Съвет на Пол Маккартни към Майкъл Джексън, заради който загуби стотици милиони
Двамата са приятели до момента, в който Краля на попа купува правата върху песните на бийтълса
Маккартни го пита може ли да получи дела си,
Майкъл му отговаря: “О, Пол, това е просто бизнес”
Да дадеш добър съвет на приятел, е заложено в човешката природа, но когато твоят съвет нанесе жесток удар на този, който го е предложил, това определено е нещо, с което трудно се живее.
Именно с този горчив опит се сблъсква Пол Маккартни. Легендарният бийтълс се оказва в погрешния край на горния сценарий, когато мъдрите слова, които споделя с приятеля си Майкъл Джексън преди много години, сега се обръщат срещу него. В резултат на невинно подсказване Джексън придобива правата върху песни на "Бийтълс" на 10 август 1985 г., а Пол Маккартни и до днес прави безуспешни опити да си ги върне обратно Маккартни и Джексън се сприятеляват в средата на 70-те години, когато се срещат, за да обсъдят евентуално сътрудничество и заедно да композират песни. Двамата в крайна сметка създават мечтаните хитове, тък като Маккартни пише водещия сингъл от албума на Джексън "Трилър".
Според разкази на Маккартни в този период на взаимноизгодно сътрудничество той обяснил на Джексън колко доходоносни могат да бъдат правата за публикуване на музика. Особено след като в края на 60-те години Маккартни губи дела си в издателската компания, която той основа заедно с колегата си от "Бийтълс" Джон Ленън. След като е написал много от най-големите хитове на "Бийтълс", Маккартни е недоволен, че вече не получава пълно и постоянно възнаграждение от каталога на може би най-известната група на всички времена.
"Много рано попаднах в тази ситуация", казва Маккартни за първоначалната си загуба на правата върху част песните на "Бийтълс" по време на интервю.
"Това означаваше, че “лъвският дял” от песните, които направих, бяха взети от някой друг", аргументира се той.
Вероятно в опит да си върне част от загубите Маккартни започва да придобива правата върху каталозите на други изпълнители (включително този на Бъди Холи) и споделя с Джексън предимствата да притежаваш права върху музика, която вече е любима на публиката. Приемайки информацията присърце, Джексън се шегува с Маккартни, че един ден той ще притежава песните на бившия бийтълс. Маккартни си помислил, че приятелят му се шегува, но през 1985 г. шегата става реалност и приятелството се разпада.
До средата на 80-те години каталогът на "Бийтълс" е собственост на компанията ATV, която е оглавявана от австралийския милиардер Робърт Холмс Корт. През 1985 година той изглежда готов да прехвърли ценната колекция на предложилия най-висока цена. ATV притежава правата върху 251 песни на "Бийтълс", включително Hey Jude, Yesterday и Let It Be, както и 4000 други песни и библиотека от звукови ефекти. Джексън инструктира известния в развлекателната индустрия адвокат и мениджър Джон Бранка да закупи каталога от негово име.
Съобщава се, че Бранка се е обърнал към Маккартни и вдовицата на Ленън - Йоко Оно, за да разбере плановете им, ако имат такива, за продажбата, но му е казано, че никой няма да наддава.
В края на 1984 г. Бранка прави първоначална оферта от името на Джексън на ATV от 30 милиона долара, която в крайна сметка се увеличава до 46 милиона долара.
Преговорите продължават цяла година, като адвокатите на Холмс се страхуват, че Джексън наддава за своя приятел Маккартни. Въпреки че случаят не е такъв, преговорите продължават, докато Джексън не увеличава офертата си до 47,5 милиона долара и на 10 август 1985 г. придобива правата върху песните на "Бийтълс".
Маккартни не е доволен.
"Мисля, че е хитро да се направи нещо подобно - коментира той сделката. - Да бъда нечий приятел и след това той да купи килима, върху който стоя." Разривът е толкова голям, че Маккартни и Джексън почти не си проговарят отново. От своя страна Джексън запазва мълчание около скандала. "И двамата с Пол научихме по трудния начин някои неща за бизнеса", пише Краля на попа в автобиографията си Moonwalk от 1988 г.
Покупката помага на Майкъл да поддържа вече охолния си начин на живот и в края на 90-те години Маккартни решава, че е време да си уредят сметките.
"Написах на Джексън няколко писма и казах: Майкъл, не мислиш ли, че след години успех в тази компания, която сега притежаваш, не мислиш ли, че мога да получа своя дял?", казва Маккартни пред Дейвид Летърман в интервю от 2009 г. Отговорът на Джексън на молбата му бил: "О, Пол, това е просто бизнес".
И бизнесът наистина е водещ за Майкъл, когато става дума за новата му придобивка. Песните на "Бийтълс" внезапно се превръщат в храна за реклами и се оказват един много успешен и печиливш ход за Джексън, когото Маккартни осъжда през 1989 г. По думите му "Бийтълс" целенасочено са избягвали подобна комерсиална употреба, въпреки че са имали многобройни предложения.
"Песните ни са склонни да се комерсиализират сега, което не ме дразни много", казва Маккартни.
Десетилетие след първоначалната сделка Джексън продава 50 процента от ATV на "Сони" за 95 милиона долара, създавайки музикалната издателска компания Sony/ATV, която и днес притежава правата не само върху песни на "Бийтълс", но и на други изпълнители като Боб Дилън, Марвин Гей, Лейди Гага, Тейлър Суифт, Ханк Уилямс и Рой Орбисън.
След преждевременната смърт на Джексън през 2009 г. на 50-годишна възраст Маккартни споделя пред Летърман, че му се е възхищавал: "Той беше прекрасен мъж. Много талантлив и ни липсва".
По време на същото интервю Маккартни признава, че след закупуването на каталога от Джексън някога приятелското дуо “някак се е отдалечило” и че въпреки слуховете за обратното никога не е имало "голям срив".
След смъртта на Краля на попа тръгват слухове, че в завещанието си той ще остави правата върху каталога на Маккартни.
"Преди известно време медиите излязоха с идеята, че Майкъл Джексън ще ми остави своя дял в песните на "Бийтълс" в завещанието си - написа Маккартни на уебсайта си. - Беше напълно измислено."
Седем години след смъртта на Джексън Sony/ATV се съгласяват да платят 750 милиона долара на наследниците на покойния изпълнител, за да изкупят останалите 50 процента дял в компанията. Само каталогът на "Бийтълс" сега се оценява на над 1 милиард долара.
След дело в американския съд през 2017 г. Маккартни постига споразумение със Sony/ATV относно авторските права върху каталога на "Бийтълс" съгласно Закона за авторското право на САЩ от 1976 г., който позволява на авторите на песни да си възстановят авторските права от музикалните издатели 35 години след като са ги предоставили. Подробности не бяха оповестени публично, но адвокатът на Маккартни информира съдията, че двете страни "са разрешили този въпрос, като са сключили поверително споразумение за уреждане на спора".
Най-четени
-
Килър изважда спокойно оръжието си и изстрелва 30 куршума в тялото на Фатик. Свидетелите са убедени, че гледат сцена от филм
15 април 2005 г., 11,30 ч, кръстовището на булевардите “България” и “Гоце Делчев”. Сребристосив “Мерцедес” спира на светофара, престроява се в най-лявата лента в посока пазара “Красно село” и чака
-
Секретно Непознатите факти за историческия Исус
В навечерието на светлия християнски празник Рождество, и вярващи и невярващи се сещат за християнската религия и нейния основател. Въпросът дали Исус Христос наистина е съществувал възниква
-
Секретно Тайни подривни послания в песни на Емил Димитров: Властта виждала обръщение към емигрантите в "Моя страна, моя България", прикрит туист в "Нашия сигнал" и насърчаване на просията в "Ако си дал"
Само народната любов спасява певеца от репресии И в естрадните хитове на родения на днешния ден през 1940 г. Емил Димитров комунистическата власт е съзряла подривни послания
-
Галерия Щастие. Една Коледа, на един континент, за който мечтая отдавна
Актрисата Теодора Духовникова е прекарала Коледа в Африка. Това става ясно от снимки, споделени от нея в социалните ѝ мрежи. "Щастие. Една Коледа, на един континент, за който мечтая отдавна"
-
Галерия Вижте дъщерята на Радев - Дарина на коледното парти в Народния театър
Дарина - дъщерята на държавния глава Румен Радев е била на коледно парти в Народния театър. Това става ясно от снимки, споделени във фейсбук от актрисата Стефания Колева