Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Самолетът е излетял от Унгария и е прелетял през Сърбия и Румъния без одобрен летателен план.
Снимка: Архив
Самолетът е излетял от Унгария и е прелетял през Сърбия и Румъния без одобрен летателен план. Снимка: Архив

Купувачите му били трима, като единият от тях знаел руски

Бивш военен пилот от Литва е бил собственик на самолета "Пайпър", който прелетя през въздушното пространство на седем държави преди два дни и кацна на изоставено летище близо до Търговище. Машината е била обявена за продажба в британски сайт, а литовецът Брониус Заронскис я е продал миналата събота на трима мъже, съобщи БНТ. Имената на купувачите обаче не са известни.

У нас двумоторният самолет е следен от изтребител при тежки атмосферни условия и с риск за живота на военния пилот. Това каза военният министър Драгомир Заков.

Литовец е бил доскоро собственик на самолета. Твърди, че го е продал на 4 юни, в събота, но не знае от къде са купувачите. Той е говорил с един от тях на руски език.

Брониус Заронскис е бивш военен пилот в литовската авиация, бил е командир на ескадрила и се смята, че е един от асовете на литовските военновъздушни сили. Председател е на местен спортен авиационен клуб и 60-годишния шесместен "Пайпър" е бил част от авиопарка на клуба. По негов спомен продал машината на фирма с регистрация в София.

Той каза, че купувачите били трима, не ги познава и не знае техните имена.

"Направих форма за покупка, там не бяха написани имената, а само фирмата. Поставиха подписите си и се сбогувахме", разказа още Брониус Заронскис.

Самолетът е бил технически изправен и годен за летене, но с прекратена регистрация, защото е бил ипотекиран. Възстановяването ѝ би отнело около месец административни процедури в Литва. Директорът на предприятието за авионавигация в Литва твърди, че през последните три месеца за този самолет не са постъпвали летателни планове.

"Това означава, че не е излетял от контролираните летища, те са четири. Хипотетично може да е излетял от някое летище на аероклуб, например от Кивишкес или Палукинис, но ние не знаем това", каза Саулюс Батавичюс, директор на държавно предприятие „Oro Navigacija".

Според съобщение на съюзническото командване на НАТО малкият двумоторен самолет е прелетял през въздушното пространство на няколко страни-членки на 8 юни, без летателен план и без да отговаря на радиоповиквания, но не е показвал враждебно поведение и по тази причина по Еър полисинг не са предприети допълнителни действия. Машината е навлязла в българското въздушно простраство в тъмната част на денонощието. По думите на военния министър радарите на военно-въздушните ни сили са следили движението на самолета преди това и са поели контрола от румънските партньори.

"Размерът на самолета не предполага той да направи щета на военна или цивилна инфраструктура. Самолетът е бил определен за потенциален ренегат, когато самолета е определен като потенциален ренегат върху него не се въздейства. Той се следи. Ако има действия, които заплашват вече конкретна инфраструктура, военна, цивилна, гражданско въздухоплаване. Тогава има процедура, в която той се обявява за ренегат и тогава има процедури за въздействие", заяви Драгомир Заков, министър на отбраната.

Самолетът е бил следен и от системите за локация на противовъздушната ни отбрана, в един момент е преценено, че трябва да бъде придружаван от изтребител.

"Тогава, когато вече имахме преценка, че може би трябва да вдигнем изтребител във въздуха, ние го направихме. Много тежки атмосферни условия. Казвам го - наистина много тежки атмосферни условия. Беше направено наблюдение, самолетът се върна в Граф Игнатиево преди начало на буря. Изключително рисков полет. Пилотът, който излетя, рискува живота си", заяви Драгомир Заков, министър на отбраната.

В нашето въздушно пространство самолетът е летял на пределно ниска височина, за да избегне проблеми с бурята, която е била особено опасна в по-високите слоеве на атмосферата, където е имало условия и за силна турболенция. Според експерти това означава, че пилотът е бил много опитен.

"Самолетът е подготвен за сложни условия. Може да се лети с него в сложни условия денем. Пилотът също има умения. Не всеки пилот може да лети в сложни условия. В облаци. А доколкото разбрах то е имало и ниска облачност и валежи е имало. И е бил много добре подготвен", заяви Величко Дерузов, бивш военен пилот.

Пилотът явно е познавал много добре маршрута, защото по тъмно успява да кацне на две летища у нас, които не са ползвани от началото на 90-те години - Иново и Буховци.

"Най-вероятно е българин", коментира Величко Дерузов, бивш военен пилот.

Нито една от държавите през чието въздушно пространство е прелетял "Пайпър"-а не го квалифицирала като опасен. Румъния е поела наблюдението на машината и Военно-въздушните сили на северната ни съседка са преценили, че няма нужда от въздействие и са предали контрола на България непосредствено преди да напусне румънското въздушно пространство, съобщи румънският министър на отбраната.

"Все още не сме говорили с колегите от Унгария и България, защото не е изтребител или нещо подобно. Определено ще направим анализ, когато имаме повече информация за този инцидент. Всяка от 3-те държави е действала според закона. Предстои да обсъдим цялата информация в детайли и вероятно ще направим общ доклад за този инцидент", заяви Василе Динку, министър на отбраната на Румъния.

Разследването работи по линия на това чия собственост е самолетът, как е летял, защо е летял, от къде е тръгнал, каква е била целта на полета, по думите на министър  Драгомир Заков.

Проверява се и версията, полетът на самолета да е бил с разузнавателни цели.

Основната версия, по която втори ден тече разследването е, че самолетът нарушител на въздушното пространство на Бълграия бил откраднат. Още няма официална информация за това колко души са били на борда и къде са пилотът и пасажерите.

Има основания да се смята, че става въпрос за извършени престъпления, заяви пред bTV вътрешният министър Бойко Рашков.

Самолетът остава на бившето летище край село Буховци под полицейска охрана.

Неофициално се знае, че самолетът е летял без транспондери – устройствата за идентификация, и е дерегистриран вече 13 години. Прелитайки над въздушното пространство на 7 страни, на места пилотът е държал
изключително ниска височина – от около 500 метра.

Според министъра на отбраната Димитър Заков размерът на самолета не предполага той да причини щети на цивилни или инфраструктура.