Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Забранените зони за дронове у нас: летища, военни обекти, затвори (Графика)

Интерактивната карта, която показва зоните, които са забранени за дронове в България.
Интерактивната карта, която показва зоните, които са забранени за дронове в България.
  • Дронът от инцидента на летище "София" е военен, на други честоти и лети до 10 хил. метра височина
  • Възможно е случаят да е постановка, за да се купят системите за засичането им, смятат експерти

Летище “София” е една от зоните в България, забранена за дронове. Въпреки това мистериозен летателен апарат предизвика суматоха сред излитащите и кацащите самолети и стресна държавата. Експерти са категорични, че той е военен и е предназначен за шпионаж.

Как обаче е влязъл в този периметър?

Летището е сред специалните зони у нас, посочени на интерактивна карта в няколко сайта, както и в този на Главната дирекция “Гражданска въздухоплавателна администрация” (ГДГВА). Тя визуализира местата, на които дроновете не трябва да навлизат.

“Такива райони са около затвори, химически или оръжейни заводи,

Триъгълникът на властта, военни поделения, военни и граждански летища и райони около секретни обекти - обясни пред “24 часа - 168 истории” председателят на Федерацията по авиомоделизъм и на Асоциацията за безпилотни летателни системи Сотир Лазарков. - Голяма част от София е с контролирано въздушно пространство и на някои места трябва да се иска специално разрешение от ГДГВА за летене с дрон. Подават се документи към ГВА, има стандартна бланка, и в рамките на няколко дни заедно с РВД, а понякога и с НСО, те ви

дават разрешение за определен час, място и височина

Причината е, че над определена част от града преминават самолети, излитащи и кацащи на летището, и съответно рискът при използването на дронове е висок.”

В София например други такива зони са летище “Лесново”, ДАНС, резиденция “Бояна”, Министерството на отбраната, Софийският затвор, вертолетното летище на хотел “Милениум”, част от бул. “България”, където се пресича с бул. “Пенчо Славейков”, район във Витоша, където се намират Копитото и Боянският водопад. В страната по-любопитните са о-в Света Анастасия, Маслен нос, началото на моста към затвора “Белене”, голяма част от Сливница и селата около него. Но АЕЦ Козлодуй например не е сред тези места.

“Това са зони, които са качени на няколко сайта на министерствата, но по-важното е, че се намират и на самите устройства на някои дронове, като например тези, които се произвеждат от китайската фирма DJI - посочва пред “24 часа - 168 истории” антидрон експертът Стайко Топалов. - Когато дрон се опита да влезе в такъв район, веднага се появява предупреждение, че се достига забранена зона.”

Други производители обаче не поставят такива ограничения

в софтуера и един безпилотен летателен апарат може да се движи практически навсякъде.

“DJI държи около 80% от пазара на дронове за видео и фото заснемане в света - коментира Сотир Лазарков. - Вградената им карта от време на време трябва да се обновява. Но забранените зони не са съвсем същите като тези в сайта на ГВА. До голяма степен се припокриват, но някои липсват, а в картите на ГВА има и места, които се активират, но

след това се деактивират

в зависимост от това дали военните правят някакво учение. Това са разликите. Всичко това се контролира от GPS и когато сте в забранена зона, дронът просто не излита. Ако е с някакви ограничения, може да се поиска да се отключи и да летите на ваша отговорност. Изпращате телефонния си номер и получавате sms с код. А по контакта ви при някакъв инцидент може да се свържат с вас и да ви открият. Това важи само за дроновете на DJI.”

На пазара обаче се предлагат и други дронове, които нямат такива карти.

Въпреки това летателният апарат, който разстрои организацията на летище “София”, не е обикновен и за него не важат никакви забранени зони.

“Дронът, който беше там, със сигурност е специализиран, който се използва в момента във войните - казва Стайко Топалов. - В софтуера му няма никакви ограничения, може да лети навсякъде. Този тип се управляват на различен канал честота, което означава, че

стандартните системи не реагират и не го засичат

При опит за атакуване от различни страни, като антидрон системи или други тип ограничения, има възможност да премине на резервна честота, най-общо казано, с която да превъзмогне заглушаването или опита за прехващане. Тоест не е необходимо и да бъде хакван, както неправилно се изразяват дори министри.

Такива дронове има в много направления, произвеждат се и в България.

Дроновете от комерсиален тип могат да бъдат хаквани, тоест по софтуерен път може да бъдат преодолени тези забрани, които са им заложени от големите производители. Имайте предвид, че височината, която е одобрена за всички модели дронове, е 120 м, като могат да се издигат до 500 м. Според описанието на очевидците, които са видели дрона на летището, той не е такъв, който има ограничение. Такива летят до 10 хил. метра височина. В България сме ги виждали неведнъж на изложения и техните производители коментират, че се издигат стандартно между 5000 и 8000 м.”

Специалистът по авиомоделизъм Сотир Лазарков обаче

поставя под съмнение истинността на фактите

около създалата се суматоха на летище “София”: “Ясно е, че не е никакъв проблем на един дрон да прелети в този район - посочва той. - Няма обаче никакви доказателства, които да са показани пред обществото, че той наистина е летял там. Няма видео или други записи от технически средства, които да са публикувани. Като човек, който се занимава с авиомоделизъм и с дронове от много години, 30 кг тегло и разпереност на крилата 1,50 м, каквато беше информацията, изнесена пред обществото, аз

не съм виждал

Има подобни тип самолети, които са с такова тегло, но обикновено разпереността на крилата им е над 2,50 м.

Подобни дронове има в агробизнеса - мултикоптери, които носят и разпръскват препарати над културите, но те не са с фиксирано крило тип самолет, каквато информация бе изнесена след инцидента.

За да лети през нощта, той трябва да е с вертикално излитане и приземяване и стои на едно място само в такъв момент, за да направи тази маневра. За нея има и отделна батерия, която държи 2-3 минути. През останалото време перките, които отговарят за това, не функционират, а е включен само моторът, който го придвижва напред и лети като самолет. Може да измине десетки или стотици километри. За да лети такъв дрон, той трябва да е със скорост 150 - 200 км/ч.

Разбира се, не изключвам, че може да е военен, но и вероятността да е постановка, чрез която да се поръчат антидрон системи за всички летища в България, също е разумна версия. От години се говори по този въпрос, че тези места у нас трябва да имат работещ начин, с който да се открива наличието на безпилотни летателни апарати в опасна близост до летището.”

Оказва се, че

един дрон, особено на DJI може да бъде хакнат и да излети във всяка забранена зона,

а другите, които нямат вградени карти, могат да летят навсякъде.

За да не се спира развитието на тази сфера, антидрон експертите смятат, че трябва да бъдат предприети спешни мерки.

“Наложително е да има ясна регулативна норма, с която да знаят какво имат право и какво нямат право бъдещите търговци и потребители при доставки, управление и прочие – споделя Топалов. - Системите, за които говореше министър Караджов, са крайно недостатъчни и неработещи. Те в момента не мога да реагират по никакъв начин на такъв тип специализиран дрон. Съществуват други, доказано работещи решения, които могат да въздействат на подобен тип апарати.”

Според него досега сигурността на въздушното пространство в света се определя от взаимодействието между иновации и готовност. Вероятно ще се акцентира върху спешната необходимост

да се дефинират нарастващите заплахи

от безпилотни летателни апарати, като същевременно се използват техните възможности в областта на отбраната, обществената безопасност и търговските операции.

Видео

Коментари