Турците сриват манастирите с най-богатите скрипториуми
В предишен брой ви разказахме как от Розовата долина тръгва християнството по нашите земи. Именно там апостол Павел изпраща своя ученик Карп. Оттогава започва изграждането на най-ранните църкви и християнски общности.
Цар Калоян направил щедри дарения за света обител, която била сред най-богатите библиотеки с древни ръкописи
Комунистите не са съгласни върхът, където са най-тежките боеве с османците, да е кръстен на св. Николай
В с. Енина е имало няколко манастира. Западно от него в местността Саднята на десния бряг на Мала речица имало манастир "Св. Троица". Смята се, че е бил създаден още по времето на преславските царе. Тук между двете села Енина и Крън преди 09.09.1944 г. е ставал голям тридневен сбор – панаир. На него са идвали хора не само от българските земи, а и от Гърция, Сърбия, Румъния, че и от по-далечни.
Източно от селото пък бил манастирът "Св. Николай". Енинци чествали и празника на Летни Никулден. Според преданието в манастира имало големи скрипториуми, в които духовници граматици преписвали и изработвали богослужебни книги. Когато пренасяли мощите на Михаил Воин, спрели на почивка в манастира. Цар Калоян посетил светата обител и богато я дарил. На това място имаше побит железен кръст метър и половина висок. Сега енинецът Добромир Гущеров е построил параклис. Местността и до ден днешен носи името Манастирът.
Най-старият храм в Старозагорска епархия,
запазен и до днес, е "Света Петка Параскева" в с. Енина. Завършен е през месец юни, 1231 г., когато тържествено шествие, с много духовници, начело с Великопреславския митрополит Марко, пренася мощите на св. Петка от Мраморно море за Търново. Навсякъде били посрещани с кадила и цветя, а където пренощували, вярващите построявали храмове в селищата си, а вън от тях поставяли оброчни камъни.
Енинци посрещнали най-тържествено шествието с мощите на Преподобната. Поклонниците с мощите нощували западно от селото, в подножието на планината. Именно там местните построили храма в нейна чест, дълъг 25 м и широк 8 м. Тъй като черквата била вън от селото, но близо до него, то там преместили селското гробище.
По това време в Енина имало действащ храм "Св. Георги" и двата споменати манастира. Затова в нея се служело само на Петковден и на задушниците. Тя била възстановена през 1841 г. и ремонтирана в наши дни благодарение на дарителската дейност на Добромир Христов Гущеров. Реставрацията на иконостаса е извършена от художниците реставратори Стоян Николов и В. Димитров през 2002 г.
В тази черква са намерени четири стари извънредно ценни паметника:
1. Пергаментният енински апостол от ХI век - вероятно той е от манастира "Св. Николай".
2. Енинският стихирар от ХIV в.
3. Две четвероевангелия от ХVI в.
Много монографии са написани за тия паметници, затова само споменавам за тях.
Единственият оцелял и възстановен манастир
в Розовата долина е "Св. Николай" край град Мъглиж. Според Н. Александров тук е имало цял манастирски комплекс, начело на който е стояла Велика лавра. Недалеч от манастира "Св. Николай" са се намирали манастирите "Св. апостоли Петър и Павел", "Св. Архангели", "Св. Марина" и др.
В устието на прохода над жп гара Дъбово по времето на Иван Асен II около 1235 г. бил създаден манастир, който дава и името на старопланинския връх Черквата. Сред монасите имало граматици, които оставили ценна книжнина. При турското нашествие манастирът е сринат и опожарен, монасите избити зверски и така било унищожено още едно духовно средище в Долината.
В конарското землище има четири манастира. В същност един от най-богатите манастири в Средновековието се е намирал между селата Конаре и Козарево - между Голяма и Малка Улищица, южно от древната крепост град Улинград - Юленград. Всяка година жителите на двете села правят черкуване на Летни Никулден.
За този манастир споменават и братята Шкорпил, като го причисляват към Сливенската Св. гора. А ето какво пише Н. Койчев: "От личните изследвания, които направихме през 1930 г., се установи следното: Основите на манастирския храм са
правоъгълник с размери 25 - 28 крачки,
стените на който са изградени от камък и хоросан, стоят запазени на височина до един метър.
Около него има развалини от други по-малки постройки." Манастирът е разрушен малко по-късно от Улинград. От неговите правоъгълни камъни и прави стени турците от Николаево си построили джамията. Понеже пренасяли материалите с магарета, нарекли селото Ешекчий. Всъщност и сега може да се видят такива камъни по постройките на много стопани от Конаре, Козарево, Твърдица и други околни селища.
Манастирът "Св. София" се е намирал в друга конарска местност – Черковището. Монасите от тоя манастир помогнали на воеводите да освободят робините, които турците водели през Хаинбоаз. Отвеждат робините в гъста гора източно от манастира. И до ден днешен този дол се нарича Робинин дол. Щом разбрали за калугерската помощ,
турците опожарили манастира
и одаите му до Перкова грамада и Дюлевец.
Другите два манастира според Злати Делиганев са били: единият в местността Градишки дол, а другият на Градишката могила.
Те били построени през XII век и се числели към Сливенската "Малка Света гора", за която пише и Паисий под № 22 за българските светци: "Светият Теодосия Търновски, ученик на свети Григорий Синаит, просиял в Сливенската гора".
Източно от гр. Твърдица в местността Блягорница също е имало света обител. В самия град в двора на Г. Кондов са открити следи от манастира "Св. Атанасий" и е намерен кръст, датиран от 1250 г. Черквата в града носи името на св. Петка и вероятно е била построена веднага след пренасяне мощите на Преподобната през 1231 г., както и повечето храмове с това име по пътя, където е минало шествието: Пет могили, Н. Загора, Твърдица, Черганово, Енина и т.н. Някога поп Лука Твърдишки казваше на баща ми, че имало стара кондика, но когато я потърсих, следите й се бяха загубили.
В Твърдица и околностите е било разпространено богомилството. Старейшината на богомилската общност тук Митрик е бил толкова известен, че в Твърдица идва и самият Василий Врач.
Когато пише за Голямо Шивачево -Терзиобас, Никола Койчев отбелязва: "В източния край на селото личат основите на манастир - с каменни основи и стени, изградени от дълги и тесни тухли".
Оттук следва, че християнството в Розовата долина е проникнало и се е разпространило твърде рано, че разцветът му е бил през Средните векове. Че тук е имало
много силно духовно начало,
че като се почне от най-западния край – Турия, и се стигне до Шивачево, са били изградени множество храмове и манастири, като особено силен е бил култът към св. Николай Летни. Вероятно по някакъв начин откупването и пренасянето на мощите на светеца и тяхното тържествено посрещане в гр. Бари на 9.V.1087 г. е стигнало до тук, за да бъдат издигнати толкова много манастири с неговото име – в Турия, Шипка, Енина, Мъглиж, Конаре, Козарево.
Освен това един от проходите на Сърнена Средна гора носи неговото име. Св. Никола се нарича и най-високият стратегически връх в Шипченския проход, където на 9,10 и11 август 1877 г. са се водили най-ожесточените боеве. Повече от хилядолетие носи това име. 500 години турците сменяха имената на селища и планини, но
"Св. Никола" не пипнаха
Червените еничари не можаха да търпят върха, обвеян с бойна слава и обгърнат с всенародна любов, да носи името Св. Никола и го смениха "по религиозни причини".
Обръщенията на учени, интелектуалци, общественици към президента не дадоха резултат. Отказа. Не пожела да възстанови географската, историческа, военна и морална истина. Обвиняваме другите, че изопачавали нашата история! А когато ние най-безсрамно подменяме и лъжем? Когато използваме най-съкровените патриотични чувства за насаждане в съзнанието на българите една заблуда, една подмяна, една измама, една лъжа? И то защото партията майчица ненавижда българската вяра. И се пишем борци за потъпканите истини! Нека всеки българин и всяко българско дете разбере, знае и помни, че Паметникът на свободата е въздигнат на връх "Св. Никола" - 1326 м в Шипченския проход. Рано или късно истината ще възтържествува.
Със завладяването на Долината от турците храмовете и манастирите са били опожарени и сринати, превърнати в джамии. Свещеници и монаси прогонени или избити. Какво е станало с местното население? Потурчено, ликвидирано, преселено, забягнало и по-късно завърнало се? Имат думата учените.
Останали са само развалините и свързаните с тях обичаи, традиции по черковища, оброчища, градища, отделни камъни и забити в тях кръстове – неми свидетели на въздишки, горещи молби, но също така те са носели утеха, радости, светла надежда в ония мрачни времена. Те са допринесли твърде много за духовното единение, просвещение, съхраняване на вярата,
запазване на българщината и укрепване на борческия дух
По време на Възраждането и след Освобождението на много места духовните огнища – манастирите, са възстановени. В Розовата долина това се е случило само с един – Мъглижкият. Защо? Нямам отговор! Защото още през Възраждането почти във всички села и градовете в Долината са построени храмове, но манастирите не са могли да възкръснат.
След 09.09.1944 г. вярата потъпкана, Живата Църква почти унищожена, отхвърлени сборове и черкувания – това най-естествено общуване между хора и населени места. Да не забравяме, че самата църква е общност от хора със своите свещенослужители, обединени от вярата в Бога. Глава на Църквата е Христос, душата – Дух Свети, а тялото – вярващите. Когато пиша, че Живата Църква е унищожена, имам предвид, че вярващите бяха превърнати в атеисти.
Сега от отломките, от обезверените и духовно осакатени души християнската общност се мъчи да изгради един нов живот. Дано съумее.
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Художникът бедняк
Бил съм на около десет години, когато за пръв път видях автопортрета му. Стоях пред него около час като вцепенен. Никога няма да забравя високото чело на художника, тъжните му очи, къдравите коси
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Не харесвах Живков, подслушваше ме, но вярваше на информацията от нашата служба
Предлагаме на читателите си интервюто, взето от ген.-полк. Васил Зикулов през 2013 г. - 2 г. преди смъртта му. Той е най-дълго служилият началник на военното разузнаване в България
-
Време да си кажем - ние сме един лабораторен експеримент на ченгета
От вчера вече и Пееф заплаши с "немирен" протест. Преди няколко дни активисти на Възраждане, ВМРО и обикновени плоскоземци и мангъроиди се опитаха да превземат Народния театър