Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимката е илюстративна  СНИМКА: Pixabay
Снимката е илюстративна СНИМКА: Pixabay

Авиокомпании изпълняват "призрачни полети" с почти празни самолети, за да запазят летищните си слотове в ЕС, пише британският вестник "Гардиън", съобщи БТА.
Изданието се позовава на екоорганизацията "Грийнпийс", която установява, че тази практика генерира милиони тонове вредни емисии.
Най-малко 100 000 "призрачни полета" могат да бъдат извършени в Европа тази зима заради правилата за използване на слотове на летищата в ЕС. Полетите без пътници имат за цел да позволят на авиокомпаниите да запазят правата си за излитане и кацане на пистите на големите летища, но същевременно генерират до 2,1 милиона тона емисии парникови газове (или до 1,4 милиона средногодишни бензинови или дизелови автомобили емисии), посочва "Грийнпийс".
Европейската комисия изисква от авиокомпаниите да изпълнят произволна квота, което е не само замърсяващо околната среда, но и изключително лицемерно предвид климатичната им реторика, заявява Хервиг Шустер, говорител на кампанията "Европейска мобилност за всички" на "Грийнпийс". Организацията предлага ЕС да се възползва от възможността за прекратяване на "полетите призраци" и да забрани полети на къси разстояния по маршрути, за които има удобна влакова връзка.
"Гардън" припомня, че когато започна пандемията на КОВИД-19, Европейската комисия намали стандарта за полети, които авиокомпаниите трябва да изпълняват, за да запазят слотовете си, от 80 процента на 25 процента. Миналия декември обаче Брюксел повиши референтния показател до 50 процента, а след през март го завиши на 64 процента.
Изпълнителният директор на "Луфтханза" (Lufthansa) Карстен Шпор пояснява, че на авиокомпанията може да се наложи да извърши 18 000 "ненужни полета", за да изпълни коригираните правила, и призовава за въвеждане на "изключения, благоприятни за климата", каквито се използват в други части на света.
Говорител на "Луфтханза" потвържди, че между януари и март 2021 г. само 45 процента от полетите й са били пълни. Други 5 процента или 18 000 полета компанията определя като ненужни. Ако не е съществувал реален риск да се загубят слотове на определени летища в Европа, вероятно полетите са щели да бъдат анулирани или обедини с други, допълни говирителят.
Леви депутати в Европейския парламент поискаха отговори по този въпрос, а екоактивистката Грета Тунберг саркастично написа в Туитър, че ЕС определено е "в режим на извънредна ситуация в областта на климата". Европейската комисия отрича въздушните превозвачи да извършват "полети призраци".
Говорител на комисията заяви, че празните полети са вредни за икономиката и околната среда, поради което са взети мерки, позволяващи на компаниите да ограничат такива практики. Ако авиокомпаниите решат да извършват празни полети, това е решение на компанията, което не е резултат от правилата на ЕС, пояснява още той. Брюксел твърди, че вече е намалил изискванията за слотове и авиокомпаниите могат да поискат те да бъдат отменени, ако полетите бъдат прекъснати от "строги санитарни мерки" като нови правителствени ограничения за пътуване.
По-рано този месец главният изпълнителен директор на "Райнеър" (Ryanair) Майкъл О'Лиъри заяви за "Политико", че големите авиокомпании са се възползвали от щедрите отстъпки на ЕС, а сега "Луфтханза" не е доволна, че извършва "полети призраци" и започва да се "безпокои за околната среда".
Целта на ирландската нискотарифна авиокомпания, според анализатора на вестник "Гардиън", е комисията да принуди "Луфтханза" да се откаже от неизползвани слотове. Ер Франс (Air France) също иска по-голяма гъвкавост на правилата за слотове, но нейн говорител отказа да даде данни за това колко полета с недостатъчен капацитет се изпълняват в момента.
Британският премиер Борис Джонсън определя въпроса за въздействието върху климата от ненужно отделяните огромни количества въглероден диоксид като правилен, но смята, че в тази индустрия в момента се води сериозна битка за необходимостта от реформа на слотовете.
"Има нужда от нещо, което наистина да възнаграждава ефективността", каза той. Някакъв вид показател за ефективност като основа за разпределяне на слотове, който би позволил на оператор с модерен и пълен самолет да бъде предпочитан пред конкурентните превозвачи, които работят с много по-ниски коефициенти на натоварване или по-стари технологии, посочи премиерът.