И таксита, и маршрутки не слагат колани. А ДАИ и КАТ спорят кой да ги проверява

След инцидентите пътници ги търсят по седалките, но не ги откриват
Министерство ще задължи в закон превозвачите да монтират предпазните
средства
Автобусите у нас били между 10 и 20 хиляди. По-старите трябвало
да платят по 700 евро на седалка
Християн, който в понеделник по обед пристигна с автобус от Тетевен в София, се огледал дали спътниците му ще сложат колани, каквито имало на всички седалки, но никой не го направил.
Шофьорът на този автобус посъветвал обаче пасажерите да ги ползват, но не можел да ги задължи и добави, че неговата отговорност е да следи пътната обстановка. Колегата му, който тръгва към Сливен, също показа коланите и твърди, че приканва хората да ги поставят.
Ели, която се върнала преди дни от Лондон, разказа, че на летище Лутън
стюард проверява
лично коланите на
всеки пътник като
в самолет
и автобусът не тръгва, докато шофьорът не е уверен, че всички са с колани.
В България автобусите задължително ще бъдат оборудвани с колани и тази промяна ще бъде записана в новия закон за пътните превозни средства, които внася министерството на транспорта. Предстои да се обсъди дали това задължение да е за превозите по редовни линии, или да се включат и автобусите за случаен превоз, както и за какво разстояние да е - например за курсове над 50 километра.
В Европа от 2006 г.
шофьорите и
пътниците трябва
да слагат колан,
ако има такъв. Това е пренесено и в българския Закон за движение по пътищата. Изискването автобусите да са оборудвани с предпазните средства е в сила за произведените след ноември 2006 г.
У нас по данни на транспортното министерство се движат 10 241 автобуса. Според Васил Пиронков - председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, те обаче са два пъти повече - 17 000 по редовни линии и отделно между 1500 и 2000 за случаен превоз. По негови данни 80% от тях са произведени без колани. В Европа този процент е 20.
Ива Цветкова, която в понеделник се качи в София на автобуса за Казанлък, призна, че никога не е пътувала по този маршрут с автобуси, оборудвани с колани. Екипът на “24 часа” видя, че
само първите
седалки от
превозното
средство по тази
линия имат
колани,
а на останалите места липсват. Пътниците от Ахтопол търсили колани заради зачестилите инциденти, но не ги открили.
Ако коланите станат задължителни за автобусите, по-старите няма как да бъдат оборудвани. Според Ангел Бацоев - ръководител на направление в “Технотест”, тази операция била невъзможна, без да се смени цялата седалка. Една седалка струва между 650 и 700 евро, което означава разход от 35 000 евро за автобус при цена от 20 000 евро за цялото превозно средство, ако е по-старо.
Заради тези сметки Васил Пиронков допуска, че все повече селища ще бъдат лишени от транспорт - ако досега били 90, щели да станат 300, тъй като превозвачите не можели да си позволят монтиране на колани.
Дори и да бъдат оборудвани всички автобуси и маршрутки с колани,
няма кой обаче
да проверява дали
ще се спазва
тази заповед
- в момента Пътна полиция и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация” (бившата ДАИ) си прехвърлят отговорността, твърди Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
“Обяснението е, че проверките на рейсове се извършват от ДАИ, а от ДАИ казват, че проверяват само за почивки на шофьорите, документи на фирмата и други”, посочва Тодоров и признава, че не разполага с официални данни.
Неофициално пред “24 часа” служители на КАТ потвърдиха, че те не проверяват и таксита, макар законът да ги задължава и за жълтите коли, и за автобусите.
Според Тодоров основният проблем с използването на коланите е, че е останала дупка в закона да се ползват само когато ги има. Така например мнозина не слагат предпазните средства на задната седалка на колата, въпреки че както е при автобусите, е задължително, ако са налични. Правилото важи и за столичните маршрутки, но те масово не разполагат с колани, което ги пази от ударите на закона. Там има и друг проблем, коментират возещите се в тях. По закон в маршрутките шофьорите могат да качват само толкова пътници, за колкото има седящи места. Често в пикови часове обаче водачите взимат и правостоящи и маршрутките са претъпкани.
След промените в закона от 21 януари м.г.
за пътник в
превозно средство
без колан има
50 лв. глоба за
пътника и
толкова за водача
Ако пък шофьор на кола вози трима души, то всеки от тях ще бъде глобен по 50 лв.
Същата е санкцията и за шофьор, който е без колан, но там се отнемат и 10 контролни точки.
При автобусите обаче няма натрупване за n на брой пътници.
Специфично е при такситата - там водачите не са длъжни да носят колан, ако са с пътник. Той обаче трябва да сложи, за да не бъде глобен. Санкция има и за таксиджия, който кара сам без колан.
Тодоров смята, че акции за колани на задните седалки и возене на дете без задължителното столче се случват само кампанийно.
При такава операция от 11 до 17 септември м.г. от проверени 7504 коли, в които е имало пътници на предните седалки, са установени 276 нарушения, става ясно от статистика в сайта на МВР.
Според нея и на задните седалки почти всички са били с колани - от 2936 коли е имало едва 176 нарушения. При превоза на деца откритите нарушения са 39 при проверени 1265 коли.
Според данните от акцията най-много са били нарушенията за каране на мотор без каска - 143 нарушения при 539 проверки.
Тодоров обаче смята, че могат да бъдат изловени много повече нарушения, особено за децата. По закон, ако малчуганите са високи под 150 см, те трябва да са в столче. “70% от загиналите 36 деца в катастрофи за м.г. са били пътници. Тоест
децата са били
убити от своите
родители
Загинали са, защото не са били превозвани в седалки”, казва експертът.
Коланите спасяват животи, категоричен е гл. ас. инж. Димитър Петков, който над 50 години изготвя автотехнически експертизи след катастрофи. От практиката си е научил, че на 22-ма спасени от предпазните средства, 1 загива от въздушната възглавница. Причината е, че се возят без колан. Петков дава пример със загинало семейство, което, ако си е било сложило колани, е щяло да бъде живо:
“Пътуват мъж и жена с нова кола, а и двамата без колани. На десен завой с видимост 60 м водачът минава в лявата лента, най-вероятно изпреварва. Насреща идва автобус с туристи, който намалява скоростта си, защото има знак за ограничение 40 км/ч. Водачът на колата не може да реагира и следва челен сблъсък. Получава се сила на удара върху телата 60 км от автобуса, 75 км от автомобила и 125 км от въздушната възглавница. Трите скорости се събират и ударът е със 250 км/ч. От него са разрушени гръдните кошове и на мъжа, и на жената в колата. Умират на място, а ако бяха с колани, щяха да са понатъртени, но живи”.
Използването на коланите е отбелязано и в годишния анализ на Пътна полиция за 2017 г. Той е изготвен преди два месеца и отчита период от 1 г. след въвеждане на промените в Закона за движението по пътищата, с които отговорността е вменена на шофьора.
“Независимо от строгите законови разпоредби водачите правят своя личен избор, като не ги слагат. Използват се изобретения и механизми, които обезвреждат вградените сензори на бордовите компютри”, пише в анализа на Пътна полиция. Наблюденията са, че пътниците масово не ползват колани на задните седалки, както и че децата не са в задължителните столчета.
Точни цифри за
глобените заради
колани обаче не
са посочени
Контролът за колани в автобусите да е задължение на шефовете на транспортни фирми, които да го вменяват на шофьорите, е мнението на експерти по пътна безопасност и полицаи. Според тях ДАИ също има отношение към проблема.
Идеята всички превозни средства за обществен транспорт да бъдат оборудвани задължително с колани е от 19 ноември м.г. Това е денят за възпоминанине на жертвите по пътищата. Дни преди това загинаха 9 души от съюза на слепите в катастрофа до Микре на пътя Варна-София. Тогава премиерът Бойко Борисов събра на спешно съвещание в Министерския съвет шефове от няколко министерства.
Първата идея беше да се издаде наредба, според която автобусите да имат задължително видеорегистратор - камери, които в реално време заснемат периметъра извън превозното средство и да се използват от МВР при разследване на инциденти.
Втората идея беше задължително автобусите да имат колани за пътниците.
Третата - евростандарти за технически характеристики на превозните средства от обществения транспорт.
Сотир Цацаров:
Промените в закона без влияние на търговски интереси
“Промените в закона за пътищата трябва да бъдат изчистени от всякакво групово влияние на търговски интереси. Да се мисли за безопасност", каза Сотир Цацаров. Според главния прокурор “законодателят трябва да мисли повече за превенция и една идея по-умни решения”, като задължителни зимни гуми и забрана на десния волан у нас.
Според него коланите в автобусите са нужни, но превозвачът не може да принуди пътниците да ги сложат. В катастрофиралия рейс на магистрала “Тракия” е имало колани, но те не са били използвани. Цацаров е раздвоен дали да инициира проверка на автобусите у нас.
Първият патент е от 1885 г.
Първият патент за колана е издаден в Америка още през 1885 г. преди практическото приложение на автомобила с бензинов двигател. Авторът е Джордж Кейли, който искал да предотврати друсането и местенето на пътуващия.
Първата компания, която въвежда колана като стандарт, е Сааб – през 1958 г., като опция са я предлагали и други марки. Година по-късно и американците въвеждат някои задължителни стандарти за безопасност, а първият закон по отношение на автомобилните колани е в Австралия – през 1970 г.
През 1959 г. шведският инженер Нилс Болин, работещ за “Волво”, изобретява съвременния триточков предпазен колан, който се използва в леките коли. От същата година е първият сериен автомобил, оборудван с колани за безопасност за предните седалки. За пътниците в автобусите се използват двуточкови колани за през кръста като при самолетите.
У нас задължението за слагане на колани става постепенно. За старите руски автомобили, които са били без колани, не се е изисквало да им се монтират задължително.
След влизането на България в ЕС през 2007 г. в наредби се транспонира еврозаконодателството, което е съобразено с вида автомобили.