Миражът на възстановяването и растежа
Суровата реалност,
пред която сега се изправят редица икономисти и политици, се дължи и на недостатъчно надеждните традиционни измерители на общото състояние на икономиката. На първо място е Брутният вътрешен продукт, като основен измерител на икономическото развитие. Академично изследване в САЩ за 2010 показа, че 83% от годишния икономически прираст е отишъл в 1% от населението. При подобно разпределение на новосъздадената стойност, и при хроничен търговски дефицит, БВП е твърде ненадежден показател за развитието на производството и потреблението, както и за ефекта от фискалната политика. На второ място са фондовите пазари, като барометър на икономическата активност. Пак в САЩ, 40-45% от приходите на компаниите идват от операции в чужбина. Съответно борсовите индекси могат да се покачват вследствие на икономически растеж и
експанзия в чужбина, при стагнация у дома
Проблемът с ненадеждността на основни индикатори допринесе за ниската ефективност на фискалната и монетарната политики. Тези политики се оказаха твърде неадекватни и спрямо метаморфозите в банковата система. Например през последните години големите банки започнаха да трупат физически позиции в енергоносители и суровини. Някои от тях вече са на ръба да загубят лиценза си за банкова дейност и да се превърнат в обикновени търговски дружества. Редица банки се опитват да заобиколят това регулаторно ограничение чрез придобиване на дялове в компании, добиващи или притежаващи стратегически стоки. Но това само ги доближава до статута на обикновени холдингови компании.
Причина за това поведение на банковите финансови институции е не само търсенето на по-висока доходност. В условията на ускорена парична емисия от централните банки и евтино рефинансиране, притежаването на стратегически стоки е сигурно убежище за стойността. Предишната вълна на предоставяне на ликвидност за банките в САЩ директно покачи цената на петрола и потисна крехкия растеж, при нищожното отражение върху кредита. Прекрасна илюстрация за кривите огледала, пред които е изправена монетарната политика отвъд океана.
В Европа кривите огледала са още по-многобройни. В еврозоната вече свикнаха да наблюдават икономическите индикатори, изключвайки гръцките. Криво е и огледалото на бюджетния дефицит, който в различните държави е с различна достоверност, породен е от различни фактори, и дори на места се задълбочи от наложената отвън политика. Оценката на дефицита допълнително се изкривява и от силната политическа доминанта при неговата интерпретация. Например от 13-те държави с дефицит над 3% първа бе наказана Унгария, с цел упражняване на натиск за отмяна на законодателни решения. Това създава подозрения за използването на фискалния пакт и свързаните с него санкции за теснополитически цели. Твърде показателна е и метаморфозата в монетарната политика на еврозоната. Не е тайна, че предоставянето на дългосрочно рефинансиране от ЕЦБ срещу
все по-хлабаво обезпечение
подпира доходността на дълговите книжа в закъсалия юг. Това все пак може да се окачестви като изпълнение на политическа поръчка. Но идват и чисто търговските поръчки - редица големи индустриални компании от еврозоната имат лиценз за банкова дейност и вече кандидатстват за рефинансиране от ЕЦБ. Ако техните искания се изпълнят, ще имаме ново изкривяване на конкурентната среда, съзнателно причинено от централната банка. В същото време банките в страните от ЕС извън еврозоната са лишени от достъпа до този евтин кредитен ресурс, независимо от качеството на обезпечението. Тази политика допълнително ще увеличи пропастта в конкурентоспособността между отделните части на Европа.
През последните седмици набира скорост дебатът за икономическия растеж в ЕС. Поне на думи, защото мерките и политиките за растеж се трупаха на хартия през годините, успоредно със реалното задълбочаване на кризата. Сега прилагането на
политика на растеж допълнително се усложнява от селективната монетарна политика в еврозоната, за която стана дума. Същевременно натискът за унификация на фискалната политика, и най-вече на данъчната, продължава независимо от разликите в производителността и доходите, демографската структура на населението, нивата на задлъжнялост и нуждата от инвестиции в отделните страни и т. н. Един от важните фактори, който рядко се отчита в общоевропейските мерки за растеж, са особеностите на валутния режим в отделните страни. Имаме страни с единна валута, страни във валутен борд и страни с плаваща национална валута. Това предполага различна степен на свобода при вземане на решения, различна гъвкавост при външни шокове, различни буфери и необходимост от поддържане на резерви. Но всичко това не пречи на бодряшкия европейски призив - имаме разписани мерки за растеж, прилагайте ги де!