Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Беемвето бе съборило 20 метра декоративни храсти, преди да спре на релсите.
СНИМКИ: ФЕЙСБУК/КАТАСТРОФИ В СОФИЯ
Беемвето бе съборило 20 метра декоративни храсти, преди да спре на релсите. СНИМКИ: ФЕЙСБУК/КАТАСТРОФИ В СОФИЯ
  • Гражданската отговорност поема щетите по инфраструктурата

Мирча кара румънското си пежо по бул. "Никола Петков" в София. Навигацията му казва да завие в локалното платно на бул. "Цар Борис III". Той е толкова зает да гледа в джипиеса, че изобщо не забелязва нещо важно - преди локалното има две платна за трамваи. Румънецът се е засилил и завива право в тях. Заради високата скорост не успява да спре бързо и се озовава на средата на релсите. Налага се репатрак да го изтегли, а хиляди софиянци остават без трамваите с номера 4, 5 и 11, които не могат да завършат маршрутите си. Отнема поне час пежото да бъде изтеглено.

Подобни инциденти с коли, озовали се на трамвайните релси в София, са все по-чести в последните месеци. Такива като Мирча, който на 14 декември обърква къде трябва да завие, обаче са малко. 

Масовият случай е на шофьори, които карат бързо и при засечка от друга кола, за да избегнат удара, навиват волана рязко вдясно и така попадат на линиите, разказва Иво Биков от столичната Пътна полиция. Обяснява, че в СДВР нямат статистика за попадналите на релси коли, но общо инцидентите с трамваи от началото на годината са 115. Повечето са леки и не блокират релсите, защото не стават в оградени участъци, каквито има на булевардите "Цар Борис III" и "България". Именно там най-често колите се оказват на линиите, а причината е високата скорост.

Бързото каране, съчетано с мокра от дъжд настилка, предизвика куриозен случай на 12 декември, отново на кръстовището на "Цар Борис III" и бул. "Никола Петков". Около 17,30 ч тогава перничанин шофирал аудито си в посока центъра. Засилил се от предния светофар и за да не спира на жълто, дал още газ. Така щял да удари минаваща по бул. "Никола Петков" кола, която вероятно също минала на жълто. Затова завил вляво, попаднал на трамвайните релси и въпреки натискането на спирачката не спрял в първите 10 метра, в които асфалтът е на нивото на линиите. Продължил още поне 30 метра и се озовал на участък, в който релсите се издигат на няколко сантиметра над нахвърляния около тях чакъл. Аудито спряло така, че под цялата дължина на колата била едната линия. За да помогнат на шофьора, свидетели опитаха да поразчистят чакъла, дори бутаха колата, за да може при идването на репатрака аудито да бъде теглено на по-къса дистанция.

Докато чакат колите да бъдат махнати, се образуват опашки от трамваи.
Докато чакат колите да бъдат махнати, се образуват опашки от трамваи.

Перничанинът и румънецът обаче са от малкото, които влизат в релсите, без да изпотрошат общинска инфраструктура. Високата скорост, с която карат някои, съчетана със засичане и опит от избягване на удара с провинилата се кола, често води и до щети. През октомври например на бул. "България" до пазара "Иван Вазов" тойота успя да смачка трамвайната спирка. Шофьорът карал с висока скорост, ползвал и телефона си. Ударил фолксваген, след това мантинелата, прелетял, огънал навеса на спирката и се приземил на платното. Фолксвагенът останал на релсите. Така трамвай 27 бе блокиран повече от час. Въпреки че изпочупи спирката, мъжът няма да я плати.

Той се разминал само с глоба от 200 лева за шофиране с несъобразена скорост. Пробата му е показала, че няма алкохол и дрога в кръвта му, затова щетите са били поети от застраховката му "Гражданска отговорност". Самият акт не предвижда отнемане на точки, ако водачът е трезвен и няма тежко пострадали.

И ако подобни инциденти блокират движението на трамваите за един час, агресивен шофьор успя да блокира обществения релсов транспорт за цели 4 часа. Мъжът бе заснет от камера да кара рисково и да изпреварва, сякаш дрифти, през май. Мощното му BMW M3 се движеше в посока кв. "Бояна".

На клипа се вижда как шофьорът кара с висока скорост между колите и ги изпреварва на зигзаг. Прави 3-4 такива маневри, преди да изгуби контрол над колата и да разкъса металната ограда. Заради високата скорост се движи поне 20 метра и събаря декоративните храсти по пътя, преди да се озове на релсите на трамвая. И той бе глобен с 200 лева.

Хора разчистваха чакъла и дори бутаха пернишкото ауди, за да се освободят релсите по-бързо.
Хора разчистваха чакъла и дори бутаха пернишкото ауди, за да се освободят релсите по-бързо.

След като видеото се появи във фейсбук, мъж коментира, че е видял същата кола да дрифти на друг участък от булеварда минути преди произшествието. "Преди катастрофата шофьорът на беемвето на няколко пъти направи опасната маневра на същия участък, явно за да си вдига адреналина. Заедно с катастрофиралото беемве и други два автомобила от същата марка правеха дрифтове на завоя, очевидно имаха състезание помежду си", пише мъжът. Дрифт обаче така и не бе доказан.

При повечето подобни катастрофи се вика паяк, защото колата е твърде счупена и няма как да се тегли, обяснява още Иво Биков. И посочва, че досега нито един подобен инцидент не е бил вследствие на алкохол или дрога.

Средно разчистването на терена продължава около час. В това време от Центъра за градска мобилност или дават сигнал на трамваите, които изчакват, или ги пускат да се движат до трамвайното ухо на бул. "Братя Бъкстон" и "Цар Борис III". Алтернативен транспорт няма как да се организира толкова бързо, затова хората сами намират други начини за придвижване. А за да ги известят за проблемите, често на електронните табла на спирките пише, че трамваят е със съкратен машрут заради катастрофа. Постове в социалните мрежи обаче не се пускат, защото докато човек ги види, е възможно движението да се отпуши.