Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Премиерите на България, Гърция и Румъния Николай Денков, Кириакос Мицотакис и Марчел Чолаку на среща в двореца “Евксиноград”.

СНИМКИ: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
Премиерите на България, Гърция и Румъния Николай Денков, Кириакос Мицотакис и Марчел Чолаку на среща в двореца “Евксиноград”. СНИМКИ: МИНИСТЕРСКИ СЪВЕТ
  • Трите държави забързват замразени от години проекти, първи приоритет - как украинското зърно да стига до Александруполис
  • Вкарват в споразумението за Арда и ползването на водата за производство на електроенергия, Румъния фокусирана върху нов мост при Русе и удълбаването на Дунав

Ускоряване на инфраструктурни проекти, които стоят замразени от години, обсъдиха премиерите на България, Гърция и Румъния Николай Денков, Кириакос Мицотакис и Марчел Чолаку на среща в двореца “Евксиноград” край Варна. Разговорите бяха по покана на българския министър-председател.

Пълно изграждане на транспортния коридор Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Констанца бе основната тема на разговорите. Този мегапроект бе договорен преди избухването на пандемията от COVID, като по настояване на тогавашния български премиер Бойко Борисов в разговорите участваше и Сърбия. В новия му вариант Белград не бе поканен. Но

бе представена Европейската комисия на ниво

вицепрезидента Маргаритис Схинас и комисарката по транспорта Адина Вълян. Участваше и един “скрит премиер и еврокомисар” - българският вицепремиер Мария Габриел, както се пошегува Николай Денков.

Ускоряването на проектите по коридора е заради войната на Русия срещу Украйна, не скриха и тримата премиери.

“Транспортната, енергийната и дигиталната свързаност имат надрегионално значение заради войната в Украйна. Европа повече не може да е разединена”, обобщи домакинът Денков. А гръцкият му колега Кириакос Мицотакис дори подчерта, че инфраструктурата е важна не само за развитието на бизнеса, но и за транспорта на войски и техника за нуждите на Украйна и отбраната на страните от НАТО. Той даде пример, че голямо количество военна техника, предназначена за Киев, е била разтоварена на пристанището в Александруполис, но е нужна допълнителна инфраструктура, за да стигне бързо там, където е нужна за отбраната на Украйна.

Един от най-важните проекти за България е изграждането на петролопровод от Александруполис до Бургас, където се намира рафинерията “Лукойл Нефтохим”. Той бе споменат като спешен от министър-председателя на Гърция Мицотакис. Петролопроводът ще позволи доставката на танкери с

неруски петрол за българската рафинерия, без да се налага корабите да преминават през Босфора

От 1 октомври 2024 г. “Нефтохим” трябва изцяло да прекрати работата си с петрол от Русия, след като получи допълнителна отсрочка от наложените на Москва европейски санкции. Доставката с танкери през Босфора обаче оскъпява значително суровината за “Нефтохим”. Освен това през Босфора и Дарданелите има ограничения върху големината на корабите, които могат да преминават, и това прави навременните доставки несигурни.

Петролопроводът реално е съживяване на стар руски проект за заобикаляне на Босфора, според който обаче суровината трябваше да тече от Бургас към гръцкото пристанище, а не на обратно. Споразуменията по този проект бяха подписани още през 1994 г., но през 2011 г. България се отказа от него. През февруари при посещение в Гърция президентът Румен Радев подписа меморандум за възобновяване на петролопровода.

А в скоро време всички общи инфраструктурни проекти между България, Гърция и Румъния трябва да бъдат записани в

тристранен договор със срокове за построяването

им, обяви в “Евксиноград” премиерът Денков.

Един от най-спешните проекти е осигуряването на достатъчно възможност с влакове и камиони зърното от Украйна

да стига през Румъния и България до Александруполис, а оттам да се изнася в Африка

Този износ бе договорен между Киев и Европейския съюз, за да се прекратят споровете около забраната за внос на зърно от Украйна в Полша, Румъния и Словакия. България се отказа от забраната преди месец, което доведе до протестите на зърнопроизводители.

Разширяване на възможностите за пренос на газ от Гърция в северна посока до Молдова също е част от общите инфраструктурни проекти. Скоро ще заработи терминалът за втечнен газ на пристанището в Александруполис, подчерта вчера Мицотакис. В този проект България е акционер, като по газопровода IGB горивото ще стига до нашата мрежа.

Гръцкият премиер подчерта и нуждата от свързване и съвместно развитие на електропреносните системи на Гърция, България и Румъния заради инвестициите във възобновяеми енергийни източници. Енергетиката ще е тема и при подготовката на нов договор за използването на водите на река Арда, обясниха Денков и Мицотакис. Сегашното споразумение колко вода трябва да пропуска България към южната си съседка изтича в средата на 2024 г.

Новите тристранни инфраструктурни проекти ще са част от трансевропейски транспортен коридор, който трябва да свързва Балтийско море на север с Черно и Егейско море на юг. Реално този коридор представлява разширение на инициативата “Три морета”, от която България е част и която е под американска егида. Изключително важно е развитието на вертикалните пътни и железопътни връзки, подчерта в изказването си след срещата Мицотакис. Трите столици -

Букурещ, София и Атина, трябва да бъдат свързани с високоскоростна железница,

каза еврокомисарката по транспорта Адина Вълян.

Нов мост над Дунав при Русе - Гюргево и удълбаване на реката по проекта “Бърз Дунав” пък са приоритетните за Румъния проекти, стана ясно от думите на премиера на северната ни съседка Марчел Чолаку.

Денков показа резиденция “Евксиноград” на колегите си от Гърция и Румъния.
Денков показа резиденция “Евксиноград” на колегите си от Гърция и Румъния.

Или декември в Шенген, или с Румъния обявяваме план Б

Дело срещу Австрия и Нидерландия и премахване на границата между двете държави са възможности

Убеждение, че през декември България и Румъния ще бъдат допуснати да влязат в Шенген и ветото на Австрия (за двете държави), както и това на Нидерландия (за България) ще отпаднат, изразиха премиерите Николай Денков и Марчел Чолаку. Двамата бяха подкрепени и от министър-председателя на Гърция Кириакос Мицотакис.

“Убеден съм, че Австрия и Нидерландия имат полза от влизането на България и Румъния в шенгенското пространство. И вече чувам нашите аргументи да се изтъкват и от политици от други държави в ЕС”, посочи след разговорите акад. Денков. “Много ще е трудно да се защити позицията срещу влизането ни в Шенген”, добави той.

И румънският премиер е уверен, че през декември двете държави най-сетне ще получат “да”.

“Този път трябва да има обсъждания по темата и ако Австрия продължи да налага вето, без да дава обяснения, ще обмислим съвместен отговор”, заяви Марчел Чолаку. Думите му бяха в отговор на въпрос дали България и Румъния ще заведат дело срещу Австрия за нарушаване на договора на ЕС със своето вето.

И двамата премиери загатнаха, че в София и Букурещ вече се обсъждат действия, ако отново двете държави не бъдат допуснати до Шенген. След евентуален отказ през декември сред идеите, които може да се обсъдят, е дори и извън единното европейско пространство България и Румъния да премахнат граничния контрол помежду си, отговори Марчел Чолаку на въпрос на “24 часа”.

“Засега България е 100% фокусирана върху план А, който е приемане в Шенген през декември. След това ще мислим за план Б”, отговори на същия въпрос българският премиер Николай Денков.

“Гърция има собствен икономически интерес от приемането на България и Румъния в Шенген, тъй като в момента няма сухопътна граница в единното пространство. Ако искаме да имаме повече свързаност в Европа, това означава приемане на България и Румъния. Имаме интерес този въпрос да се реши”, подчерта и премиерът на Гърция Мицотакис.

Увереност, че проблемът с ветото на Австрия и Нидерландия ще бъде решен до края на годината, изрази и вицепрезидентът на Европейската комисия Маргаритис Схинас, който също участва в срещата във Варна. Той подчерта, че присъединяването на България и Румъния към Шенген ще допринесе и за улесняване на бизнеса, а не само за по-сигурни граници. Останалите европейски държави са получили съдействието на България и Румъния за ускоряване на доставките през тяхна територия при затварянето заради пандемията от COVID през 2020 г., подчерта Схинас.