Търговски център в Америка нае първият афроамерикански Дядо Коледа
Традиционният образ на Дядо Коледа като весел, закръгле, и белокож, е дълбоко вкоренен в американската култура.
"Всичко, което е необходимо, за да бъдеш Дядо Коледа е да бъдеш себе си. В това вярвам аз. Не може да си ядосан старец, който не обича децата", обаче твърди Кени Грийн, станал известен черният Дядо Коледа, съобщи Би Би Си.
Афроамериканските семейства идват от далечни места, за да го посетят в търговския център.
"Черен Дядо Коледа слезе от комин с главата надолу и се приземи в огнището," -съобщава доклад от 1901 г., от Блумфийлд, Ню Джърси. "Изненаданите обитателите на стаята го набили."
Други доклади разказват за коледни партита оживени от черен Дядо Коледа, пеещ "негърските мелодии".
През 1915 г., подробен отчет на медения месец на президента Уилсън във Вирджиния, описва празнично парти, с участието на тъмен Дядо Коледа.
Четири години по-късно, “Питсбърг Дейли Пост“ публикува доклад за "първия негър Дядо Коледа забелязан по улиците в градовете". Той е бил нает от организацията Доброволци за Америка в отговор на "жалби от бедни чернокожи деца", добавя вестникът.
Но истинският пробив за черните Дядо-Коледовци настъпва през 1936 г., когато танцьорът Бил Божанглес Робинзон става "първият негър Дядо Коледа" на Коледно парти за деца в неравностойно положение.
В предишни години, децата са били посещавани от "Северен Дядо Коледа" от търговския център на Ню Йорк, съобщава местен вестник.
През 1943 г., една от най-големите вериги магазини в Харлем, наема първия си черен Дядо Коледа. Тя е последвана през 1946 г. от магазин в Чикаго.
До 1960 г., образът на Дядо Коледа е повод за икономически бойкоти и борба за расово равенство.
През 1969 г., Дядо Коледа е описан като "един от най-утвърдени символи на расизъм" от лидера на граждански права, в спор с “Шилитойс“, универсален магазин в Синсинати, който отказва да наеме черен Дядо Коледа.
Собственикът на магазина Фред Лазар заявява: "Това няма нищо общо с равенството между расите. Той просто не се вписва в представите на децата за Дядо Коледа."
Но Рев Отис Мос младши, регионален директор на Southern Christian Leadership Conference, отвръща на удара, като казва: "Ако един универсален магазин не може да си позволи да наеме черен Дядо Коледа в продължение на 30 дни, то най-вероятно не може да си представи и черен президент или вицепрезидент за 365 дни. "
Магазинът се огъва и наема черен Дядо Коледа през следващата година, нещо, което започва да се случва все по-често в цялата страна след 1970 г. Един универсален магазин в Бруклин дори предлага едновременно бял и чернокож Дядо Коледа.
Грийн споделя, че дори някои афроамериканци трудно приемат черен Дядо Коледа, като припомня за някои "шокиращи" коментари, направени от жена, която изказала мнение, че един от неговите елфи трябва да е бял.
Той казва, че идеята на търговският център с черния Дядо Коледа може да доведе до "наплив" на Дядо Коледовци от всякакъв етнически произход, а не само от афроамерикански.
“Аз определено бих завел децата ми да видят испанският и азиатският Дядо Коледа“.
"Защото това ще им покаже, че Дядо Коледа може да е всеки. Ние всички трябва да го носим в сърцето си", добавя той.
Превод и редакция: Мария Узунова