Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Проф. Пламен Киров Кадър: БНТ
Проф. Пламен Киров Кадър: БНТ

Кандидатът за служебен министър-председател Горица Грънчарова-Кожарева вече от няколко дни провежда разговори с настоящи служебни министри и експерти, за да разбере тяхната готовност да се включат в служебното правителство, чийто състав трябва да е ясен до 19 август, понеделник.

"24 часа" потърси шефа на катедрата по конституционно право в Софийския университет проф. Пламен Киров, за да обясни процедурата, в която се намираме в момента и дали държавният глава може да влияе.

- Проф. Киров, може ли президентът да повлияе на избора на служебни министри?

- Не би могъл да окаже влияние. Той не може да наложи на кандидата за служебен министър-председател когото и да било за министър. Президентът назначава служебното правителство по предложение на кандидата за премиер, обвързан е от екипа, подбран от кандидата. 

- А ако не одобри някой от кандидатите за министри?

- Тогава той може да откаже да издаде указ, но на цялото правителство. И тогава ще се получи патова ситуация. Завързва се възел. От друга страна може да води политически разговори с политическите сили. Той и по конституция е задължен да проведе консултации. Тези разговори, които се правят, са чисто политически.

Вижте, конституционната процедура трябва да е такава, че от всяка ситуация да има изход, С последните промени в основния закон, които бяха направени, се получи така, че процедурата може да върви и в един момент да спре.  Да стане така, че да спре, да стане патова ситуация.

- Ако откаже да издаде указ, какво следва?

- Тогава служебното правителство на Димитър Главчев продължава да действа, но аз мисля, че ще се постигне съгласие и той ще одобри министрите.

- Горица Грънчарова-Кожарева сама ли подбира министрите?  

- Вероятно. Тя носи отговорността за министрите. Не може да се наложи неприемлив човек, а после да й се търси отговорност. Конституцията въвежда екипния принцип, но досега той беше за избраните редовни правителства. Не случайно при тях първо се гласува министър-председателя, а след това и правителството като цяло. Сега този екипен принцип важи и за служебното правителство. Президентът вече не носи отговорност за него и трябва да се съгласи с предложените министри. 

А ако откаже за някой от тях и не подпише указ, както казах, се получава патова ситуация, завързва се възел. Но всичко дойде от последните промени, заради които може да се получи така, че процедурата да върви и изведнъж да спре.