Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Математическите гимназии стават специализирани - приетите в 4-и клас не кандидатстват отново в 7-и

Красимир Вълчев СНИМКА: Румяна Тонева
Красимир Вълчев СНИМКА: Румяна Тонева

Прием за други ученици обаче ще има след основно образование

Част от математическите и природо-математическите гимназии да станат специализирани училища. Това ще даде възможност на учениците, които са приети в тях след 4-и клас, да продължат обучението си до завършване на гимназиалния етап. Училищата отделно ще продължат да осъществяват прием и след 7-и клас и да разкриват допълнителни паралелки, ако е необходимо. Въпросът беше обсъден на среща в НПМГ „Акад. Любомир Чакалов" с директори и учители от математически и природо-математически гимназии и министъра на образованието е науката Красимир Вълчев.

Един от парадоксите на епохата, в която ще живеят нашите деца, е че колкото по-дигитални ставаме, толкова повече ще се нуждаем от широка основа от базови знания, а не толкова от тясно специализирани умения, каза министър Красимир Вълчев.

„Нашата система е свръхамбициозна откъм профилирана подготовка", подчерта министър Вълчев. По думите му прекалено амбициозните програми по някои природни науки като химия и физика демотивират учениците със средни когнитивни способности. Същевременно часовете по тези предмети са силно ограничени, а материалът е тежък, което принуждава учители и ученици да препускат през него.

„Днес все по-ясно се вижда, че математиката и природните науки ще бъдат в основата на бъдещите професии. Защото математиката развива умения като логическо мислене, абстрактна интелигентност, дисциплина на мисленето и концентрация – умения ключови за 21 век.", подчерта министър Вълчев. В тази връзка МОН обмисля различни мерки за насърчаване на обучението по математика и природни науки, които да се обсъдят и с представителите на математическите гимназии.

Обсъжда се профилираната подготовка да не е толкова амбициозна, а учебните програми да се преструктурират така че да се даде повече време за затвърждаване на знанията, за упражнения и за дълбоко учене. Министърът представи и идея за регламентиране на хибридни профили в гимназиите. Това ще даде възможност за разширено изучаване например на математика или природни науки към основния профил. "Трябва да пренастроим образователната система към интересите на обществото и към подготовката на кадри за сфери, които ще спомогнат за икономическо развитие на страната ни", посочи министърът.

В дискусията участваха и заместник-министърът на образованието и науката д-р Емилия Лазарова, директорът на дирекция  „Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН Евгения Костадинова, представители на академичната общност, експерти от МОН, преподаватели и училищни ръководители.

Видео

Коментари