Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Защо у нас обичайните природни явления винаги придобиват характер на природно бедствие? Така се случи и миналата събота, когато по високите места в страната заваля мокър сняг. Има-няма 15 см и това се превърна в национално бедствие, катаклизъм и пръв предвестник на загиващия след 200 дни свят.
Блокирана бе половин България, защото нахален шофьор на ТИР запуши тунела "Топли дол". Аз, ако съм от палестинските терористи, дето ще ни взривяват, и трябва да ударя България, ще минирам тунелите на "Тракия" и "Хемус". Така България ще бъде отново разделена на Княжество и Източна Румелия.
Токът прекъсна навсякъде по планините, защото мокрият сняг начупи дървета и стълбове и изпокъса жиците. Повече от 4 дни енергоразпределителните дружества не можаха да възстановят щетите. Което накара курортистите да реват на умряло, защото си бяха платили карти за лифт и влек, а те не теглеха.
Всичко това нямаше да се случи, ако в държавата имаше ред и разум.
Първо, тировете по българските пътища са неимоверно много. Те трябва да бъдат ограничени, както е навсякъде в цивилизования свят. Да се вдигнат пътните такси за тежки камиони, които сега са по-евтини, отколкото на леките коли, ако го преизчислиш като тонаж. Тежките автомобили рушат пътищата и създават проблеми като този от събота и е справедливо да плащат повече от другите шофьори.
Оскъпяването на автомобилния транспорт би пренасочило трафика към железниците, които безспорно са по-неудобни за превозвачите и търговците, но като няма приходи, инфраструктурата им се превръща в бреме, появяват се социални проблеми - помните наскоро завършилата стачка.
КАТ трябва да спира и ограничава движението на тирове при първата снежинка. Както знаем, цел №1 на катаджията е да си напълни палката, а не да помага на гражданите. Какво значи, че тировете не се подчинявали на катаджиите и карали, въпреки че са били отбивани. Полицаите имат и оръжие в крайна сметка! Самите тирове се движат с гуми без грайфери и ги мързи да си слагат вериги. Това не бива да се допуска и е също проблем на КАТ и на реда в държавата.
Между Северна и Южна България трябва да има алтернативни подходи, които, дори да не са магистрали, трябва да осигуряват нормално движение през цялата зима. В момента практически всички старопланински проходи се блокират при първия сняг. Особено важни са Петрохан и Шипка, които може да бъдат разширени и ремонтирани с парите, които се похарчиха за новото шосе край Дулово, на което наскоро му отрязаха лентата. Тези два прохода осигуряват стратегическото преминаване в две посоки - север - юг и изток - запад, алтернатива на сега съществуващите магистралки.
Захранването на курортите с ток е недопустимо да не бъде дублирано и осигурено с агрегати. При по-голям сняг това наистина може да бъде животозастрашаващо. И това трябва да бъде част от инфраструктурните изисквания към курортите.
И на последно място - снегопочистването, макар че заради него уволниха шефовете на фирмите, които отговарят за магистралите. Те между другото имат най-малка вина в конкретната случка. За почистване на снега не бива да се хвърлят огромни средства, защото той има свойството да се топи. При глобалното затопляне това се случва сравнително бързо. По-добре е с малко предвидливост да се направи така, че пътищата да се блокират, отколкото с много пари да бъдат излъсквани още докато снежинките са във въздуха. Ако има ред и разум, не е трудно и скъпо.