Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бананът на Маурицио Кателан Снимка: Екс/ @Sothebys
Бананът на Маурицио Кателан Снимка: Екс/ @Sothebys

През 1992 г. италианският художник събира група от дарители, които му предоставят $10 000 долара, за да не излага нищо за една година

"Предизвикателна творба на чист гений."

Така ръководителят на Sotheby's за съвременно изкуство за Америка Дейвид Галперин описа "Комедиант". Нашумялата инсталация с банана, залепен с тиксо, дело на италианския художник и абсурдист Маурицио Кателан.

Едно от трите "издания" на взривилото мрежата творение, което бе продадено за 6,24 милиона долара на търг в Ню Йорк, вече е изядено от купувача си - Джъстин Сън, крипто предприемач. Но това е само повторение на епизод от 2019 г., когато за първи път "Комедиант" прави фурор на артистичната сцена.

Всеки с основни двигателни умения може да залепи банан на стената - повтарят неразбиращите още тогава, както и сега. Но това е концептуално изкуство.

Кателан дълго мисли за скулптура с формата на банан. Всеки път, когато пътува, той носи със себе си банан и го окачва в хотелската си стая, за да намери вдъхновение. Той прави няколко модела: първо от смола, след това от бронз и от боядисан бронз (преди) накрая да се върне към първоначалната идея за истински банан.

Нелепостта на цялото нещо е може би това, за което става дума. Има причина да се нарича "Комедиант" - в края на краищата водевилна препратка към подхлъзване на кора.

Оригиналът е създаден с помощта на банан, закупен в магазин за хранителни стоки в Маями. А артистът и френската художествена галерия Perrotin се превръщат в сензацията на панаира Art Basel Miami Beach, когато показват за първи път инсталацията, предложена тогава за шестцифрена сума.

"Гениалността на банана на Кателан е, че разбулва подозрението на основните медии, че цялото съвременно изкуство е вид нови дрехи на императора, натрапени на богатите хора", коментира Бил Пауърс, собственик на Half Gallery и търговец на произведения на изкуството.

"Уорхол ли каза: "Изкуството е всичко, с което можеш да се измъкнеш"?

Тогава арт средите са разделени относно качествата на произведението, въпреки че някои критици го виждат като вкоренено в богатата традиция на концептуалните произведения, датиращи от известния монтиран писоар на Марсел Дюшан, които поставят под въпрос стойността на самото изкуство.

И още тогава се съобщава, че и трите издания са били продадени за $120 000. Два са закупени от частни колекционери, докато третият е придобит за по-висока (но неразкрита) сума и по-късно е дарен на музея Гугенхайм в Ню Йорк.

Но как биха могли няколко човека да купят един банан?

В този случай всъщност не се купува самата работа - това е банан. Ще изгние. Какво тогава? По същество се купува идеята, а не обектът. Когато бананът се повреди, собственикът може да го замени според инструкциите на художника.

Избухват заглавия: "Банани! Светът на изкуството полудя - този плод, залепен с тиксо, беше продаден за 120 хиляди долара."

Тълпата полудява и се извиват опашки на панаира пред "Комедиант". И така до деня, в който един човек го изяжда. Просто се качва, грабва плода от стената и отхапва голяма хапка.

Това не е случаен минувач, а артистът Дейвид Датуна. Той обяснява действията си в инстаграм: "Арт изпълнение от мен. Обичам произведенията на Маурицио Кателан и наистина харесвам тази инсталация. Много е вкусна."

Попитан сериозно защо го е направил, той казва:

"Беше голяма въпросителна за всички нас – може ли този банан да бъде произведение на изкуството? Същото е и с Дюшан преди 100 години. С моето изпълнение поставих моята въпросителна след неговата въпросителна. Това е просто игра между двама артисти. Концептуално изядох концепцията за банана. Вкусът беше като 120 000 долара".

Пет години по-късно този вкус вече е 6,24 милиона долара, а неговият горд собственик решава да го изкосумира с обеснението: "Искам да го изям, за да стана част от историята. Това не е просто произведение на изкуството, а културен феномен, който свързва световете на изкуството, мемовете и общността на криптовалутите. Вярвам, че това парче ще вдъхнови повече размисъл и дискусия в бъдеще и ще стане част от историята."

Вероятно Маурицио Кателан е най-великият италиански съвременен художник, сочен за такъв от редица експерти.

Преди да се насочи към скулптурата и концептуалното изкуство в началото на 90-те години на миналия век, той е работил на редица места, включително е проектирал мебели. Самоук художник, Кателан бързо си печели репутация на артист, притежаващ чувство за хумор и склонност към заличаване на разликата между изкуство и реалност. Той описва себе си като "мързелив" художник и казва пред вестник The Guardian, че "не прави нищо".

През 1992 г. например той събира група от дарители, които му предоставят безвъзмездна помощ от 10 000 долара, които го задължават да не излага никакви произведения на изкуството в продължение на една година. На Венецианското биенале през 1993 г. Кателан направи изявление (и печалба), като дава под наем своето изложбено пространство на парфюмерийна компания. На изложба в Торино, Италия, той завързва чаршафи и ги окачва през прозореца, създавайки впечатлението, че е напуснал сградата.

Той притежава таланта да привлича вниманието на публиката и когато не прави изкуство, и когато създва такова.

През 1999 г. излага La nona ora, която изобразява папа Йоан Павел II, току-що ударен от метеорит. Същата година в лондонска галерия показва миниатюрно копие на Мемориала на ветераните от Виетнам, намиращ се във Вашингтон, върху който е гравиран резултатът от всеки футболен мач, загубен от английския национален отбор. Неговото отбелязване на атаките от 11 септември 2001 г. срещу Световния търговски център - Франки и Джейми (2002 г.), показва две восъчни фигури на нюйоркски полицаи, стоящи с главата надолу.

Оказва се, че каквото и да прави - събира милиони на търгове. Някои обаче се съмняват дали Кателан е истински художник или просто измамник и този въпрос прониква в документалния филм Maurizio Cattelan: Be Right Back (2016).

Въпреки потенциала на работата си да дразни, Кателан ловко успява в по-голямата си част, да зарадва публиката си. Наистина неговата скулптура на "Америка" - функционираща тоалетна от масивно злато, която беше монтирана в тоалетна в Гугенхайм от 2016 до 2017 г., привлече дълги опашки от посетители с добро настроение и доведе до лудост в социалните медии. Произведението, оценено на стойност над 4 милиона долара, по-късно беше откраднато от тоалетна в двореца Бленхайм в Оксфордшир, Англия, докато беше на изложба през 2019 г.

А що се отнася до "Комедиант" и огромния му успех - инсталацията дори става обект на дело за нарушаване на авторски права през 2021 г., заведено от американския художник Джо Морфорд, който твърди, че е създал подобно произведение на изкуството - Banana&Orange, почти две десетилетия по-рано. През 2023 г. съдия реши, че няма достатъчно доказателства в подкрепа на обвинението.

Мнозина артисти със сигурност завиждат за високата оценка на изкуството на Кателан (особено финансова), която само расте, а самият той казва: "Парите са лош приятел. Никога не правете нищо за пари".