Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Бунтарката Юлия Огнянова през смъртта и цензурата

През 2009 г. Юлия Огнянова получава награда за цялостно творчество.
СНИМКИ: АРХИВ
През 2009 г. Юлия Огнянова получава награда за цялостно творчество. СНИМКИ: АРХИВ
  • Разминава се със смъртна присъда, въпреки че е изтезавана в разузнавателния отдел, а Георги Марков описва тайно историята на живота ѝ
  • Теди Москов: Не се интересуваше дали ще бъде успешно представлението ѝ, а от това да бръкне в душата на артиста
  • Влюбва се във Вили Цанков, докато гледа "Ромео и Жулиета", обичат се много, но бракът им приключва на 5-ата година

Eнергична походка. Категоричен поглед, зад който прозира доброта и човечност. Инакомислеща. С бунтарска нетърпимост, творческа безкомпромисност и вечномлад дух, с който увлича и актьорите, и публиката, и учениците си. В нея всичко било внезапно и впечатляващо.

Такава е била театралната легенда Юлия Огнянова, която не се вписвала в общоприетите човешки рамки, а възпитаниците ѝ са единодушни, че тя не може да бъде описана с думи.

На 22 февруари, когато се навършиха 102 г. от рождението ѝ, нейни близки, приятели и част от учениците ѝ, сред които Теди Москов, Александър Морфов, Велимир Велев, Леонард Капон, Мариета Ангелова и много други режисьори, актьори, сценографи, музиканти се събраха пред дома ѝ и поставиха нейна паметна плоча.

Паметната плоча, която беше поставена пред дома на Юлия Огнянова.
Паметната плоча, която беше поставена пред дома на Юлия Огнянова.

“Тя мечтаеше да съществува вселена, изградена на принципа на симбиозата - посочи пред “24 часа - 168 истории” режисьорът Теди Москов. - Тя ни беше учителка по всичко, не само по режисура. Учеше ни първо на поведение в живота, след това върху сцената.

Смяташе, че не може лошият човек да бъде добър артист

Когато избираше артисти за свой спектакъл, първото, което питаше за някого, беше: “А той добър човек ли е?”. Не се интересуваше дали ще бъде успешно представлението ѝ. Интересуваше се да бръкне в душата на артиста и да извади оттам неподозирани и от него самия богатства. В Смолянския театър при нея играеха и гардеробиери, реквизитори, сценични работници. Те сякаш я разбираха по-лесно от професионалистите и по нищо не отстъпваха на останалите. Сашо Морфов беше казал: “Не съществуват думи, които могат да я опишат”. Така че млъквам.”

Делото на Юлия Огнянова, променила облика на българския театър, продължава чрез нейните ученици. Затова на мемориалната ѝ плоча пише - режисьор и педагог. Към тези две думи се добавиха още много по време на краткия и много сърдечен ритуал, а Мая Новоселска се обърна към събралите се хора с думите на Юлия:

“Не мога да твърдя, че свободата не се заплаща

Тя си има своя цена - в някои случаи твърде висока. Но това, че можете да си я позволите, е такъв разкош, че никаква слава, признание, лъжеуспехи не могат да се мерят със спокойствието, което тя носи.”

Юлия Огнянова с една от любимите си ученички - Мая Новоселска.
Юлия Огнянова с една от любимите си ученички - Мая Новоселска.

Но на всички наистина им е трудно да говорят за нея, защото не знаят как да я опишат с думи.

"Няколко пъти съм писал за нея, но това е все едно да преболедувам. Тя е феномен - споделя пред "24 часа - 168 истории" проф. Велимир Велев, ръководител на катедра "Драматичен театър" в НАТФИЗ, един от учениците ѝ, бил до нея до последния ѝ дъх. - Не се вписва в обичайните човешки рамки. Нито може напълно да се обясни. Мисли и думи се сблъскват в главата ми... в невъзможност да опишат всички аспекти от нейната природа събрани в уникалното единство на личността ѝ. Тя ме научи на всичко. Това, което представлявам като човек в момента, е изградено от нея. Без да ни моделира или да ни прави по някаква своя представа. Това бе нейната грижа за нас, всичките ѝ ученици, да израснем като личности. Преди време, когато трябваше да напиша нещо за нея, не разбрах как завърших с думите: "Благодаря ти, мамо!".

Винаги сме си казвали, че Юлия е като рентген, защото тя можеше просто да погледне човека срещу себе си и да види в него неща, които дори и той не разбира, че притежава. Виждаше неговата същност и уникалност и намираше подход да го докосне, да настрои личността и душата му на честотата на неговата изначална същност, за да стигне до себе си. Докосвайки се до нея, всички ставаха по-добри. Тя провокираше у хората една непреходна нравственост, дълбоко закодирана в човека.

Спомням си, че дъщерята на едни художници беше дошла от Германия, където току-що бе завършила кинорежисура. Търсеше тема за филм. Помоли ме да се срещне с Юлия. А Юлия имаше невероятна обич и интерес към младите, и я прие. Говориха си. На тръгване, в асансьора това момиче се разплака: „Разбрах, че съм загубила години от живота си в Германия и нищо не съм научила". Тази среща сякаш я трансформира и след нея тя смени не само отношението си към изкуството, но и към света, напълно."

Театралната легенда, която е създала над 100 представления в България и чужбина,

била известна с острия си като бръснач ум

и с различното си критично мислене.

"Веднъж бяхме отишли голяма група с нея да гледаме филм и излизайки от събитието, всички започнаха да коментират, Юлия послуша известно време и каза: "Не разбирате ли, че за друго става дума" - спомня си проф. Велев. - С няколко изречения направи неповторим класически анализ, какъвто не бях чувал, дори когато като студент крадешком се шмугвах в тъмното, на репетициите на Леон Даниел. Аз онемях и ѝ казах: "Юлия, защо не си ни карала да правим анализи по този начин". Тя с пръста си взе да ме чука по главата и отвърна: "Изгубила съм си времето с теб. За толкова години не си разбрал, че умишлено не съм ви давала готови модели и знания. А съм се стремяла да ви дам умения, сами да откривате и извличате знанията.

Тя казваше, че е малодушна, а беше най-силният човек,

когото познавах. Тежките удари от тогавашния режим приемаше спокойно, със състрадание към "изпълнителите", които ги извършваха. Истински свободна, не се страхуваше и не се притесняваше за себе си. Но когато видеше грозота в отношенията между хората, това я обезсилваше. За нея беше важно да си чувствителен не за себе си, а за другите. Да те е грижа за тях.

Когато изпращаше някого от дома ѝ, първо помахваше на стъклото на асансьора, а след това от балкона. Учеше ни да се обичаме помежду си, да се радваме на хората, да се вдъхновяваме от успехите на другите. Това носи особена лекота – и в живота, и в работата. Учеше ни „да летим", но най-вече да се вдигаме отново, когато паднем. Да сме будни, да не се примиряваме ... Както казва Сашо, „тя ни повреди" - да не можем да се оттеглим доволно в собствения си личен уют, когато наоколо има страдание..."

Всъщност Юлия Огнянова е родена във Варна на 22 февруари 1923 г. в заможно семейство и е единствено дете. Наречена е на баба си - Теменуга, но кръстниците ѝ отказват да я кръстят, ако не е Юлия, и така я записват. Когато на по-късен етап сменя паспорта си, разбира, че е Юлияна. Майка ѝ била учителка, а баща ѝ специалист по финансовите операции на три акционерни дружества преди 9 септември и след това, докато не ги затварят. Завършва началното си образование в родния си град и продължава обучението си в София, където се мести семейството ѝ. Расте доста буйна, но свободна.

Записва да учи медицина по желание на баща си. И доста ѝ се удава, но много тежко преживява болните хора и на третата година прекъсва. Активна ремсистка в младежките си години, тя

като по чудо се спасява от изпълнението на смъртната ѝ присъда

През 1943 г. е арестувана за агитационна дейност и е жестоко измъчвана в Дирекцията на полицията и разузнавателния отдел РО-2 на Министерството на войната. Седем месеца лежи в затвора. Не прекланя глава и оцелява.

След години заминава за Москва, където през 1953 г. завършва висшето си образование, със специалност “Театрознание”. Завръща се в България и започва да обикаля страната. Тогава се среща с режисьорите Леон Даниел и Вили Цанков и заедно с тях се установява в Бургас. Към тримата се присъединява и Методи Андонов и тази група съмишленици слага основите на един съвременен и модерен театър, непознат дотогава у нас.

Великолепната четворка, която прави режисьорски фурор в Бургаския театър. От ляво на дясно: Вили Цанков, Леон Даниел, Юлия Огнянова и Методи Андонов.
Великолепната четворка, която прави режисьорски фурор в Бургаския театър. От ляво на дясно: Вили Цанков, Леон Даниел, Юлия Огнянова и Методи Андонов.

Работата на легендарната бургаска четворка предизвиква обновление и в театралния език, привлича млада възторжена публика, но бързо е обвинена във формализъм и модернизъм, проводник на чужди влияния.

Юлия Огнянова се превръща в първата съпруга на Вили Цанков,

като двамата бързо се женят. Много се обичали, но бракът им съществува само 5 г. Тя се влюбва в него, когато гледа постановката му “Ромео и Жулиета” в Русе в началото на 50-те.

Подробности за семейния им живот липсват, защото тя не обичала да дава интервюта и не позволявала други да го правят. Затова може би малцина знаят, че именно нейната история разказва писателят Георги Марков в един от своите “Задочни репортажи”. Олга, както я кръщава той, е онази бивша героиня от комунистическата съпротива и известна режисьорка, която след разгрома на своя театър в продължение на години е била лишена от правото да поставя пиеси. Официална забрана няма, но директорите на театрите са уведомени изрично за това, и то по партийна линия. Затова тя не излиза с дни от дома си, навестявана само от най-близките си.

Олга продължава да живее в центъра на София, все едно че пребивава в Сибир. Уж всичко е същото, а е съвсем различно. “Тъмните ѝ очи - пише Георги Марков - са останали все така открити, с може би

същите проблясъци на фанатизъм,

със същото бавно зреене на въпроси, със старомодната, малко мъжествена сърдечност на някогашните идеалисти. И когато тя се опитваше да припомни реалността на миналото, те ѝ посочваха нуждите на бъдещето. А тя знаеше, че лъжат, знаеше, че това, от което се интересуваха, беше да преживеят някак по-приятно, по-добре, по-дълго.”

Оказва се, че Георги Марков не е единственият, който си позволява да пише за нея. В романа си “Лице” Блага Димитрова я кръщава Бора, а документалният филм “Тетевенска 24” (1984) на режисьорката Малина Петрова и сценариста Боян Папазов формално е посветен на ремсистката Анушка Драгиева, но всъщност той разказва историята на Юлия Огнянова.

В онзи период театралната легенда е спасена от новата ѝ любов - кукления театър, който се превръща в лаборатория за творческите ѝ експерименти. С тези свои спектакли тя се връща на сцената, успява да прескочи бариерата, дори поставя пиеси зад граница.

За живота си е казвала, че е имала 3 важни пристанища

- Бургас, София, Смолян, където акостират корабите на “моите илюзии, на моите надежди, на моята вяра”.

И въпреки че почина още през 2016 г., легендарният театрал все още “живее” чрез делата на своите ученици, които не спират да напомнят за професионализма ѝ.

Видео

Коментари