Как работните места отлетяха от запад на изток
През февруари 2010 г. се провежда вечеря, на която Барак Обама кани светилата на Силиконовата долина. Разговорът между присъстващите засяга развитието на новите технологии и създаването на работни места. Президентът на САЩ се обръща към Стив Джобс с въпроса: "Какво трябва да се направи, за да се произвеждат айфоните в САЩ, и защо тази работа не може да се върне у дома?" Според присъстващи на вечерята отговорът на основателя на "Епъл" е: "Тези работни места няма да се върнат обратно." На какво се дължи категоричният отговор на Стив Джобс? "Епъл" осигурява пряко 43 хил. работни места в САЩ и 20 хил. в чужбина. Но подизпълнителите на компанията по света, заети с разнообразни дейности от инженеринга и производството на компоненти до сглобяването на продуктите, осигуряват заетост на 700 хиляди души. Тъй като тези работни места са предимно в Азия, то обичайният заподозрян е евтиният труд. Но това обяснение не издържа на нормалната логика, особено при високотехнологичните продукти, където разходите за труд са 4-6% от крайната цена. Очевидно причините трябва да се търсят другаде. Да погледнем от друг ъгъл.
За четири години "Епъл" създаде пет поколения айфони
Това говори за нечувана динамика и гъвкавост на всички етапи в създаването на един нов продукт, който съдържа стотици компоненти. Всеки нов продукт е с близо удвоена мощност на процесора и памет, да не говорим за новите материали, функционалните възможности и приложенията. Тази динамика и гъвкавост изискват нова организация на веригите за производство и снабдяване с компоненти, където промените да се осъществяват в движение за часове и дни, вместо за седмици и месеци. Изисква се нова организация на труда, както и бърза и ефективна организация за набиране на хиляди заети с разнообразна средна квалификация в рамките на една-две седмици. Накратко, съвременните изисквания за динамика и гъвкавост при създаването на нови технологични продукти изискват и създаването на динамична и гъвкава организационна, трудова и квалификационна среда.
Когато говорим за глобален технологичен продукт, какъвто е айфонът, е необходимо и създаването на производствени звена за сглобяване на крайния продукт с огромен капацитет при поискване. Например "Фокскон Сити" в Китай, където се сглобяват продуктите на "Епъл". Заводът е истински град с 230 хил. работници, от които 8700 инженери. От тях една четвърт живеят в заводските общежития. При поява на нова поръчка мениджърите просто изкарват допълнително хиляди работници от спалните за минути и след чаша чай и бисквита са на поточните линии. Някои определят тази концепция като гъвкаво и масово използване на средноквалифицирани работници и инженери. Но тя няма как да намери приложение на запад. Ето защо Стив Джобс е прав - тези работни места не могат да се върнат у дома. Защото те са работни места от една нововъзникнала вселена, към която западът е принадлежал преди десетилетия. Доказателство за това е географското разположение на заводите на "Фокскон Текнолъджи" - Югоизточна Азия, Мексико, Бразилия и Източна Европа. В тях се произвеждат продукти на световноизвестни марки като "Самсунг", "Моторола", "Сони" и др. Самите заводи на "Фокскон" са само последна брънка от дълги вериги на производство в подобни заводи, обикновено намиращи се в непосредствена близост. Новата-стара производствена вселена изживя експлозивно разширение през последните двадесет години. Нейните характеристики са такива, че западът няма как да се конкурира директно с нея. Например
в САЩ няма как да се създадат работнически спални за милиони, работещи на 12-часови смени,
шест дни в седмицата. Въпреки това мозъчните атаки на запад за намиране на конкурентен отпор, породени от високата безработица, продължават. Едни изучават организацията на бизнеса и труда в страните с двуцифрен растеж, други търсят лек за изтъняващата прослойка от средноквалифицирани работници и инженери. Но в момента масовото приложение на тези специфични производствени фактори е в други географски ширини. Единственото основателно притеснение е, че изтъняващата средноквалифицирана прослойка на запад ограничава мобилността по квалификационната верига и така ограничава създаването на висококвалифицирани кадри.
В сегашния момент на криза разкриването на нови заводи от типа на "Фокскон" е в застой. Причината е в ограниченото глобално търсене. Най-динамичните до момента икономики провеждат политика на меко кацане от феноменалните темпове на растеж. Колко меко и къде ще бъде кацането, ще видим съвсем скоро. Техният проблем е в преструктуриране предимно на количествената страна на производството, инвестициите и потреблението.
На запад също започна процес на преструктуриране. Той стартира в областта на държавните финанси и привидно има количествено изражение в размера на дефицита и дълга. Но предстоящото преструктуриране в социалното осигуряване, здравеопазването, образованието и дори енергетиката имат предимно качествени измерения. В европейската общност дори предстои и качествена промяна в начина на функциониране на общността. Защото следващата глобална конкурентна битка ще бъде качествена, а не количествена. Например в качеството на растежа, на работните места, потреблението и условията на живот. Стив Джобс наистина е прав - тези работни места няма да се върнат у дома. Защото няма смисъл да се опитваме да се конкурираме с миналото си и да гледаме с носталгия към него. По-добре да гледаме напред.