Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кадър от филма "Параходът Уили", който вече е със статут на публичен домейн.
Кадър от филма "Параходът Уили", който вече е със статут на публичен домейн.
  • Юристи предупреждават, че използването на гризача от 1928 г. все още е бизнес върху "тънък лед", който може да прати творците в съда
  • Първият хорър с гризача вече е факт, през пролетта излиза втори с "необуздан терор"

През 1928 г. младият Уолт Дисни умърлушен пътува с влака от Манхатън до Холивуд, чудейки се как да спаси прохождащото си подобие на студио. 27-годишният творец все още е "господин Никой" за Меката на киното и освен това

току-що е бил обран най-безпардонно

- конкурент нагло е откраднал неговия анимационен герой Осуалд Щастливия заек, а именно на него художникът е разчитал, че ще го изстреля към успеха.

Докато проклина съдбата си и се чуди как да се измъкне от ситуацията, в главата на Уолт Дисни ври и кипи. Точно в този момент на безсилен гняв и отчаяно желание да оцелее в бизнеса той е осенен от натрапчив образ. За да не го забрави, Дисни започва да го скицира - това мишле, което ту е с тъпо симпатично носле, ту с доста остро, на друга скица е миловиден, а на моменти поразително

прилича на руския глупав вълк от анимационния сериал "Ну, погоди!"

Уолт Дисни замислен оглежда критично рисунките. И две от тях огражда в кръг - там, където мишлето е с издължено островърхо носле. Въодушевен, че има нов герой, мъжът изпраща телеграма на брат си Рой, като лаконично отбелязва кога ще се прибере и че всичко вече ще бъде наред.

А то не е наред, защото двамата по спешност трябва да създадат нов анимационен образ, който да бъде усъвършенстван от Ъб Айвъркс, за да оцелее малкият им бизнес и да не фалират. Започва трескава подготовка и

в бързината мъжете

пропускат името на гризача Тогава се намесва креативната съпруга на Уолт Дисни - актрисата Лилиан, и така се ражда най-прочутата мишка в историята Мики Маус.

Уолт и брат му веднага конструират история, вдъхновена от първия полет на Чарлз Линдберг през Атлантика. В нея Мики и някои негови приятели правят какво ли не, за да сглобят свой собствен самолет. За беда обаче анимацията е обречена. Премиерата е насрочена за 15 май 1928 г. в Холивуд, но създателите си тръгват посърнали. Фал с разпространението й ги обрича да продължат да бъдат никои и да се борят с неизбежните финансови проблеми.

Преодоляват отчаянието

събират сетни сили и пари и пробват с втори филм за Мики,

но и той е застигнат от същата нерадостна съдба. Накрая един от дистрибуторите "изплюва камъчето", казвайки на ухо на Уолт Дисни, че всичко това се случва, защото никой не познава нито него, нито мишлето му.

Дисни обаче не се отказва и решава да се пробва за трети път със Steamboat Willie ("Параходът Уили"). Тогава сякаш Фортуна се намесва и застава на негова страна - публиката гледа в захлас, защото това е една от първите анимации със синхронизиран звук. Историята се превръща в истинска сензация. Уолт Дисни получава първите си 1000 долара, спасявайки мъничкото си студио, което ежедневно се бори с фалита.

Именно за тази невероятна анимационна звезда от 1928 г., която в следващите десетилетия покорява целия свят, вече над 26 години се води битка за милиарди с предизвестен край.

Макар че правата за използването на прочутия гризач изтичаха през 1998 г., в американския Конгрес бе внесен специален закон, останал в историята като

"Закон за защита на Мики Маус"

С него авторското право бе удължено на 95 години. Но и те изтекоха този месец.

Оттук нататък първата култова лента вече е със статут на публичен домейн, тоест може да се копира, да се споделя и да се надгражда, но това е забранено за всички серии, направени след това. Забранено е и използването на мишлето като търговска марка. Причината е, че за нея правата са безсрочни и никой не може да ги ползва под никакъв предлог, ако не си плати.

От компанията вече предупредиха, че

следващите образи на Мики ще са "незасегнати" от изтичането на правата

и гризачът ще продължи да играе "водеща роля като глобален посредник на компанията в историите, в атракциите в парка и върху стоките".

Любопитното е, че Мики от 1928 г. е доста различен от симпатичните си наследници - той е без прочутите си ръкавици и огромни черни обувки, а очите му са малки и зениците почти не се забелязват. Острото издължено носле допълнително загрозява героя и доста го отдалечава от сегашния привлекателен образ.

Адвокатите съветват творците, които се вдъхновяват от онова мишле, да правят наистина иновативни проекти с него и да ги базират на тази първа анимация, за да са сигурни, че към тях "Дисни" няма да предявят претенции. Според юристи концернът вероятно ще съди всеки, който дръзне да създаде творба, където има и най-бегли прилики със сегашния Мики Маус. Причината е, че

правото върху търговската марка

е безсрочно и то защитава и интелектуалните права. И за да не стане объркване, от компанията обявиха, че ще продължат да предпазват зрителите от неразрешено използване на Мики.

Въпреки това според юристи има голяма опасност занаятчиите, които продават уникати в платформи като Etsy, първи да пострадат, тъй като

всяка погрешна стъпка може да им създаде купища главоболия

и спорове с "Дисни", без да могат изобщо да се защитят. Правистите смятат, че всяко базиране на мишлето от 1928 г. все още е бизнес върху твърде "тънък лед".

Същевременно в закона има някои вратички и дори по-модерни версии на гризача могат да се използват с образователни цели, сатира или пародия.

Но въпреки това адвокати предупреждават, че всеки, който реши да включи в свой видеоклип част от първия филм за Мики, да го възпроизведе в артпроект, да постави кадър от лентата на тениска или да кръсти заведение за деца "Мики Маус", поема солиден риск, защото нарушението на търговската марка е доста разтегливо понятие и най-вероятно "Дисни" ще си потърсят правата.

В същото време вече има юридически

кантори, жадни за слава,

които умело предизвикват потребителите да ползват мишлето от 1928 г., защото някога тази анимация също е заимствала от съществуващ филм. Така, ако "Дисни" предяви претенции, творците могат да внесат в съда обратни искове. Но дали някой ще се осмели да атакува мултимилиардната компания, доказала, че стриктно брани интелектуалната си собственост, все още не е ясно. Едно обаче е сигурно. През първите дни на януари бяха обявени поне два хоръра с главен герой мишлето отпреди 95 години.

Първият е "Капанът за мишки на Мики", режисиран от Джейми Бейли, в който се разказва за група приятели, тероризирани от някой с маска на усмихнатия Мики от 1928 г. Вероятно затова трейлърът набляга на лайтмотива:

"Мишката е излязла!"

Вторият филм на ужасите носи същото име като анимацията от 1928 г. и режисьорът Стивън Ламор ще започне работа по него през пролетта. Засега се знае само, че продукцията ще предложи огромен потенциал за "необуздан терор".

Как ще погледнат от "Дисни" на тези странни проекти с любимия на няколко поколения деца герой и дали няма да решат, че това уронва престижа и имиджа на симпатичната мишка, носеща милиарди, тепърва ще разберем.

Но кутията на Пандора вече е отворена...