Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Заради стрелбите по екипажите няма кандидати за моряци по опасните маршрути

Заради санкциите срещу руската икономика международната търговия преживява истински земетръс от девета степен вече повече от месец. След затварянето на въздушните пространства и въвеждането на ограничения за морското корабоплаване по отношение на износа на стоки Великобритания, САЩ и Канада забраниха достъпа на руски плавателни съдове до пристанищата си.

Очаква се тези дни и ЕС да последва примера им, след като обяви, че обхватът на санкциите се разширява.

Какво означава

това за света?

Известно е, че руските и украинските пристанища на Черно море са сред най-големите центрове за износ на пшеница, царевица и суров петрол. Русия е износител номер едно на пшеница, а Украйна експортира 12% от световното потребление на зърно и 16% от това на царевица, сочат данни на американския Департамент по земеделието. Общо двете държави изнасят 89% от слънчогледовото олио.

Войната вся хаос

и в глобалното корабоплаване,

чрез което се реализират 80% от световната търговия.

На този етап един от малкото водни пътища от и до Украйна през Азовско море е блокиран от руснаците, което заедно със санкциите срещу Русия допълнително усложнява морската търговия. 

"Това причини голямо струпване на кораби, които чакат да преминат през Керченския проток. 70% от износа на Украйна е оттам", казва Дилан Алперин, ръководител в платформата за доставки Keelvar.

Заради войната корабите в момента не могат да товарят и да транспортират стоки, а 140 плавателни съда са заклещени в украинските пристанища. Изложени на риска

да станат обект

на атака,

екипажите страдат и от недостига на провизии, тъй като запасите им са само за няколко седмици. 

Освен на политическо ниво санкции срещу Русия въведоха и частни предприемачи.

Трите най-големи световни компании за корабоплаване

- Средиземноморската корабна компания в Швейцария, Maersk в Дания и френската CMA CGM спряха трафика от и за Русия. Изключения се правят за товари с хуманитарни цели - храна и медикаменти. 

Това според Ами Даниел - главен изпълнителен директор и съосновател на Windward - означава, че "28% от контейнерния капацитет е изтеглен от Русия".

Истински срив в международната търговия.

Експертът твърди, че голяма част от корабите не могат да разтоварят стоката си или да приемат на борда нова. 

"2000 плавателни съда са станали "токсични" и никой не иска да ги докосва, защото никой не знае какво ще се случи", казва Даниел. Неотдавна специалистът обяви, че

над 30 млн. барела руски петрол не могат изобщо

да бъдат доставени.

"Товарите вече са били отхвърлени от европейските рафинерии, защото хората се страхуват, че ще попаднат под ударите на санкциите. Никой не иска да бъде заловен с товар, който не може да продаде", споделя Ейми Майърс Джафе, професор по научни изследвания и управляващ директор на лаборатория за климатична политика в университета "Тъфтс". 

Освен това е възможно много от компаниите да не могат да платят вече доставени стоки. 

"Заради девалвацията на рублата много руски компании не могат да си позволят да плащат за стоки, които се намират на корабите, и това ще доведе до

много изоставени пратки и неплатени дългове

за поръчки по вода", казва Джеймс Кумбс, главен изпълнителен директор в спедиторската компания Vector.ai.

Заради стрелбите срещу екипажите

няма кандидати за моряци

по опасните маршрути

"Несигурността и темпото на ограниченията оказват едно от най-задушаващите въздействия върху корабоплаването, което някога съм виждал", казва морският анализатор Кормак Макгари от консултантска компания Control Risks. "Най-големите логистични фирми в света прекратяват всички несъществени товари към Русия - това е гигантска промяна – обяснява специалистът. - Почти всички компании ще трябва да търсят алтернативни маршрути." 

Освен Русия Украйна също е в изолация. От началото на войната двете й главни пристанища в Мариупол и Одеса са затворени. Само седмица след инвазията морските застрахователи включиха в червения списък руската и украинската част на Азовско и Черно море.

“Корабоплаването в Черно море за тези стоки е силно ограничено в момента поради риск за сигурността - споделя Райън Петерсен, основател на глобалната логистична платформа Flexport.  - Опасно е за кораби във военна зона. Няколко плавателни съда са били атакувани и следователно

всички застрахователни полици са анулирани”

Още на 25 февруари е съобщено за нападение над турски и над молдовски търговски кораб в Черно море. А международната камара за корабоплаване предупреждава: "Много плавателни съдове са били ударени от боеприпаси, има убити и ранени моряци."

На 3 март естонски товарен кораб с 6-членен екипаж (двама руснаци и четирима украинци) потъна край Одеса. 

Други три товарни кораба в Черно море бяха ударени от руски ракети. Една от атаките уби член на екипажа от Бангладеш. "Опитваме се да помогнем на хората да напуснат - казва Гай Платен, генерален секретар на международната организация по корабоплаване ICS. - Използваме дипломацията, но в момента е почти невъзможно. Опитваме се също така да им доставим храна."

На 21 март Русия съобщи, че

няколкостотин

мини,

поставени край украинските пристанища като бариера, са се откъснали от въжетата и се носят по Черно море, влачени от теченията. 

На 26 март Турция затвори Босфора именно заради морска мина, засечена северно от Истанбул. Предполага се, че най-вероятно се е откъснала от въжетата край украинско пристанище. След изследване обектът е обезвреден, а Турция увери, че взима всички мерки срещу плаващи мини. 

От Международната морска камара предупредиха, че прекъсванията по веригата за доставки зачестяват и заради липсата на екипажи – според тях няма много кандидати, които да поемат подобни рискове.

"Опасенията за безопасността на хората и увеличаването на застрахователните премии за изпращане на кораби до Украйна или Русия обезкуражават и собствениците на плавателни съдове", допълват от камарата.

Но това съвсем не е всичко. Заради затвореното въздушно пространство над Украйна и избягването на руското,

разходите за въздушни превози също се увеличават

"Отмениха се много полети и бяха премахнати 10 милиона мили от въздушното пространство на интернационалните маршрути", казва Дилан Алперин от Keelvar. 

Според ръководителя на изследванията в компанията за товари Freightos Group Джуда Ливайн тарифите на авиокомпаниите са се повишили с над 80% от края на февруари. Някои превозвачи дори налагали допълнителни такси заради военните рискове.  При това положение отсега може да се прогнозира, че ще има много фалити, а колосалните загуби едва ли някога ще бъдат изчислени. Остава надеждата войната да бъде прекратена час по-скоро.

28% от контейнерите не могат да отпътуват -

това е земетръс, казват специалисти