Трифонов, Бареков, Сидеров - прилики и разлики
"ИТН със своето предлагане-непредлагане на кабинет едва не блокираха парламентарната машина, едва не я повредиха. При това надали това е била целта. По-скоро изглежда, че Слави и посочените от него провеждат политически експерименти и сами се изненадват от резултата. Но независимо от "ефекта на изненадата", в техните действия се долавя нещо познато, усещане за дежавю. От какво идва то?" - пита медийният експерт Георги Лозанов в свой коментар за Дойче веле. - И продължава:
"ИТН (2020) на Слави Трифонов е третият успешен (вкарал депутати в парламента) телевизионно-партиен проект у нас, който повече или по-малко е подобен на предишните два - "Атака" (2005) на Волен Сидеров и "България без цензура" (2014) на Николай Бареков. Характерно за тях е, че се създават лидерски партии на основата на популярността, която преди това лидерът им е натрупал като телевизионен водещ - Сидеров в СКАТ, Бареков в ТВ "Европа", бТВ и ТВ7, Трифонов в БНТ, "7 Дни", бТВ и "7/8". Трансферът на влияние от медийната в политическата публичност предопределя сходствата в поведението на трите партии.
Несистемна игра, омраза и популизъм
На първо място то е поведение на несистемен играч, който отказва да влезе в институционална роля и продължава да се движи по законите на екранния спектакъл, като залага главно на провокацията. В това отношение Волен Сидеров, който с търсените си скандали успяваше да предизвиква органите на реда да го арестуват, е станал нарицателно. Но и Бареков преди, и сценаристите от ИТН сега не приличат на политици, а в най-добрия случай на участници в политическо риалити.
Второ, телевизионните политици обичат речта на омразата. И в нейните традиционни форми като насочена срещу евреи, роми, турци, мюсюлмани, гейове и т.н, но преди всичко срещу политическия опонент. Той трябва да бъде убит с думи, а те трябва да изглеждат яростни, сърдити, обидени, зли, по възможност в черни одежди. Което не им пречи да се коалират с него или със същата ярост да се нахвърлят върху коалиционните си партньори. Достатъчно е да се проследят отношенията например между Сидеров и друг патриот Валери Симеонов, собственик на телевизията, родила "Атака", или пък Бареков, който влезе в политиката със свирепата закана: "Веднага щом се закълна като премиер, ще арестувам мишока Борисов", а накрая затихна в позата на негов плах поддръжник. За ИТН още е рано да се правят изводи, но, така или иначе, с откровено недиалогичния маниер, по който предлагаха премиери и министри, взривиха естествено възникналата коалиция на "партиите на промяната". И тук вече може да се подозира не само склонност към експерименти, а политически умисъл.
Трето, идеологията на тези телевизионни партии е някакъв радикален популизъм, който описва обществото като война между народа и елита. Политическият елит, който по условие се приема за корумпиран и продажен, е обявен за враг на народа и включва всички политици, с изключение на партията, решила да го изобличи. Тя обещава на народа, че ако ѝ даде доверието си и я облече с "народна власт", войната ще спечели народът, а не елитът, както досега. На народа (Трифонов без уговорки говори от негово име, Бареков говореше от името на хората, Сидеров от името на българите) се приписва общо мнение, което съвпада с мнението на партията. Това ѝ дава привилегията да представлява всички заедно, което значи никого конкретно - радикалният популизъм е заплаха за представителната демокрация. Партиите в неговия обсег не разпознават избиратели с групова идентичност, чиито интереси защитават, което ги прави свободни да защитават своите собствени. И поражда догадки дали политическите им спектакли нямат продуцент, който не излиза в надписите накрая. А и дали не е възможно той да се окаже един и същ и за трите телевизионно-партийни проекта.
За ИТН още има мост, който сякаш не е изгорял
ИТН получи редкия шанс да свали от себе си този вид подозрения, защото в парламента го вкара протестната вълна от миналото лято заедно с още две партии, едната от които - ДБ, с дълга предистория на системен политически играч. Но вместо да се възползва от шанса си, набързо се скара с тях, което типологично го отдалечи от "партиите на промяната" и го остави в семейството на "телевизионните партии" - Сидеров-Бареков-Трифонов.
Все пак, не всичко изглежда изгубено, още има мост за ИТН, който сякаш не е изгорял - критическият им хъс към заварения политико-корпоративен модел, желанието им да се заявяват като непоколебими борци срещу него. Но това не може да става само с реч на омразата, а даже не е и необходимо. Много по-важно е да се различават като идеология и поведение (и разликата да личи) от тези, които замерят с думи."
Най-четени
-
Защо тази пиеса и защо точно в България? Василев да има достойнството да си отиде далеч от Народния театър
Примабалерината и балетен педагог акад. Калина Богоева, която е признат авторитет в областта на класическия танц у нас, изрази пред "168 часа" недоволството си към поставянето на пиесата "Оръжията и
-
Галерия Днес се появи моята малка и прекрасна внучка Крисия
Роди му се внучка, Сузанита ще е леля на малката Крисия Обичаният певец Орхан Мурад отново стана дядо, научи "България Днес". С внучка го зарадва Александра - доведената му дъщеря от брака му с Шенай
-
Галерия Преди 80 г.: Принцеса Мафалда Савойска, сестра на царица Йоанна, е погубена в Бухенвалд
Гьобелс я споменава в дневника си, като я нарича: "Най-лошата кучка в цялата италианска кралска къща" Мафалда означава “могъща в битка”. Име на принцеса
-
Заради липсата на памет бяха грозните изблици пред Народния театър
Нашият проблем с паметта не е разрешен. Все още няма критична маса от обществото, която да има правилна и обективна оценка за това, което е било, и което е сега
-
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук
Ако през 1890 година в България имаше фейсбук, щеше да има много статуси, които гласят: „По турско време бяхме по-добре. Имаше сигурност, хлябът струваше само 2 гроша, децата ни се изучиха