българско заглавие
и това се приемаше за естествено и нормално. Без никакъв срам. Когато поставянето на съвременна българска пиеса се смяташе за парадокс.
Хубаво е, че днес има преосмисляне, усеща се уважение и респект към текстове, писани тук и за тук.
Най-нормалното нещо е точно пред такива текстове българинът да се огледа, да се усети, да се надсмее над себе си. Най-естествено е точно българските автори да бъдат контра на деня и времето тук, да бъдат корективи, анализатори на всичко, което се случва. И точно те да опишат болката и усмивката, тъгата и мечтата на сънародниците си. А не някой на хиляди километри от тук.
Смело и без притеснение трябва да се каже, че днес в България се пишат изключително стойностни текстове за сцена от десетки автори.
Да, не всички са гениални, не всички са уникални,
не всички са извънредни. Но в Англия всеки текст ли е гениален? Абсолютно не.
И по-важно е, че се усеща някакъв прилив на позитивна, градивна енергия като в киното ни или като абсолютния разцвет на съвременния ни роман.
Най-накрая дойде времето самите ние малко повече да започнем да се харесваме, да не се неглижираме непрекъснато, да не си причиняваме излишни комплекси.
Защото през последните двайсет години бяхме с наведени глави и със смъкнато до коленете самочувствие. Какво пречи искрено да се гордеем с нещата, които се създават тук, да ги обгрижваме и разпространяваме? Абсолютно нищо.
Това, че репертоарът на театрите се пръска от български пиеси, е добър знак, че се отдалечаваме от нещата, които ни мъчеха. Постепенно
преодоляваме манталитета на тежка провинциалност, който ни се набиваше безцеремонно в главите.
Отърсваме се от ненужни модели на подражание, които ни бяха налагани без свян. Постепенно се отдалечаваме от безкрайния преход. И още, че не се срамуваме от живота си тук. Че това сме си ние и толкоз.
А това направо е наложително днес, когато апатията ни е премазала. Когато всеки четвърти иска да се маха. Когато дишаме заради едната гордост. Когато някак живеем напук на всичко.
"Изберете българското"
в киното, в театъра, в литературата, в музиката, въобще в изкуството. Вероятно така звучат думите горе. Вероятно са с една доза по-патетични.
Но имам чувството, че през последните двайсет години толкова активно се взряхме във всичко останало, толкова безконтролно го приютихме в себе си, че вече е дошло времето за българското. И е дошъл денят, в който всички ние трябва да кажем, че тук се случват, измислят, реализират страхотни неща.
И това се случва с минимален комфорт, понякога изобщо без такъв, със свръхусилия, с унижения, в тотален стрес. Но все пак се случва.
И точно по тази причина изобщо
няма от какво и пред
кого да се навеждаме, срамуваме, депресираме или още по- малко оправдаваме за нещо.
И ако може по-бързо да забравим,че двайсет и повече години някак, уж незабележимо, уж деликатно, уж така да не ни обидят, ни беше обяснявано, че все пак сме от една друга, по-долна категория.
И трябва да се съобразяваме и да сме наясно с това.
И точно по тази причина това, че в театрите от новия сезон българската драматургия ще е водеща, ще е лице, доказва, че вече някак сме различни. Не скопени и провинциално парализирани както преди.
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
Русия се готви за смяна на властта
"В Русия се води планомерна подготовка за "предаване на властта", подобна на тази, която бе реализирана през 2008 г. Като причина се посочва влошеното здравословно състояние на Путин"
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Провалят уникални проекти за многоетажни паркинги в София преди 32 г.
Разработили многоетажни паркинги с виенско колело или робокар за наместване на колите Генератори и резервен асансьор заради честото спиране на тока 20 типови проекта за многоетажни паркинги са били
-
Роднините те търсят само по две причини
Роднините те търсят само по две причини: 1. Безработни са и искат пари назаем 2. Не са безработни и искат пари назаем *От