Като всичко, което съм писал, "Рана" е дълбоко личен
Както всичко, което съм писал досега, “Рана” е дълбоко личен. От друга страна — стъпил е върху изцяло документални източници, т.е. няма как да не е и исторически. А може ли да е и двете? Проучвах хиляди страници историческа литература, военни документи, войнишки дневници, мемоари и лична кореспонденция, свързани с Първата световна война, двете Балкански войни и ужасите, през които минава цивилното население, с Илинденско-Преображенските въстания, ВМОРО и революционното движение в Тракия и Македония. Потънах в епохата, съпреживявах и възторга и болката на предците ни и, честно казано, беше трудно да съм едновременно и тук сега и там тогава, а на моменти непосилно.
Въпреки документалната си основа, “Рана” е художествено произведение и като такова, то е исторически и политически субективно.
Как стигнах до тази книга?
Веднага, след като написах “Хавра” започнах проучвания за роман, в който преплитах събития около 1944 с травми от моята семейна история. В процеса на изследване на това тежко минало обаче ставаше все по-ясно, че за да обясня процеси, довели до концентрационния лагер в Белене, например, трябваше да се връщам назад и все по-назад към 1925-та, към 1923-та, към непостигането на българския “национален идеал” с края на Първата световна война през 1918, която пък беше свързана със злополучната за България Междусъюзническа война от 1913, тя пък с Балканската от 1912, което пък ме отвеждаше към ужасната съдба на българското население в Одринска Тракия и Македония, към четническото движение и Илинденско-Преображенското въстание от 1903…
Докато изследвах все по-отблизо този период се запознавах с една много различна от днешната, но и много позната България, изправена пред същите трудноразрешими проблеми.
Във всяко българско село и град има паметници и паметни плочи със ситно изписани имена на загиналите във войните на национално обединение. Паметник идва от памет. Но памет няма. Памет за онази различна България — тази, която постига Съединението през 1885, която обявява своята Независимост през 1908 и, която воюва с доскорошната си потисница Османската империя през 1912 и си връща Тракия, която през септември 1916 освобождава от някогашните си освободители (руснаци и румънци) родната Добруджа — няма.
Паметта за самоотверженост, идеализъм, успех, нравствени и военни подвизи беше подменена, неудобните истини бяха изличени и забранени, или подменени с лъжи, а образованието в продължание на цели 45 години довърши останалото.
И кой днес се сеща за големите български генерали — ген. Киселов, ген. Тошев, ген. Кантарджиев, ген. Колев, ген. Жеков, ген. Вазов, ген. Савов, ген. Жостов, ген. Протогеров и мн. мн. други? Кой днес помни майор Векилски и подполковник Дрангов?! Те са днес само имена на полуизоставени села, градове, улици с разбити тротоари, изпразнени от съдържание и минало. И след като няма спомен за тези знатни имена, какво остава за загиналите безименни войници?
А какво да говорим за стотиците хиляди безименни бежанци - от Тракия, Македония, Мала Азия? Кой помни техните страдания? И кой да ги разкаже?
Затова и посветих тази книга на тях, на незапомнените.
Беше ми трудно да я напиша.
Но пък беше невъзможно и да я измълча.
От фейсбук
Най-четени
-
Галерия Как иноватори в “Балкантурист” измислиха леденото хоро на Йордановден
Тестват атракцията за първи път през 1973 г., за да забавляват екскурзианти от Чехословакия Данни за калоферския обичай има чак през 2003 г. ЮНЕСКО отхвърля ритуала като традиция
-
Внезапната смърт на Жулиета Шишманова прекърши един талант
"Приносът, който направи - това обновяване на художествената гимнастика не само в България, а и в световен план изобщо, Жулиета Шишманова даде един нов тласък и нов път на този спорт
-
Провалят уникални проекти за многоетажни паркинги в София преди 32 г.
Разработили многоетажни паркинги с виенско колело или робокар за наместване на колите Генератори и резервен асансьор заради честото спиране на тока 20 типови проекта за многоетажни паркинги са били
-
Роднините те търсят само по две причини
Роднините те търсят само по две причини: 1. Безработни са и искат пари назаем 2. Не са безработни и искат пари назаем *От
-
Ти си софиянец
И никой не мой та върна на село 1. Имаш снимка в цял ръст пред НДК (и се гордееш с нея). 2. Караш електрическа тротинетка (срам те е от баничарката на баща ти